3489
Sök

Saab på fallrepet igen

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 september 2011
#281
monno skrev:
XorcessX skrev:
Ja de där med inredningen i saab är ju tragiskt...  även i dom nyaste modeller tycker jag dom håller ungefär samma klass som tidiga 2000tals audi/bmw...

Jo för bmw gjorde ju en jäkla uppfräschning i E90 jämfört med E46... tycker det är mycket E36 i E90 till å med.

Dom flesta tillverkare håller ju sig till samma "stil" så att köparna skall känna igen sig. Men å påstå att nya 95 inte känns modernare och nyare inredning än 9-5 från -00 så undrar jag ju vad kravet egentligen är?
Sen kvalitets mässigt är ju en annan femma.

Nu måste jag invända, jag kan inte hitta mycket som är gemensamt mellan E36 och E90? Inte ens BMW´s lilla momentanförbrukningsmätare är kvar, inte heller 90-talets form på instrumentbräda eller instrumentering. En helt ny stil på denna modell! Detsamma gäller E46 med sin låga och svängda instrumentbräda jämfört med E36ans låga dito och E90´s plattare form?

Tycker å andra sidan inte där är något gemensamt mellan första och andra generationens 9-5 heller, däremot är kvalitetskänslan låg i bägge svenskarna jämfört med konkurrenterna tycker jag.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Elektriker
718 Inlägg
18 september 2011
#282
Om jag sätter mig i en E46 får jag då verkligen ingen känsla av en nyare och modernare bil än E36 om jag säger så, sen är dom väl kanske inte super lika. Men själva känslan när man sätter sig i en BMW 3-serie tycker jag då inte är lyx. Sen när man börjar pilla å känna så känns ju såklart att det är kvalitet o.s.v.

Sen som sagt så vill ju biltillverkare göra inredningar som påminner om föregångare, behålla arvet så att säga.

Men är ju bara personliga intryck, alla tycker ju olika=)

Som att kasta vatten i sjön.

709 Inlägg
18 september 2011
#283
jo de klart att de finns likheter, men fram till tidiga 9-5an är de ju inte likheter vi pratar om de är i stort sett en lite moderniserad saab 9000 bräda...tongue  Även om jag kan tycka att tex 9-3 xwd har en riktigt snygg inredning! men känns ändå inte tillräkligt för en 09'as modell. men de är klart inte lätt att bygga nya inredningar när man kämpar med en budget!


Smålänning
7 887 Inlägg
18 september 2011
#284
Tycker 9-3 Aero med alulooken runt brädan är snyskigt snygg inne i smile

Tror ni Kineserna köper Saab också?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Ubåtsingenjör
7 341 Inlägg
18 september 2011
#285
monno skrev:
Om jag sätter mig i en E46 får jag då verkligen ingen känsla av en nyare och modernare bil än E36 om jag säger så, sen är dom väl kanske inte super lika. Men själva känslan när man sätter sig i en BMW 3-serie tycker jag då inte är lyx. Sen när man börjar pilla å känna så känns ju såklart att det är kvalitet o.s.v.

Sen som sagt så vill ju biltillverkare göra inredningar som påminner om föregångare, behålla arvet så att säga.

Men är ju bara personliga intryck, alla tycker ju olika=)

man skulle ju kunna jämnföra lyx känslan med att sätta sig i en snik 3 serie med saabs flaggskepp, men inte ens det går att jämnföra


242 Inlägg
18 september 2011
#286
CHEEVA skrev:
monno skrev:
Om jag sätter mig i en E46 får jag då verkligen ingen känsla av en nyare och modernare bil än E36 om jag säger så, sen är dom väl kanske inte super lika. Men själva känslan när man sätter sig i en BMW 3-serie tycker jag då inte är lyx. Sen när man börjar pilla å känna så känns ju såklart att det är kvalitet o.s.v.

Sen som sagt så vill ju biltillverkare göra inredningar som påminner om föregångare, behålla arvet så att säga.

Men är ju bara personliga intryck, alla tycker ju olika=)

man skulle ju kunna jämnföra lyx känslan med att sätta sig i en snik 3 serie med saabs flaggskepp, men inte ens det går att jämnföra

Jag vågar säga att du snackar skit och inte har suttit i ett av saabs flaggskepp. Nu går diskussionen helt off topic, men i min bil som hade ett utpris på 550 000:- är instr-panel av skinn, och endast den detaljen går mil om tex min väns e46 328i, som heller inte känns så jävla extraordinärt lyxigt i någon bemärkelse. Ratt, växl-knopp, dessa små självfjädrande luckor, ytan på hela panelen, "alu"-inläggen runt om blir alla mkt grisiga redan efter 12k mil, slitet och trist.

