2906
Sök

Audi 100 TQ 88 KNACK KNACK!

63 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!
Min audi 100 TQ 88:års modell har börjat knacka.
Flera polare har sagt att de förmodligen är ena lyften/lyften som har gett sig.

Någon som har någe tips på vart jag köper dom ? och vad dom kostar? och de är vell 10 st?


Har inga modifikationer i motorn ( än! ), "trimmet" som är, är större IC Ställbart ladd/och soppa tryck, dumpventil och 3" från turbon och bak, Laddar just nu 0,5

Tackar på förhand på svar
Mvh/ Björn

Watch out for the sleeper
Team Kombi Racing

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 mars 2011
#2
Nu är det stor skillnad på "knack" och "tick"
med "tick" brukar man hålla sej till toppen (tryckare osv)
"knack" därimot är oftast illa.

Nu är det rätt vanligt att gamla Audis tickar i toppen.
Börja med att byta till ny, BRA olja. Min bil tickade när jag köpte den. Men efter ny olja så slutade det HELT.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

63 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#3
LeafBox skrev:
Nu är det stor skillnad på "knack" och "tick"
med "tick" brukar man hålla sej till toppen (tryckare osv)
"knack" därimot är oftast illa.

Nu är det rätt vanligt att gamla Audis tickar i toppen.
Börja med att byta till ny, BRA olja. Min bil tickade när jag köpte den. Men efter ny olja så slutade det HELT.

Uttryckte mig lite fel..är ett tickande ljud, Oljan är bytt för ca 500 mil sen och de är Castrol.
Ticket började efter jag misslyckades med en "rallystart" på kall motor ( sjukt dumt jag vet så ingen behöver komentera de vidare )

Watch out for the sleeper
Team Kombi Racing

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 mars 2011
#4
BjornL skrev:
LeafBox skrev:
Nu är det stor skillnad på "knack" och "tick"
med "tick" brukar man hålla sej till toppen (tryckare osv)
"knack" därimot är oftast illa.

Nu är det rätt vanligt att gamla Audis tickar i toppen.
Börja med att byta till ny, BRA olja. Min bil tickade när jag köpte den. Men efter ny olja så slutade det HELT.

Uttryckte mig lite fel..är ett tickande ljud, Oljan är bytt för ca 500 mil sen och de är Castrol.
Ticket började efter jag misslyckades med en "rallystart" på kall motor ( sjukt dumt jag vet så ingen behöver komentera de vidare )

Ah... Jaja. Bara att plocka isär dårå

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 mars 2011
#5
Försök filma missljudet så vi får höra. Om du vågar starta bilen vill säga.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

63 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
#6
te_wik skrev:
Försök filma missljudet så vi får höra. Om du vågar starta bilen vill säga.



Mvh Tommy

Skulle ja kunna göra...jorå starta vågar jag..så illa låter de ändå inte..och skulle lyften vara av och trilla ner så får jag ju en bra anliedning att byta kolvar och stakar och sen vet vi inte vart de slutar wink.

Men tror att själva felsökningen har lyckats. så vet någon vart jag kan köpa nya lyftar, läste på något forum att de fanns på MECA?

Watch out for the sleeper
Team Kombi Racing

Försöker iaf
12 819 Inlägg
28 mars 2011
#7
Nya lyftare finns lite varstans. Men Custom Auto Craft har billigt, 6 Euro/st.
http://sites.internet.lu/folders/custom … OR%20PARTS




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

63 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#8
Den där sidan var rätt så mysigt! Tackar!

Watch out for the sleeper
Team Kombi Racing

63 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#9
Lite update!
Nu blir jag förvirrad! Körde bilen till jobbet idag, när ja kom till jobbet idag så knackade inte bilen eller tickade. Tickade när jag startade, nästan skallrade. Men sen blev de tyst.
Men tror att de kan vara bra att byta lyftarna iaf i förebyggande syfte, vad tror ni?
Tar gärna mera tips på vad som kan vara "vanliga" fel på bilen.
Tack för svar/ Björne

Watch out for the sleeper
Team Kombi Racing

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
29 mars 2011
#10
Styrservopumpens slangar läcker
Handbromsen kärvar fast
Multitempgivare, men oftast går bilen lite knepigt då

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök