3129
Sök

Har jag råd med Mercedes SLK undrar den nyexade studenten!

17 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Tjena!

Vet inte hur jag riktigt ska formulera mig men jag går rakt på sak! Har fått nytt jobb med ingångslön på 27 000 före den jobbiga pesten (=skatt) ökas efter nyår till 30 000 och "livet har börjat" efter alla studier!

Har varit sjukt sugen på att köpa en Mercedes slk 2005 - 2006! Då den dyraste bil jag som varit i min ägo kostat 20 000 (studentlyx är en bmw 320 -94) är detta en hisklig summa för mig... men en drömbil och spec. när våren nu tittar fram (se cab)!

Det jag undrar är om jag kommer att få råd med detta? Har inget att jämföra med (förutom en våt dröm). Hyra för min lya går på 5 000 och jag käkar för 3 000/månaden. Försäkring på en 05:a från blocket gick på 1500 och då var det morsans namn som gällde (spelar ingen roll vad moraltanter säger jag har fortfarande studentmodet att skriva den på morsans namn)!

...men vad får eran bil kosta/har kostat och med vilken lön utgår ni från? Klarar jag att leva gott med bilen och dess kostnader?

Kom inte med en massa faktorer som kan spela in. oväntade utgifter, laga skadade tänder, hur ofta man är ute och super - då ja ändå inte dricker och dyl. utan rakt på sak är ni snälla!

Diffus tråd Ja! Men så har hela mitt liv varit...

go go go
Senast redigerat av tharealezt (27 mars 2011)

Thorssa
27 mars 2011
Med 27000 i bruttolön och 5000 i hyra bör du klara det utan problem så länge du inte har några extrema kostnader i övrigt.

17 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Så säg att den kostar 200 000 bara - att köra på?

Som ni märker har jag verkligen ingen riktigt erfarenhet av sådana stora köp men hoppas på att berikas av er:/
Senast redigerat av tharealezt (27 mars 2011)

227 Inlägg
27 mars 2011
Min RalliArt kostade mig förra året 250K, lade kontant 50K resterande på delbetalning på 4,5år om jag minns rätt. Amorterar ca 3800:- /månad plus en halvförsäkring på trygghansa (har ju vagnskadegaranti) på ca 850:- /månad. Försäkringsdelen ska du själv ringa och fråga alla bolag du vet o skippa insplanet då de inte sammarbetar med alla FB. Vissa bolag försäkrar inte sportbilar med unga ägare t ex Gjensidige skulle ta 30K för trafikförs. på min RalliArt =/ Jag hade vid tecknande av försäkring 3,5 skadefria år. Lycka till med nya bilen vilken den nu än blir smile

17 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Tackar för info. DavidSan! 3800:- /månad plus en halvförsäkring på trygghansa är ju lite saftigt... men riktigt snygg Ralli iaf.!

227 Inlägg
27 mars 2011
tharealezt skrev:
Tackar för info. DavidSan! 3800:- /månad plus en halvförsäkring på trygghansa är ju lite saftigt... men riktigt snygg Ralli iaf.!

Tack! Premien är ju hög för oss yngre tyvärr då det finns blåbär som tror de är Schumacher på vägarna och är med i de flesta olyckor som sker i detta avlånga land...

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 mars 2011
Avräkning på din lön skatt och dina utgifter så har du 11k över till bilen.

2slow

17 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Tack ni som belyst mig ytterligare! Grejen är att jag tillsammans med en före detta klasskompis har snackat mycket om bilköp den senaste tiden. När jag väl fick upp ögonen (och hjärtat) för SLK´n tyckte han att det skulle bli alldeles för mycket. Efter en massa argumentation och räknande gjorde han mig lite tveksam! Men men...

Båda har hursomhelst samma jobb så det skulle inte förvåna mig om han drar på SLK med smile

535 Inlägg
28 mars 2011
Jag ser inga som helst problem att köpa en bil i den prisklassen med den inkomsten.

Drog mig länge själv att köpa lite dyrare bil, men beslutade mig tillslut att göra det. Skiter det sig får man väl sälja bilen då tänkte jag.

Ångrar nu att jag inte gjort det här beslutet tidigare..

Forummoderator
18 047 Inlägg
28 mars 2011
Bil avbet: 3500-4000. Bränsle: 2500 vid normal köring? Försäkring & skatt? Ja..? 1500? Service ???

Runt +7000 i månaden tycker jag låter rimligt.
Köpte min 300C fabriksny och den går riktigt billigt. Men pengarna tickar alltid iväg mer än beräknat. Lustigt det där!

