3316
Sök

Rx8,350z Turbo/kompressorkonvertera?

Braindamaged
208 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder,någon som har erfarenhet eller vet något om vad som behövs göra för att Turbo eller kompressorkonvertera? Fördelar och nackdelar? Är det möjligt? Säg gärna så mycket ni bara vet, eller länka till hemsidor. och avslutningsvis, vilken av dessa 2 bilar bör jag satsa på?

//Jesper


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
27 mars 2011
#2
En kompis till våran familj kompressor matade sin 350z.
Vad jag vet så var det rätt smärtfritt. Dom fick göra om några små saker men inte mycket.

Sedan är ju 350z otroligt jävla snygg wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Braindamaged
208 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#3
Thunderbird88 skrev:
En kompis till våran familj kompressor matade sin 350z.
Vad jag vet så var det rätt smärtfritt. Dom fick göra om några små saker men inte mycket.

Sedan är ju 350z otroligt jävla snygg wink

Vet du vad ungefär dom fick göra? o hur mycket effektökning det gav?
Jodu dom är bra jävla fina tongue


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
27 mars 2011
#4
En större nackdel är ju att du aldrig kan få dem igenom besiktningen.

Sen så finns det ju färdiga kit till både RX-8 och 350Z. Ingen av dem är särskilt billiga, och brukar ge allting från 50 - 150hk utan att behöva ändra allt för mycket i motorn.

Med andra ord så är det bra mycket lättare att köpa en bil med antingen stor volym på motorn, eller en bil som redan är turbo eller kompressormatad.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Braindamaged
208 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#5
Rinnegan skrev:
En större nackdel är ju att du aldrig kan få dem igenom besiktningen.

Sen så finns det ju färdiga kit till både RX-8 och 350Z. Ingen av dem är särskilt billiga, och brukar ge allting från 50 - 150hk utan att behöva ändra allt för mycket i motorn.

Med andra ord så är det bra mycket lättare att köpa en bil med antingen stor volym på motorn, eller en bil som redan är turbo eller kompressormatad.

Bes, kan gå igenom med lite flyt eller med rätt kontakter. Jo konstanden vet jag o dylikt, va mest nyfiken. Trimma en sugmotor är väl inte o rekommendera, men vi tar Rx-8:an tex. va tror ni man behöver göra o lägga i pengar för att gå från 231 hk till 300 hk?


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
27 mars 2011
#6
Jepa skrev:
Bes, kan gå igenom med lite flyt eller med rätt kontakter. Jo konstanden vet jag o dylikt, va mest nyfiken. Trimma en sugmotor är väl inte o rekommendera, men vi tar Rx-8:an tex. va tror ni man behöver göra o lägga i pengar för att gå från 231 hk till 300 hk?

Då gör besiktningsmännen tjänstefel och kan bli avskedade, kan t.om få fängelsetid om jag kommer ihåg rätt. Så jag tvivlar på att det går att få igenom, oavsett kontakter.

I pengar för att trimma sugmotorn?
Cirka 35 - 45k beroende på hur mycket du gör själv.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Braindamaged
208 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#7
Rinnegan skrev:
Jepa skrev:
Bes, kan gå igenom med lite flyt eller med rätt kontakter. Jo konstanden vet jag o dylikt, va mest nyfiken. Trimma en sugmotor är väl inte o rekommendera, men vi tar Rx-8:an tex. va tror ni man behöver göra o lägga i pengar för att gå från 231 hk till 300 hk?

Då gör besiktningsmännen tjänstefel och kan bli avskedade, kan t.om få fängelsetid om jag kommer ihåg rätt. Så jag tvivlar på att det går att få igenom, oavsett kontakter.

I pengar för att trimma sugmotorn?
Cirka 35 - 45k beroende på hur mycket du gör själv.

Aja, angående bes så bryr jag mig inte så mycket, i värsta fall får en plocka ner allt smile
Vad behöver en göra då? Allt görs själv smile


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
27 mars 2011
#8
Jepa skrev:
Thunderbird88 skrev:
En kompis till våran familj kompressor matade sin 350z.
Vad jag vet så var det rätt smärtfritt. Dom fick göra om några små saker men inte mycket.

Sedan är ju 350z otroligt jävla snygg wink

Vet du vad ungefär dom fick göra? o hur mycket effektökning det gav?
Jodu dom är bra jävla fina tongue

Jag minns faktiskt inte, var rätt länge sedan.
Men den har gått igenom varje besiktning sedan dess utan att dom ens sett kompressorn! Ja, den ligger väl gömd wink
Och det var ju ett bra tag sedan, tror det var bara något år efter att han köpte den sprillans ny.

