Följande information kommer från olika personer, böcker, nätsidor samt forumssidor.
All info & tips samställer både skoda och vw!
För att underlätta viktiga punkter indelas tipsen upp i respektive fakta del (motor, växellåda, kaross osv).
Vid Titt på skoda pick up / vw caddy är tipset att kolla upp följande punkter:
Motor:
1,3 liters
Skodas egna stötmotor, vanligt bland små företag, pendlarbil till jobb, frakt av cross samt saker/skräp.
Vanliga fel:
• Rasslande kamrem
• Elfel samt glapp o trasiga elkontakter
• Kan gå ojämnt och är segstartad och misständer
Plus för motorn:
• Bilig i drift. Förbrukning på ca 0,6-0,7 liter/mil
• Bilig skatt, ca 1300 kr
Minus för motorn:
• Seg och trött
• Brukar gå ojämnt.
1,6 liters
Motorn från wolkswagen group. I skoda och vw. Vanligt bland småföretag, frakt av cross samt skräp.
Vanliga fel:
• Trasiga toppackningar
• Vattenpumpras
• Insugsröret av plast smälter PGA för varmt motortempratur
Plus för Motorn:
• Piggare än 1,3 liters motorn
• Bilig skatt, ca 1300 kr
Minus för Motorn:
• Drar mer bränsle, förbrukning på ca 0,7-0,9 liter/mil
1,9 D & 1,9 D SDI (vw)
Motorn från wolkswagen group. I skoda och vw. Vanligt bland småföretag, pendlarbil, frakt av cross samt skräp. upplevs av vissa lika som 1,3:an.
Vanliga fel:
• Glödrelät brukar krångla
• yttre packboxen vid dieselpumpens bruckar axel läcka
• segstartad när den är varm
• Kamremen
• Dieselpump brukar gå sönder.
Plus för motorn:
• Bilig i drift. Förbrukning på ca 0,5-0,7 liter/mil
Minus för motorn:
• Dyr skatt, ca 2500 kr
• Kortare service intervaller än bensinare
Växellåda:
Vanliga fel:
• oljud på 5:ans växel
• läckage
• sladdrigt växellänkage = Sladdriga växelspakar
• kan vara svårt/klurigt att få i växel, exempel backen.
Kaross:
Rost
• I stötdämparinfästningen, bak och inne vid flaket.
• i skärmkanter
• i sparklådor bak.
• Runt om framrutan
• Flakluckan till flaket
• rost i innerskärmarna
• rost innaför luckorna i flaket.
• Oljetråg kan rosta sönder.
• Främre balken (under kylaren) rostar en hel del.
• Rostar även under playwoodskivan på flaket.
• Rostiga inneskärmar.
• Rost runt antennen
Lack:
• Matt lack
• Bucklor, hål och bullor.
• Repor
• Skoda har biligare & tunnare lack = rostar lättare
Övrigt kaross:
• Lister kan sitta lösa
• Spår av tidigare dekal
• Dubbelplåt i kaross vilket blir problem med fukt.
Chassi:
• Bussningar
• Stötdämpare
• fjädersäten, både på pickupen och har de flesta rostat sönder.
Broms:
• rostiga bromsledningar
• slitna bromsbelägg
• handbroms brukar ta otillräckligt.
Styrning:
Känn efter vibrationer eller skakningar vid körning
• Styled eller styrarm brukar vara dåliga
Ljus:
Bruckar strula
• Höjdjusteringen av framlyktorna
• Kondens i strålkastarna
• Trasiga/sprickor…
Kupé:
• Fuktiga mattor
• Smutsig samt fläckig klädsel
• Kupéfläkt brukar strula/gå sönder
Vätskor:
• Läckage av motorolja (pga rostig oljetråg, dåliga packning samt från oljefilter)
• Läckage av växellådsolja, läcker i bakre packboxen till vxlföraren.
• Kylarvätskan brukar vara under minimun mängden
• Bromsvätskan kan vara gammal kolla upp (är den svart = gammal)
El:
• Glödrelät brukar krångla
• Glapp/trasiga kontakter i motorrum
• Problem med styrboxen PGA regnar in vatten från otät fram ruta.
Övrigt:
• Framruta valigt med sprickor samt dåliga tätningslister brukar regna in i kupén.
• Titta på antennen, brukar vara dålig tätning vilken vatten tränger sig in i kupén
• Gasgångjärn till kåpan brukar var dåliga/slut
• Kolla upp om bilen är välservad.
om man kör mer än ca 600 mil/år lönar det sig att ha 1.9D, mindre 1,3/1,6an. Jag hade valt 1,6:an.
mitt åk.