Mvh
Alexander

PS. Du måste lägga 20% kontant! Lag på det! Slanta upp 40-50 tkr är ett måste alltså. DS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Tack Dieselsmurfen!  Det där med att lägga upp 40-50 har jag faktiskt inte ägnat en tanke 

Hur fungerar de bilfirmor som säljer bilar utan ränta och utan inbetalningsumman? Givetvis finns olika seriösa och man måste forska kring det mer noggrant när det är dags, men generellt?

Ex:

Avbetalning med ränta:  bil kostar 200 000 + ränta på 30 000 = 230 000 kr

Räntefri avbetalning: Samma bil som ovan men för ett högre pris, säg 235 000 kr direkt och slipper på så sätt räntan... fast än företaget tjänar på det! Är det ett deal företag med ränteavbetalningar nappar på? Jag menar... de får ju ändå ut summan till slut och förlorar inte på det.

Jag vill undvika ränta av religiösa skäl och vet att det finns några på nätet som har dessa erbjudanden... värt att kolla upp?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 mars 2011
Dieselsmurfen skrev:
PS. Du måste lägga 20% kontant! Lag på det! Slanta upp 40-50 tkr är ett måste alltså. DS

Jag har då aldrig haft handpenning aldrig kännt nån som haft det heller och dom köper bilar för 400,000kr, tar du vw som exempel så får du 80% på vw finans och dom fixar handpenning via GE-kapital, alla vill ha pengar var dom kommer ifrån är av mindre betydelse då bankerna tar all risk inte försäljaren, och köper du privat är det bara ta ett blanco om du vill skippa handpenning så det finns inget måste alla vill inte ta ett specifikt "billån"...

tharealezt skrev:
Hur fungerar de bilfirmor som säljer bilar utan ränta och utan inbetalningsumman? Givetvis finns olika seriösa och man måste forska kring det mer noggrant när det är dags, men generellt?

Jag vill undvika ränta av religiösa skäl och vet att det finns några på nätet som har dessa erbjudanden... värt att kolla upp?

2 Finanser, dvs  2 Lån ett billigt och ett svindyrt som man sätter snabb amortering på....

Aldrig sett räntefritt? kanske gamla rishögar? På räntefritt får du garanterat mysiga aviavgifter och är du misnta sen med betalning tar man ut Sms-låns liknande förseningsavgifter...
Senast redigerat av MeloveGolf (28 mars 2011)

Forummoderator
18 047 Inlägg
28 mars 2011
tharealezt skrev:
Tack Dieselsmurfen!  Det där med att lägga upp 40-50 har jag faktiskt inte ägnat en tanke 

Ex:

Avbetalning med ränta:  bil kostar 200 000 + ränta på 30 000 = 230 000 kr

Räntefri avbetalning: Samma bil som ovan men för ett högre pris, säg 235 000 kr direkt och slipper på så sätt räntan... fast än företaget tjänar på det! Är det ett deal företag med ränteavbetalningar nappar på? Jag menar... de får ju ändå ut summan till slut och förlorar inte på det.

Räntefritt är en sanning med modifikation! Detta gäller nästan bara billigare bilar. Istället så har de lagt på en rejäl "administrativ avgift". Du kanske kan få räntefritt men kollar man noga så gäller det oftast det första året om ens det.

Köpa med 0:- i insats gäller som sagt bilar i klassen under 30'-50' riksdaler. Kan finnas undantag! Det var 4 år sedan jag jobbade som bilhandlare nu! Men lagen säger fortfarande 20% cash.

Gå till banken med ett anställningskontrakt som knappt bläcket har torkat på går inte. Kan tänka mig att du dessutom är visstidsanställd eller provanställd de första 6 månaderna? Då blir de kalla handen även hos bilförsäljaren.

Troligvis ringer handlaren ett finansbolag för att "dra igenom krediten" som vi säger internt. De tittar på vad du tjänade förra året och skriker väl då nej! så det ekar i luren skulle jag tro.

Tyvärr vill jag inte grusa dina planer men tror nog att "risken" att du skulle få lån är obefintlig.
Jag fick själv billånet till min 300C delvis tack vare att jag äger ett hus. Annars skulle det nog inte gått!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Tack för utförligt svar Alexander! Ska tänka genom detta lite !