Men ska dom inte se kompressorn får man ju lacka den matt svart och gjärna ljudisolera den! Förlorade några av MINA strumpor på att han skulle trycka in massa överallt för att den inte skulle låta lol

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Japanese Engineering
690 Inlägg
27 mars 2011
#9
RX7 store har kompressor delar till RX8 http://www.rx7store.net/category_s/446.htm

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Braindamaged
208 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#10
1EVOXIN1 skrev:
RX7 store har kompressor delar till RX8 http://www.rx7store.net/category_s/446.htm

Där ja bra sida, men tänkte på detta paketet, kan det verkligen ge 60-80hk? :S  låter ju sjukt mycket!
Måste vara om man kompletterar med något av dom andra paketen eller?
http://www.rx7store.net/Pettit_Racing_R … %20kit.htm
Senast redigerat av Jepa (27 mars 2011)


Japanese Engineering
690 Inlägg
28 mars 2011
#11
Jepa skrev:
1EVOXIN1 skrev:
RX7 store har kompressor delar till RX8 http://www.rx7store.net/category_s/446.htm

Där ja bra sida, men tänkte på detta paketet, kan det verkligen ge 60-80hk? :S  låter ju sjukt mycket!
Måste vara om man kompletterar med något av dom andra paketen eller?
http://www.rx7store.net/Pettit_Racing_R … %20kit.htm

Tror det räcker med det kittet+avgassystem (catback-midpipe) sen så chippar du bilen eller så mappar du med något eftermarknads styrsystem*, sen kan du uppgradera bränslepump så har du säkert 80-90 fler hästar under huven kompressor gör skillnad så 60-80hk får du säkert.

of topic:
RX7store har kompletta turbo kitt som du kompletterar med avgassystem, bränslesystem (pump,spridare,fuelrail), V-mount intercooler/radiator, HKS TwinPower DLI + mappning så har du 450-600hk om du har en portad motor.

*Du kan även köra med ett piggyback system
Senast redigerat av 1EVOXIN1 (28 mars 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Braindamaged
208 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#12
1EVOXIN1 skrev:
Jepa skrev:
1EVOXIN1 skrev:
RX7 store har kompressor delar till RX8 http://www.rx7store.net/category_s/446.htm

Där ja bra sida, men tänkte på detta paketet, kan det verkligen ge 60-80hk? :S  låter ju sjukt mycket!
Måste vara om man kompletterar med något av dom andra paketen eller?
http://www.rx7store.net/Pettit_Racing_R … %20kit.htm

Tror det räcker med det kittet+avgassystem (catback-midpipe) sen så chippar du bilen eller så mappar du med något eftermarknads styrsystem*, sen kan du uppgradera bränslepump så har du säkert 80-90 fler hästar under huven kompressor gör skillnad så 60-80hk får du säkert.

of topic:
RX7store har kompletta turbo kitt som du kompletterar med avgassystem, bränslesystem (pump,spridare,fuelrail), V-mount intercooler/radiator, HKS TwinPower DLI + mappning så har du 450-600hk om du har en portad motor.

*Du kan även köra med ett piggyback system

Vad är ett piggyback system?

Så du menar att med det första kittet + några tusingar till så hamnar jag strax under 300 hk strecket?


Japanese Engineering
690 Inlägg
28 mars 2011
#13
Jepa skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Jepa skrev:

Där ja bra sida, men tänkte på detta paketet, kan det verkligen ge 60-80hk? :S  låter ju sjukt mycket!
Måste vara om man kompletterar med något av dom andra paketen eller?
http://www.rx7store.net/Pettit_Racing_R … %20kit.htm

Tror det räcker med det kittet+avgassystem (catback-midpipe) sen så chippar du bilen eller så mappar du med något eftermarknads styrsystem*, sen kan du uppgradera bränslepump så har du säkert 80-90 fler hästar under huven kompressor gör skillnad så 60-80hk får du säkert.

of topic:
RX7store har kompletta turbo kitt som du kompletterar med avgassystem, bränslesystem (pump,spridare,fuelrail), V-mount intercooler/radiator, HKS TwinPower DLI + mappning så har du 450-600hk om du har en portad motor.

*Du kan även köra med ett piggyback system

Vad är ett piggyback system?

Så du menar att med det första kittet + några tusingar till så hamnar jag strax under 300 hk strecket?

Japp, "några tusen" det är ju ca 5-10 lax du måste lägga beror på vad du vill ha för delar.

Piggyback är ett system som du har tillsammans med ditt orginal ECU dvs inget "stand alone" men den går att mappa du har dock inte så många inställningar som ett Stand Alone-System.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Braindamaged
208 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#14
1EVOXIN1 skrev:
Jepa skrev:
1EVOXIN1 skrev:

Tror det räcker med det kittet+avgassystem (catback-midpipe) sen så chippar du bilen eller så mappar du med något eftermarknads styrsystem*, sen kan du uppgradera bränslepump så har du säkert 80-90 fler hästar under huven kompressor gör skillnad så 60-80hk får du säkert.

of topic:
RX7store har kompletta turbo kitt som du kompletterar med avgassystem, bränslesystem (pump,spridare,fuelrail), V-mount intercooler/radiator, HKS TwinPower DLI + mappning så har du 450-600hk om du har en portad motor.

