3474
Sök

volvo 940 med motorkrångel?? hjälp

8 Inlägg
2 maj 2005
Trådstartare
#1
Jag har en 945 -92 som har 130hk motor. Problemet är att den dör väldigt ofta och det går inte starta om den förän det gått några minuter , fast sen går den perfekt igen. Då den går så går den jättefint och inga missljud eller dåligt med någon vätska,, och då den dör så är det direkt utan ryck eller host. Önskar någon har en idé om vad det kan vara! Jag har bytt tändstift och bränlefilter men det hjälpte inte,, och det händer allt oftare.. Hjälp

draminbil.nu
1 382 Inlägg
2 maj 2005
#2
inte batteriet som är problemet? kan ju ladda uppsigsjälvt efternågra minuter så det går att starta igen..


8 Inlägg
2 maj 2005
Trådstartare
#3
Tack.. det har jag trott ett tag oxo fast min kompis som mekar min bil tror inte att det är så,, fast kommer inte han med någon idé så ska jag nog testa att byta batteri, tack

97 Inlägg
2 maj 2005
#4
varför vänta? tar väll ingen tid bara för att kolla det? om du inte vill byta kan du ju bara kolla att cellerna är hela och att det finns vatten i.

MVH FILIP

vissa är nöjda med lite effekt!
Vissa är inte nöjda med mycket effekt!

Verkmästare
97 Inlägg
2 maj 2005
#5
Kan vara impulsgivaren eller bränslepumpsrelät.


4 554 Inlägg
2 maj 2005
#6
har med pumpen att göra... är det mekanisk bränslepump?

10 287 Inlägg
3 maj 2005
#7
90% av dom fel som beskrivs på detta sätt på Volvo 740/940 beror på glapp inuti bränslepumpsreläet.
I dom fall där det är impulsgivaren så ser man detta på att varvräknaren dör som ett skott. (Dock sällsynt fel).
Glöm batteriet och soppapumpen, börja med reläet.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

46 Inlägg
3 maj 2005
#8
reläet!....helt klart!

8 Inlägg
3 maj 2005
Trådstartare
#9
Tack alla som hjälpt mig!! Bytt relä och nu går bilen kanon igen!

32 Inlägg
3 maj 2005
#10
var sitter impulsgivaren på en b230f då? har samma fel, men det är dock inte releet som är sönder..

Dont drink water,the fish fuck`s in it

10 287 Inlägg
4 maj 2005
#11
Läs mitt tips om att kolla på varvräknaren. Dör den tvärt - då är det tändningsrelaterat fel.
Bästa sättet att plocka sådana fel är att läsa ut felkoderna.

Om det nu är tändningsrelaterade fel på en 940 så är det i princip bara impulsgivaren (sitter på baksidan av blocket mot svänghjulet. Svart. Sitter med 10mm skalle) eller tändslutsteget som kan (brukar) vara fel på.

Har man dock problem med att bilen går dåligt så är grundtipset att byta fördelare då dessa bruka se ut som sprängda skithus inuti.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

32 Inlägg
4 maj 2005
#12
hittade mitt fel idag wink kontakten till hallgivaren som flippat

Dont drink water,the fish fuck`s in it


Sök