Elektriker
718 Inlägg
18 september 2011
#287
Va?! Tror du inte det är inredningen de sitter i?yikes wink

Nä jag tror personligen att hela skiten sitter i att man haft värdelöst folk till att läsa av vad marknaden vill ha.
Saab har kört stenhårt på 93, 95 och blundade helt för SUV trenden.. eller ja nu har man ju gjort en SUV, men nu vet ju typ varenda människa (utom dem på saab) att det är små bilar som gäller. Oc vad gör man då? Jo man släpper nya saab 95!?!?!

Och inte nog med det, man släpper nya Saab 95 SEDAN! Vem fan vill ha en stor jävla svensson bil som inte ens går att enkelt pula in barnvagnen i? Kollar man begagnat marknaden ser man ju direkt att 95 sedan är riktigt svårsålda bilar, medans kombin cirkulerar på rätt bra.

Nä marknadsanalytikerna på Saab har enligt mig fan inte gjort ett enda rätt sedan man kom på att de va en bra idé med turbo..

Som att kasta vatten i sjön.

142 Inlägg
18 september 2011
#288
Det största felet med saab är absoulut deras formspråk, dom är totlat insnöade på sin saabdesign och den designen faller bara gamla saabägare i smaken och lockar inte till sig nya köpare, se bara på hur nya 9-5 ser ut
fruktsvärt bedrövligt ful är bara förnamnet visst inbitna saabfreak går säkert igång på dess formgivning, men det lockar knappast till sig nya kunder som tycker wow vilken fräck bil därav så dåliga försäljningsiffror samt att priset för denna stora fuling är alldeles för högt, ska saab få snurr på hjulet så tror jag det är dax att designa en saabmodell som inte alls påminner om en saab!dvs det är dax o göra nåt helt nytt o inte bara gå och trampa i samma spår! men man har ju sett på dom flesta skisserna på en 9-1 alternativt 9-2 så var dom ju visst tvunga å göra dom sååååå sabbisch där också så gör nåt nytt nu istället!

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
18 september 2011
#289
Jag har inga problem med att saab snor platformar från t.ex. japanerna. Då kan de bygga sina småbilar. Hade varit rätt koolt med en liten saab.


Rumpmas
3 860 Inlägg
18 september 2011
#290
eddhedd skrev:
Jag har inga problem med att saab snor platformar från t.ex. japanerna. Då kan de bygga sina småbilar. Hade varit rätt koolt med en liten saab.

Alltid bättre med en egentuvecklad plattform. Kolla bara på hur ng900 blev när man tog ett vekt Opelchassi från hyllan. Man kunde ju åtminstone gå ihop med t ex Mazda eller någon annan tillverkare som tillverkar småbilar med lite effekt och ta fram ett stabilt chassi. Jag vill inte se en 9-1 Aero 260 hk på ett Toyota Aygo-chassi tongue


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
18 september 2011
#291
Peggy_red skrev:
Det största felet med saab är absoulut deras formspråk, dom är totlat insnöade på sin saabdesign och den designen faller bara gamla saabägare i smaken och lockar inte till sig nya köpare, se bara på hur nya 9-5 ser ut
fruktsvärt bedrövligt ful är bara förnamnet visst inbitna saabfreak går säkert igång på dess formgivning, men det lockar knappast till sig nya kunder som tycker wow vilken fräck bil därav så dåliga försäljningsiffror samt att priset för denna stora fuling är alldeles för högt, ska saab få snurr på hjulet så tror jag det är dax att designa en saabmodell som inte alls påminner om en saab!dvs det är dax o göra nåt helt nytt o inte bara gå och trampa i samma spår! men man har ju sett på dom flesta skisserna på en 9-1 alternativt 9-2 så var dom ju visst tvunga å göra dom sååååå sabbisch där också så gör nåt nytt nu istället!