*Du kan även köra med ett piggyback system

Vad är ett piggyback system?

Så du menar att med det första kittet + några tusingar till så hamnar jag strax under 300 hk strecket?

Japp, "några tusen" det är ju ca 5-10 lax du måste lägga beror på vad du vill ha för delar.

Piggyback är ett system som du har tillsammans med ditt orginal ECU dvs inget "stand alone" men den går att mappa du har dock inte så många inställningar som ett Stand Alone-System.

Jaha okej, men det förstakittet, vart är kompressorn?


Japanese Engineering
690 Inlägg
28 mars 2011
#15
Jepa skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Jepa skrev:

Vad är ett piggyback system?

Så du menar att med det första kittet + några tusingar till så hamnar jag strax under 300 hk strecket?

Japp, "några tusen" det är ju ca 5-10 lax du måste lägga beror på vad du vill ha för delar.

Piggyback är ett system som du har tillsammans med ditt orginal ECU dvs inget "stand alone" men den går att mappa du har dock inte så många inställningar som ett Stand Alone-System.

Jaha okej, men det förstakittet, vart är kompressorn?

Bra fråga haha, ska ju finnas där smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Braindamaged
208 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#16
1EVOXIN1 skrev:
Jepa skrev:
1EVOXIN1 skrev:

Japp, "några tusen" det är ju ca 5-10 lax du måste lägga beror på vad du vill ha för delar.

Piggyback är ett system som du har tillsammans med ditt orginal ECU dvs inget "stand alone" men den går att mappa du har dock inte så många inställningar som ett Stand Alone-System.

Jaha okej, men det förstakittet, vart är kompressorn?

Bra fråga haha, ska ju finnas där smile

Tycker det låter väldigt billigt med kompressor för ca.10.000kr


Japanese Engineering
690 Inlägg
28 mars 2011
#17
Jepa skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Jepa skrev:

Jaha okej, men det förstakittet, vart är kompressorn?

Bra fråga haha, ska ju finnas där smile

Tycker det låter väldigt billigt med kompressor för ca.10.000kr

Det är ju inte en "riktig" kompressor det är en VÄLDIGT enkel kompressor som du ser så ger den inte så mycket hk heller då andra kitt höjer kraften till ca 400hk med en bra mapp.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Braindamaged
208 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#18
1EVOXIN1 skrev:
Jepa skrev:
1EVOXIN1 skrev:

Bra fråga haha, ska ju finnas där smile

Tycker det låter väldigt billigt med kompressor för ca.10.000kr

Det är ju inte en "riktig" kompressor det är en VÄLDIGT enkel kompressor som du ser så ger den inte så mycket hk heller då andra kitt höjer kraften till ca 400hk med en bra mapp.

Ne det förstår jag smile men alltså för att sammanfatta det hela, jag sätter dit den där kompressor likanande grejen o mappar bilen o får ca. 60hk mer?


Japanese Engineering
690 Inlägg
28 mars 2011
#19
Jepa skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Jepa skrev:

Tycker det låter väldigt billigt med kompressor för ca.10.000kr

Det är ju inte en "riktig" kompressor det är en VÄLDIGT enkel kompressor som du ser så ger den inte så mycket hk heller då andra kitt höjer kraften till ca 400hk med en bra mapp.

Ne det förstår jag smile men alltså för att sammanfatta det hela, jag sätter dit den där kompressor likanande grejen o mappar bilen o får ca. 60hk mer?

Maila RX7Store själv är jag ny i det här med wankel smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Brap Brap Brap
149 Inlägg
10 april 2011
#20
Det har med att kompressor/turbo konvertera en Rx-8 finns det faktiskt redan några som gjort i Sverige och de slutsatser som jag själv drar utav de är att jag skulle satsa på kompressor framför turbo, här är varför:
En wankelmotor är uppbyggt med 3st gavlar och två rotorhus i ordningen:
Främre gavel | Rotorhus | Mittgavel | Rotorhus | Bakre gavel
Före motorn i Rx-8an har alltid avgasportarna varit placerade i de båda rotorhusen, men Rx-8:ans motor (Renesis) skiljer sig ganska mycket från tidigare wankelmotorer och har avgasportarna placerade i gavlarna. Detta medför att man kan få större area på dom och också underlättar livet för apextätningarna vilket är positivt, dock medför det också att gavlarna blir skörare eftersom det är mindre material och utsätterman det för extrem värme från exempelvis en turbo finns risken att de slår sig... Därför hade jag valt kompressor.

Diskussionen kring överladd på Rx-8:an har varit uppe på wankelregistret.se, där hittar du också två st som kör kompressor med effekter på runt 300hk.

Lycka till!

/Tobias Levinsson



Sök