Forummoderator
18 047 Inlägg
28 mars 2011
Dieselsmurfen skrev:

Jag har då aldrig haft handpenning aldrig kännt nån som haft det heller och dom köper bilar för 400,000kr, tar du vw som exempel så får du 80% på vw finans och dom fixar handpenning via GE-kapital, alla vill ha pengar var dom kommer ifrån är av mindre betydelse då bankerna tar all risk inte försäljaren, och köper du privat är det bara ta ett blanco om du vill skippa handpenning så det finns inget måste alla vill inte ta ett specifikt "billån"...

Det var ju en variant jag inte tänkt på... Men som du säger: Dyrt. Jag sparade och kunde 2009 köpa min första nya bil och dessutom den jag ville ha. (Kärringens I30 gills inte!)

Mvh
Alexander

Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 mars 2011
Dieselsmurfen skrev:
Det var ju en variant jag inte tänkt på... Men som du säger: Dyrt. Jag sparade och kunde 2009 köpa min första nya bil och dessutom den jag ville ha. (Kärringens I30 gills inte!)

Mvh
Alexander

Ja handpennigslånen är SVINDYRA (10-15%!) lite som topplånet på ett hus man vill göra sig av med det så snabbt som möjligt, Självklart är det smartaste att kunna betala en handpenning och få ett förmåntligt lån via firmans egna finanser men ibland gör man livet lättare med ett blanco förutsatt att man klarar av räntehöjningar...

Men orkar man inte vänta och är med i facket så är det i 9/10 fall inga problem att ta blanco

Observera dock att räntan på blanco varierar KRAFTIGT ett tag steg min 5% på 3månader! så man måste ha svängrum om man nu ska blanca en bil!

17 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
Om vi höjer det hela syftandes på lönen och bilen smile

Lön: 32 000 kr/månad
Bil: Mercedes SL (!!!): ca 270 000 kr

Kan det gå runt rent eknomiskt?

Känner mig lite galen nu alltså... äger för tillfället en nissan micra -93 smile

8 883 Inlägg
12 april 2011
Eftersom du har en hyra på 5000 så bor du sanorligt inte hemma hos mamma som är den tänkta ägaren till bilen och redan där uppstår problem.

Du kan inte ta billån med bilen som säkerhet på bilfirma såvida du inte vill skuldsätta din mamma.
det är ägaren (låntagaren) av bilen som ska stå som färsäkringstagare och då måste din mamma även ta lånet för att kunna försäkra bilen + att det oftast krävs 20% kontant eller inbytes bil, din micra kan du glömma i inbyte på en bil för 270"

Du skriver att du har "nytt jobb" och har då med all säkerhet en provanställning vad händer om den avbryts av arbetsgivaren, klarar du att betala av på bilen?

Mitt råd är att du sparar så du har minst kontantinsatsen till bilen.

Vid banklån och skenförsäkringar uppstår andra problem om du skulle behöva utbytja din försäkring, vad dom är märker du den dagen du har oturen att krocka eller råka ut för stöld och FB kräver in bevis för ägandeförhållanden.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Forummoderator
18 047 Inlägg
12 april 2011
tharealezt skrev:

Känner mig lite galen nu alltså... äger för tillfället en nissan micra -93 smile

Det funkar hur bra som helst. Kör själv en "Dyr" bil på liknande siffror. Som jag köpte ny.

Edit: Fast handpenning på 20% ska fram. Fast anställning ETT krav. Ej tim/prov. Abställd mer än ett år är nog att föredra dessutom...
Senast redigerat av Dieselsmurfen (12 april 2011)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 april 2011
tharealezt skrev:

på 32000:- ska du lätt klara av det, såvida du inte du gillar blöta utekvällar eller har andra dyra intressen
men du bör nog tänka dig lite för är det verkligen värt att sopa massa pengar på en bra lön på en bil?

32000:- är en bra lön jag skulle påstå att om du har en billig lgh och ser över dina inköp så har du 150-160tkr på ditt konto på ett år jag vet inte vad gammal du är men har du rest världen och köpt alla saker du vill ha? Har du ett fast jobb? på A-kassa lär du knappast driva runt en bil av den kalibern..

Spara är tråkigt men det är skoj när man kämpat 1-2år och märker att man har en jäkla massa pengar och kan ta dig ett år med resor och slapp eller köpa en ännu värre bil, dessutom kan du ju känna trygghet om du skulle bli av med jobbet...

Som sagt tänkt dig för! blir du arbetslös är det inget kul att sälja din drömbil, det är mer kostnader än lån & försäkring, saker går sönder,soppa,service etc etc..

Sök