3451
Sök

Köpråd: skoda pickup

83 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#1
tja nu är jag sugen på en pickup till sommaren med tanke på att jag tränar cross. men vilken motor ska man ha ? vet att alla är slöa men^^

1,9D
1,3
1,6

kända fel vet jag är rost men annars då vilken skulle passa bäst?

har tanke att smälla på 18" sen med


Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
28 mars 2011
#2
Varför inte köpa en riktig pick up där hela crossen får plats på flaket?
så små som flaken är på dom så hänger ju halva crossen utanför.


5 Inlägg
28 mars 2011
#3
Följande information kommer från olika personer, böcker, nätsidor samt forumssidor.
All info & tips samställer både skoda och vw!
För att underlätta viktiga punkter indelas tipsen upp i respektive fakta del (motor, växellåda, kaross osv).
Vid Titt på skoda pick up / vw caddy är tipset att kolla upp följande punkter:
Motor:
1,3 liters
Skodas egna stötmotor, vanligt bland små företag, pendlarbil till jobb,  frakt av cross samt saker/skräp.
Vanliga fel:
•    Rasslande kamrem
•    Elfel samt glapp o trasiga elkontakter
•    Kan gå ojämnt och är segstartad och misständer
Plus för motorn:
•    Bilig i drift. Förbrukning på ca 0,6-0,7 liter/mil
•    Bilig skatt, ca 1300 kr
Minus för motorn:
•    Seg och trött
•    Brukar gå ojämnt.
1,6 liters
Motorn från wolkswagen group. I skoda och vw. Vanligt bland småföretag, frakt av cross samt skräp.
Vanliga fel:
•    Trasiga toppackningar
•    Vattenpumpras
•    Insugsröret av plast smälter PGA för varmt motortempratur
Plus för Motorn:
•    Piggare än 1,3 liters motorn
•    Bilig skatt, ca 1300 kr
Minus för Motorn:
•    Drar mer bränsle, förbrukning på ca 0,7-0,9 liter/mil
1,9 D & 1,9 D SDI (vw)
Motorn från wolkswagen group. I skoda och vw. Vanligt bland småföretag, pendlarbil,  frakt av cross samt skräp. upplevs av vissa lika som 1,3:an.
Vanliga fel:
•    Glödrelät brukar krångla
•    yttre packboxen vid dieselpumpens bruckar axel läcka
•    segstartad när den är varm
•    Kamremen
•    Dieselpump brukar gå sönder.
Plus för motorn:
•    Bilig i drift. Förbrukning på ca 0,5-0,7 liter/mil
Minus för motorn:
•    Dyr skatt, ca 2500 kr
•    Kortare service intervaller än bensinare

Växellåda:
Vanliga fel:
•    oljud på 5:ans växel
•    läckage
•    sladdrigt växellänkage = Sladdriga växelspakar
•    kan vara svårt/klurigt att få i växel, exempel backen.
Kaross:
Rost
•    I stötdämparinfästningen, bak och inne vid flaket.
•    i skärmkanter
•    i sparklådor bak.
•    Runt om framrutan
•    Flakluckan till flaket
•    rost i innerskärmarna
•    rost innaför luckorna i flaket.
•    Oljetråg kan rosta sönder.
•    Främre balken (under kylaren) rostar en hel del.
•    Rostar även under playwoodskivan på flaket.
•    Rostiga inneskärmar.
•    Rost runt antennen
Lack:
•    Matt lack
•    Bucklor, hål och bullor.
•    Repor
•    Skoda har biligare & tunnare lack = rostar lättare
Övrigt kaross:
•    Lister kan sitta lösa
•    Spår av tidigare dekal
•    Dubbelplåt i kaross vilket blir problem med fukt.
Chassi:
•    Bussningar
•    Stötdämpare
•    fjädersäten, både på pickupen och har de flesta rostat sönder.
Broms:
•    rostiga bromsledningar
•    slitna bromsbelägg
•    handbroms brukar ta otillräckligt.
Styrning:
Känn efter vibrationer eller skakningar vid körning
•    Styled eller styrarm brukar vara dåliga
Ljus:
Bruckar strula
•    Höjdjusteringen av framlyktorna
•    Kondens i strålkastarna
•    Trasiga/sprickor…
Kupé:
•    Fuktiga mattor
•    Smutsig samt fläckig klädsel
•    Kupéfläkt brukar strula/gå sönder
Vätskor:
•    Läckage av motorolja (pga rostig oljetråg, dåliga packning samt från oljefilter)
•    Läckage av växellådsolja, läcker i bakre packboxen till vxlföraren.
•    Kylarvätskan brukar vara under minimun mängden
•    Bromsvätskan kan vara gammal kolla upp (är den svart = gammal)
El:
•    Glödrelät brukar krångla
•    Glapp/trasiga kontakter i motorrum
•    Problem med styrboxen PGA regnar in vatten från otät fram ruta.
Övrigt:
•    Framruta valigt med sprickor samt dåliga tätningslister brukar regna in i kupén.
•    Titta på antennen, brukar vara dålig tätning vilken vatten tränger sig in i kupén
•    Gasgångjärn till kåpan brukar var dåliga/slut
•    Kolla upp om bilen är välservad.

om man kör mer än ca 600 mil/år lönar det sig att ha 1.9D, mindre 1,3/1,6an. Jag hade valt 1,6:an.

mitt åk.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 mars 2011
#4
Fick låna en under vintern, det ända bra jag har att säga om den är att den drar lite bensin. Allt annat undviker jag helst.
Mådde fysiskt dåligt varenda gång jag hade kört den tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 mars 2011
#5
Vet inte om jag har nåt positivt alls att säga om dom där, mer än att dom möjligen är hyfsat bränslesnåla. Jag åkte i en 1,3 bensin nåt år, drog ca 0,7 oavsett hur man körde. Min bror har åkt i en 1.9d, gick vädigt snålt så länge man höll sig under 80 km/h...

För övrigt så är dom små (ska man ha passagerare måste man ha eventuella grejer på flaket, som även det är litet), obekväma, fula, ofta rostiga, enormt slöa, högljudda i kupén, kräver ständiga bromsrenoveringar osv...

Ska du få dit 18" på en sån så får du nog skrapa bort dom rostiga skärmkanterna och låta bli att svänga...

Nu låter jag som en surputte, men det är riktigt vidriga bilar tycker jag....

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Truckdriver!
68 Inlägg
29 mars 2011
#6
Hmm kamremmen låter på en 1,3 det är inte dåligt med tanke på att det inte finns nån.

Ang bilen i övrigt så har jag sj en 1,3:a och den har fungerat klockrent knappt nån rost bes ua senaste åren. Jag skulle om jag inte hade en satsat på en 1,3 pga ingen kamrem som kan gå av och billig o äga.

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper

5 Inlägg
29 mars 2011
#7
oj miss, dom har ju kamkedja.

mitt åk.

Forummoderator
18 038 Inlägg
29 mars 2011
#8
Hade nog köpt en gammal hederlig sugdiesel 1.9D. Som påpekats så är det bra om den hoppas igång direkt. Varm som kall. Ingen racerbil men har du väl fått fjutt på fritösen under huven så tar du dig dit du ska.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 mars 2011
#9
Hade en 1,3a Skoda Pickup som tjänstebil ett tag.

Inget jag gärna gör om, kvalitétsmässigt är det bara knarrande plast, och enda sättet att få bilen att accelerera är att göra som med mopeden - gunga sig fram.

Men den gick hyfsat snålt - men man kommer inte så långt ändå med en 40-liters tank.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök