3747
Sök

Svagheter mercedes AMG vs BMW M5

2 174 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Tjena, går i nybils tankar och kollar runt lite på mercedes amg och bmw m5, skulle gärna vilja få lite tips och sånt man ska kolla på, dessa bilar körs väldigt hårt och kostar typ miljoner och renovera,

är ingen mercedes expert men bmw är jag rätt hemma på....Är e39 karossen jag är sugen på, vet att man ska passa sig för att vanosen är dålig, kan kosta runt 50 tusen stämmer verkligen detta?

Skriv gärna fördelar, nackdelar med dom olika modellerna, svagheter med bilarna och deras motorer så jag kan bestämma mig vilken bil jag ska köpa smile

Mvh Hagman racing

197 Inlägg
29 mars 2011
hagge o dom fick payat 19 000 tror ja för deras vanos på 540

Köp skyline!

12 086 Inlägg
29 mars 2011
Jag har ju varit i lite samma tankar som dig, jag gillar E55 AMG (som jag antar att du menar) sena 90-tal. Dom är snygga utvändigt. Det som gör att jag aldrig skulle köpa Mercan är den vidriga inredningen. Plus att det är lite väl mycket blatteride stuk över den tongue Dom ska tydligen rosta nått fruktansvärt dessutom.

M5an i sin tur är dyrare,och dom billigare är ju mest troligen hårt körda och tveksamma importer.
Vanos och dålig koppling vet jag är svagheter.

2 174 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Ragga90 skrev:
hagge o dom fick payat 19 000 tror ja för deras vanos på 540

Okey det kanske bara var på en sida? Vet inte riktigt hur det funkar hehe, sura pengar har hört från flera att under 50 går det inte på :p

2 174 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
JapMax skrev:
Jag har ju varit i lite samma tankar som dig, jag gillar E55 AMG (som jag antar att du menar) sena 90-tal. Dom är snygga utvändigt. Det som gör att jag aldrig skulle köpa Mercan är den vidriga inredningen. Plus att det är lite väl mycket blatteride stuk över den tongue Dom ska tydligen rosta nått fruktansvärt dessutom.

M5an i sin tur är dyrare,och dom billigare är ju mest troligen hårt körda och tveksamma importer.
Vanos och dålig koppling vet jag är svagheter.

Tjena, tack för svar, måste hålla med dig om att merca inredningen är skit tråkig, men utanpå med 4 pipor svart sänkt och 20 tunnare jävlar så fina, tänker lite på typ växellåda BMW finns många manuella men mercorna är nästan bara. Automat och det ska man ha i en jänk inget annat, jo få tag i en m5 e39 som inte är plågad till döden slut i varenda bussning blir inte det lättaste.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
29 mars 2011
BMW m5 finns ENDAST i manuell och Mercedes finns ENDAST i automat.
Dessa bilar har olika "personligheter" om du frågar mig. Mercedesen åker man o BMW:n KÖR man wink

Gällande driftkostnaden så är de nog lika dyra o jobbiga att ha me o göra men vill man vara fin får man lida pin.

Ps du snackar om 4piper menar du då w211 med kompressor eller w210 med sugisen?

För om det är den motorn du är intresserad av (sugisen) så har jag en sl med samma spis, den bilen går som en dröm men är tyvärr ingen racer, visst i lite högre hastigheter jag. Men är du efter en "sportbil" så satsa på en e39:a Det finns några fina SV-såld lågmilare tillrann men de är pris satta efter det oxå smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

2 174 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
PITSTOP skrev:
BMW m5 finns ENDAST i manuell och Mercedes finns ENDAST i automat.
Dessa bilar har olika "personligheter" om du frågar mig. Mercedesen åker man o BMW:n KÖR man wink

Gällande driftkostnaden så är de nog lika dyra o jobbiga att ha me o göra men vill man vara fin får man lida pin.

Ps du snackar om 4piper menar du då w211 med kompressor eller w210 med sugisen?

För om det är den motorn du är intresserad av (sugisen) så har jag en sl med samma spis, den bilen går som en dröm men är tyvärr ingen racer, visst i lite högre hastigheter jag. Men är du efter en "sportbil" så satsa på en e39:a Det finns några fina SV-såld lågmilare tillrann men de är pris satta efter det oxå smile

tack för ett riktigt bra svar nu är jag lite närmare valet hehe, m5 e39 blire och leta efter, dock vill man inte ha en med många mil på mätaren och helst med bytt vanos, En bekant köpte en amg typ 00a, hade bara gått 20 tusen något, var import typ 04 och hade 16 ägare sen dess hahahah, många köper dom, plågar dom några månader sen säljer fort som fan innan det rasar hehe..

12 086 Inlägg
29 mars 2011
Automat som är så gött smile

Ps. Själva Vanos-enheten kostar komplett 18500kr per sida.
Om nu allt behöver bytas, troligen så är de ju oringar och kanske solenoid-enheten som behöver bytas bara.. då är det ca 10000kr per sida istället (varav solenoiden 9500kr smile

En Bmw-verkstad byter nog hela skiten för att slippa böka, dom är ju glada att sälja. Har läst att man ofta inte behöver byta ut allt.
Senast redigerat av JapMax (29 mars 2011)

2 174 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
JapMax skrev:
Automat som är så gött smile

Ps. Själva Vanos-enheten kostar komplett 18500kr per sida.
Om nu allt behöver bytas, troligen så är de ju oringar och kanske solenoid-enheten som behöver bytas bara.. då är det ca 10000kr per sida istället (varav solenoiden 9500kr smile

En Bmw-verkstad byter nog hela skiten för att slippa böka, dom är ju glada att sälja. Har läst att man ofta inte behöver byta ut allt.

tack för info smile

Blir nog kolla efter en med nybytt vanos för enkelheten skull orkar inte börja lämna in på verkstäder och skit när man köpt en sån bil tongue

Automat ska det inte vara i sportbilar tongue om den har paddlar i ratten, då kanske....men inte annars tongue vi vet ju hur en 530 manuell går på 201 meter mot en 540 automat lixom tongue hehe...

dARKiE
5 031 Inlägg
29 mars 2011
Hur känns bilen när vanosen kraschar?
Haft ett antal bmw utan vanos problem, är det verkligen så vanligt? tongue

Jag vet inte alls vad jag hade valt, efter alpina köpet har jag börjat älska Automat var väldigt negativ till det förut tills man fick prova swithtronic lådan med paddlar på ratten. Underbart.  Så om jag själv hade valt hade det blivit svårt för AMG är ju en underbar kärra det också.  Lycka till med köpet oavsett fina bilar båda två smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

12 086 Inlägg
29 mars 2011
hangman skrev:
vi vet ju hur en 530 manuell går på 201 meter mot en 540 automat lixom tongue hehe...

Ja, 530 får fetstryk..  spinner 540in på första växeln så kan det va så att 530in ser lite snabbare ut än vad den är dock.

2 174 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
JapMax skrev:
hangman skrev:
vi vet ju hur en 530 manuell går på 201 meter mot en 540 automat lixom tongue hehe...

Ja, 530 får fetstryk..  spinner 540in på första växeln så kan det va så att 530in ser lite snabbare ut än vad den är dock.

jag spann upp på 3an men jag hade sprayat mina med biltemas "snow grip" så det fäste som fan gick som en raket hehehe wink

Sök