3427
Sök

HJÄlP med val av slutsteg :)

3 187 Inlägg
28 mars 2011
#21
cali_ skrev:
big-jepp skrev:
cali_ skrev:
får tacka er för hjälpen ska kolla dessa saker odentligt:) de är la säkert mitt batteri som är lite sådär då!
ja har inge märkvädiga saker! har faktiskt ingen koll på va de är för modeller ( men kan kolla upp smile ) men de ja kan säga lite snabbt är att de är jbl 12" passivlåda å ett bryggat 2 kanals jbl steg (säger inte så mkt men iaf)

låter som dålig kontakt på kablarna som batterinörd sa.

de är om ja har skavt av lacken dåligt där jorden sitter hmm  för den sitter me en redig doning och de är bara i de djupa slagen de börjar blinka! sad sen har ja läst på någon sida att stöm och jord kablen ska va lika tjocka men de kan väll inte vara sant va?

varför skulle inte det kunna stämma? wink har du olika?


15 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#22
tujbo skrev:
Jo det stämmer bra det.

Hur är det i din bil?

jasså dom ska va lika tjocka? hur kommer de sig ? min jord är tjockare faktiskt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 mars 2011
#23
Det gör inget om jordkabeln är tjockare, men den ska helst inte vara tunnare än pluskabeln (ja jag vet det går att ha tunnare jord än plus då spänningsfallet ökar marginellt, men jag rekommenderar det ändå inte).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
28 mars 2011
#24
cali_ skrev:
tujbo skrev:
Jo det stämmer bra det.

Hur är det i din bil?

jasså dom ska va lika tjocka? hur kommer de sig ? min jord är tjockare faktiskt

okej, bara den inte är tunnare, hur grova kablar har du?


15 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#25
big-jepp skrev:
cali_ skrev:
tujbo skrev:
Jo det stämmer bra det.

Hur är det i din bil?

jasså dom ska va lika tjocka? hur kommer de sig ? min jord är tjockare faktiskt

okej, bara den inte är tunnare, hur grova kablar har du?

nee men då trodde lite rätt iaf tongue 16 mm2 ström å 25 mm2 jord tror ja de va men inte helt hundra på den du

5 852 Inlägg
28 mars 2011
#26
Var har du jordat?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

15 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#27
ja känner att ja får kolla upp lite grejer innan ja börjar snacka me proffsen tongue

15 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#28
tujbo skrev:
Var har du jordat?

ner i plåten under baksäterna

21 761 Inlägg
28 mars 2011
#29
cali_ skrev:
ja har inge märkvädiga saker! har faktiskt ingen koll på va de är för modeller ( men kan kolla upp smile ) men de ja kan säga lite snabbt är att de är jbl 12" passivlåda å ett bryggat 2 kanals jbl steg (säger inte så mkt men iaf)

Ja, kolla gärna upp vilket modellnamn prylarna har. Baslådorna med enkelt baselement brukar ha 4 Ohms impedans och då funkar det bra med bryggkopplat 2-kanals steg, men bäst är ju att kolla så att man vet säkert.

Det kraftigaste 2-kanalssteget jag hittar vid en snabb sökning är Px600.2 och det kan ge ut 663 WRMS vid bryggat läge i 4 Ohm, men om det gäller tex GTO 752 eller liknande så ger det ut lite över 200 WRMS. Vid såna effekter ska det inte blinka en massa om bilens strömförsörjning fungerar bra tycker jag. smile

15 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#30
Drönirettab skrev:
cali_ skrev:
ja har inge märkvädiga saker! har faktiskt ingen koll på va de är för modeller ( men kan kolla upp smile ) men de ja kan säga lite snabbt är att de är jbl 12" passivlåda å ett bryggat 2 kanals jbl steg (säger inte så mkt men iaf)

Ja, kolla gärna upp vilket modellnamn prylarna har. Baslådorna med enkelt baselement brukar ha 4 Ohms impedans och då funkar det bra med bryggkopplat 2-kanals steg, men bäst är ju att kolla så att man vet säkert.

Det kraftigaste 2-kanalssteget jag hittar vid en snabb sökning är Px600.2 och det kan ge ut 663 WRMS vid bryggat läge i 4 Ohm, men om det gäller tex GTO 752 eller liknande så ger det ut lite över 200 WRMS. Vid såna effekter ska det inte blinka en massa om bilens strömförsörjning fungerar bra tycker jag. smile

måste va de klenare! å GTO lät bekant ! nee okej ska kolla så jorden är har bra kontakt i plåten annars måste ja ha dåligt batteri då eller?  de går inte kolla om cellerna är slitna i ett batteri smidigt eller?

21 761 Inlägg
29 mars 2011
#31
Hos en bilverkstad eller bilelektrisk verkstad borde det gå att få kontrollera sitt batteri med en belastningstestare. Man kan ha olika mätmetoder, dels att mäta batteriets inre egenskaper med en avancerad mätare och dels en enklare mätare som ger en fysisk belastning. Som regel ska batteriet vara fulladdat (enligt batteriladdaren) vid testerna.

Bland de viktigaste kopplingspunkterna är batteriets minuskabel ner till karossen, är det dålig kontakt där så kan hela elsystemet bli lidande. Sånt märks mest vid väldigt hög strömförbrukning, men även saker som "bara" drar 20-30 A kan få problem. smile

15 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#32
Drönirettab skrev:
Hos en bilverkstad eller bilelektrisk verkstad borde det gå att få kontrollera sitt batteri med en belastningstestare. Man kan ha olika mätmetoder, dels att mäta batteriets inre egenskaper med en avancerad mätare och dels en enklare mätare som ger en fysisk belastning. Som regel ska batteriet vara fulladdat (enligt batteriladdaren) vid testerna.

Bland de viktigaste kopplingspunkterna är batteriets minuskabel ner till karossen, är det dålig kontakt där så kan hela elsystemet bli lidande. Sånt märks mest vid väldigt hög strömförbrukning, men även saker som "bara" drar 20-30 A kan få problem. smile

tack så hämskt mkt smile

de enklaste ja kan göra är alltså att göra rent  å kolla så borde steget å batteriet har bra kontakt ner i ren plåt smile

21 761 Inlägg
29 mars 2011
#33
Ja, sånt skadar aldrig att se över. smile

Batteripolskorna är dock första "kopplingspunkten" mellan batteri och övriga bilen, dessa bör du också kolla upp. Se till att kablarna sitter ordentligt fast i polskorna och att det inte är fullt med ärg inuti, eller att kablarna har en massa trasiga kardeler (trådar).
Senast redigerat av Drönirettab (29 mars 2011)

15 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#34
Drönirettab skrev:
Ja, sånt skadar aldrig att se över. smile

Batteripolskorna är dock första "kopplingspunkten" mellan batteri och övriga bilen, dessa bör du också kolla upp. Se till att kablarna sitter ordentligt fast i polskorna och att det inte är fullt med ärg inuti, eller att kablarna har en massa trasiga kardeler (trådar).

kanon! tackar för hjäpen igen smile ska kolla detta så fort ja har tid å de är hyfsat väder ute smile får återkomma om detta inte hjälper:)


Sök