Deras design fungerar ju verkligen inte. Hade deras design varit skitsnygg hade Saab inte gått i konkurs alla dessa årtionden de har gjort det!
Det bevisar ju faktiskt att majoriteten tycker att Saabs bilar är stenfula.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
18 september 2011
#292
Thunderbird88 skrev:
Peggy_red skrev:
Det största felet med saab är absoulut deras formspråk, dom är totlat insnöade på sin saabdesign och den designen faller bara gamla saabägare i smaken och lockar inte till sig nya köpare, se bara på hur nya 9-5 ser ut
fruktsvärt bedrövligt ful är bara förnamnet visst inbitna saabfreak går säkert igång på dess formgivning, men det lockar knappast till sig nya kunder som tycker wow vilken fräck bil därav så dåliga försäljningsiffror samt att priset för denna stora fuling är alldeles för högt, ska saab få snurr på hjulet så tror jag det är dax att designa en saabmodell som inte alls påminner om en saab!dvs det är dax o göra nåt helt nytt o inte bara gå och trampa i samma spår! men man har ju sett på dom flesta skisserna på en 9-1 alternativt 9-2 så var dom ju visst tvunga å göra dom sååååå sabbisch där också så gör nåt nytt nu istället!

Deras design fungerar ju verkligen inte. Hade deras design varit skitsnygg hade Saab inte gått i konkurs alla dessa årtionden de har gjort det!
Det bevisar ju faktiskt att majoriteten tycker att Saabs bilar är stenfula.

Jag tycker bara att dem är tråkiga. 9-3 Aero-x är väl något, men varför köper man en sådan när alternativen finns.


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
18 september 2011
#293
eddhedd skrev:
Thunderbird88 skrev:
Peggy_red skrev:
Det största felet med saab är absoulut deras formspråk, dom är totlat insnöade på sin saabdesign och den designen faller bara gamla saabägare i smaken och lockar inte till sig nya köpare, se bara på hur nya 9-5 ser ut
fruktsvärt bedrövligt ful är bara förnamnet visst inbitna saabfreak går säkert igång på dess formgivning, men det lockar knappast till sig nya kunder som tycker wow vilken fräck bil därav så dåliga försäljningsiffror samt att priset för denna stora fuling är alldeles för högt, ska saab få snurr på hjulet så tror jag det är dax att designa en saabmodell som inte alls påminner om en saab!dvs det är dax o göra nåt helt nytt o inte bara gå och trampa i samma spår! men man har ju sett på dom flesta skisserna på en 9-1 alternativt 9-2 så var dom ju visst tvunga å göra dom sååååå sabbisch där också så gör nåt nytt nu istället!

Deras design fungerar ju verkligen inte. Hade deras design varit skitsnygg hade Saab inte gått i konkurs alla dessa årtionden de har gjort det!
Det bevisar ju faktiskt att majoriteten tycker att Saabs bilar är stenfula.

Jag tycker bara att dem är tråkiga. 9-3 Aero-x är väl något, men varför köper man en sådan när alternativen finns.

Alternativ? Det är ju bara en max två bilar dom någonsin byggt i taget!
För priset du får en Aero för så får du något roligare från ett tyskt märke. Och bättre. Och snyggare smile Säkert billigare också. Och lättare.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
18 september 2011
#294
Thunderbird88 skrev:
eddhedd skrev:
Thunderbird88 skrev:

Deras design fungerar ju verkligen inte. Hade deras design varit skitsnygg hade Saab inte gått i konkurs alla dessa årtionden de har gjort det!
Det bevisar ju faktiskt att majoriteten tycker att Saabs bilar är stenfula.

Jag tycker bara att dem är tråkiga. 9-3 Aero-x är väl något, men varför köper man en sådan när alternativen finns.

Alternativ? Det är ju bara en max två bilar dom någonsin byggt i taget!
För priset du får en Aero för så får du något roligare från ett tyskt märke. Och bättre. Och snyggare smile Säkert billigare också. Och lättare.

Det var det jag menade. Om man vill ha en rolig och praktisk bil finns det många andra märken som man tänker på först.


Forummoderator
26 389 Inlägg
18 september 2011
#295
Thunderbird88 skrev:
eddhedd skrev:
Thunderbird88 skrev:

Deras design fungerar ju verkligen inte. Hade deras design varit skitsnygg hade Saab inte gått i konkurs alla dessa årtionden de har gjort det!
Det bevisar ju faktiskt att majoriteten tycker att Saabs bilar är stenfula.

Jag tycker bara att dem är tråkiga. 9-3 Aero-x är väl något, men varför köper man en sådan när alternativen finns.

Alternativ? Det är ju bara en max två bilar dom någonsin byggt i taget!
För priset du får en Aero för så får du något roligare från ett tyskt märke. Och bättre. Och snyggare smile Säkert billigare också. Och lättare.

Nej..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

709 Inlägg
18 september 2011
#296
eddhedd skrev:
Thunderbird88 skrev:
eddhedd skrev:

Jag tycker bara att dem är tråkiga. 9-3 Aero-x är väl något, men varför köper man en sådan när alternativen finns.

Alternativ? Det är ju bara en max två bilar dom någonsin byggt i taget!
För priset du får en Aero för så får du något roligare från ett tyskt märke. Och bättre. Och snyggare smile Säkert billigare också. Och lättare.

Det var det jag menade. Om man vill ha en rolig och praktisk bil finns det många andra märken som man tänker på först.

Kanske inte billigare, men klart ett alternativ som är beprövat


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 september 2011
#297
monno skrev:
Om jag sätter mig i en E46 får jag då verkligen ingen känsla av en nyare och modernare bil än E36 om jag säger så, sen är dom väl kanske inte super lika. Men själva känslan när man sätter sig i en BMW 3-serie tycker jag då inte är lyx. Sen när man börjar pilla å känna så känns ju såklart att det är kvalitet o.s.v.

Sen som sagt så vill ju biltillverkare göra inredningar som påminner om föregångare, behålla arvet så att säga.

Men är ju bara personliga intryck, alla tycker ju olika=)

Jaha du tänkte så, då håller jag med dig jag trodde du menade att de var lika till form och utförande. Däremot tycker jag kvalitétskänslan är det första man märker när man hoppar in i en E46, åkte runt i min fars bil för något år sedan och letade bil till mig själv och trots att ha kört nya Ford, Skoda och till och med en Audi A3 tilltalade E46an mig mer när jag återvände till den.

Kvalitén är som du skriver hög, men lyxig är en annan sak det skall till träpaneler, skinn, en mängd utrustning med mera för det! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Driver kolfibervinyl.se
120 Inlägg
18 september 2011
#298
monno skrev:
Va?! Tror du inte det är inredningen de sitter i?yikes wink

Nä jag tror personligen att hela skiten sitter i att man haft värdelöst folk till att läsa av vad marknaden vill ha.
Saab har kört stenhårt på 93, 95 och blundade helt för SUV trenden.. eller ja nu har man ju gjort en SUV, men nu vet ju typ varenda människa (utom dem på saab) att det är små bilar som gäller. Oc vad gör man då? Jo man släpper nya saab 95!?!?!

Och inte nog med det, man släpper nya Saab 95 SEDAN! Vem fan vill ha en stor jävla svensson bil som inte ens går att enkelt pula in barnvagnen i? Kollar man begagnat marknaden ser man ju direkt att 95 sedan är riktigt svårsålda bilar, medans kombin cirkulerar på rätt bra.

Nä marknadsanalytikerna på Saab har enligt mig fan inte gjort ett enda rätt sedan man kom på att de va en bra idé med turbo..

Nu var det ju så att saab hade kunnat vara med i början av suvtrenden i början av 2000 men då GM (som är det största felet till saabs kassa ekonomi) valde bort att producera den, vilket vi nu med facit i hand kan se vara ett mycket dumt beslut.

Sen är det så att anledningen till Saabs dåliga ekonomi under GM´s tid har inte så mycket med marknadsanalytikerna på "saab" att göra då GM satsade väldigt lite på saab och bara tog tekniken från saab, då saab har haft både hybridteknik och annan miljövänlig och säker teknik som du inte ser i produktion då pamparna på GM inte brydde sig.

Men nu ska jag även säga att jag anser att SAAB borde gå omkull så Antonovo kan köpa upp det och driva vidare saab med nya friska andetag!!!

En bil, två fil, tre mil

Rumpmas
3 860 Inlägg
18 september 2011
#299
Har jag fel om jag tror att GM har rättigheterna till bl a ng9-5 och kringhörande teknik samt annan teknik de utvecklat 2 första åren i Spykers regi om Saab går i konkurs? Har för mig att det var inskrivet i kontraktet för försäljningen till Spyker. Har jag rätt blir det inte så mycket för Antonov att köpa upp ur ett kursat Saab.


Driver kolfibervinyl.se
120 Inlägg
18 september 2011
#300
det vet jag inte mycket om. det kan nog stämma, och skulle absolut inte förvåna mig då de är lite snikna:P

En bil, två fil, tre mil


Sök