3380
Sök

Saab på fallrepet igen

663 Inlägg
14 maj 2011
#161
saab har väl aldrig gjort någon riktig vinst?? När jag sökte jobb i trollhättan för ca 8årsedan så gjorde dom förlust på 37 000kr per bil...något var ju fel redan då...

373 Inlägg
16 maj 2011
#162
Saab spyker har funnit en ny ägare igen:)
Pang Da Automobile avseende distribution och tillverkning.Da pang kinas största distrubutör av bilar,betalar 30 miljoner euro och ytterliggare 15 mille för flera bilar inom 30 dagar om vissa villkor har uppfyllts.

Ser lite ljusare ut för märket men vilken berg o dalbana det har varit smile

Hoppas  vill ju köpa en ny saab i framtiden:)

''Hugin-Hachiko''

64 Inlägg
2 juni 2011
#163
Freddeponken skrev:
saab har väl aldrig gjort någon riktig vinst?? När jag sökte jobb i trollhättan för ca 8årsedan så gjorde dom förlust på 37 000kr per bil...något var ju fel redan då...

Har ingen aning om just det. Men vinsten per såld bil är mikroskopisk för "alla" tillverkare. Vinsten kommer från t.ex. servicen och tillbehör.

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
2 juni 2011
#164
Men ett företag kan väl inte endast leva på servicen? Right?
Dom har ju iallafall fått igång produktionen men jag tror knappast det räcker .... Dom ligger alldeles för långt efter.
Förstår dock inte varför alla som arbetar där, dom står och gråter till TV och tidningar om att det kommer som en chock. Det gör det väl fan inte, dom har haft över 10 år på sig att fixa nytt arbete :S

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 juni 2011
#165
M_Broberg skrev:
Så om du vet att en nära vän har cancer och komemr dö gör det det inte otrevligt när han dör?

Till skillnad från cancer, så kan man ju vidareutbilda sig eller söka andra jobb, för att undvika problemet med att bli arbetslös om Saab tvingas sparka folk?

M_Broberg skrev:
Dom anställda på saab har ofta en mycket stor samhörighetskänsla med företaget, många som Vill jobba där och har jobbat där i herejösses många år. Att veta att det förmodligen kommer gå åt skogen gör det la inte roligare? + att det är svårt att hitta 20 000 nya jobb.

Hur många anställda har Saab?
Tror du verkligen alla har "familjekänsla" för företaget, som inte själva vet när de tvingas sparka sina anställda?
För den delen är det inget unikt för just Saab, finns andra företag med liknande stämning på jobbet.

M_Broberg skrev:
Sen har saab vart påväg att gå i konkurs sen slutet av 60-talet, nått gör dom tydligen rätt...

Det beror nog inte så mycket på Saab, som att det är andra företag som går in och stöttar upp Saabs bilindustri.

Flygvapnet, Scania, GM, Spyker?

Därför flyter Saab fortfarande.
Alla möjliga människor har sagt: "Ge Saab en chans att visa vad de kan!"
De har haft den möjligheten ett tag nu, och vad sker?

Deras bilförsäljning har inte ökat, omsättningen har inte ökat, de når inte försäljningsmålen, de letar efter ljus och lykta efter fler investerare, deras underleverantörer tvingas snart gå i konkurs p.g.a de inte får betalt, o.s.v.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juni 2011
#166
Thunderbird88 skrev:
Men ett företag kan väl inte endast leva på servicen? Right?
Dom har ju iallafall fått igång produktionen men jag tror knappast det räcker .... Dom ligger alldeles för långt efter.
Förstår dock inte varför alla som arbetar där, dom står och gråter till TV och tidningar om att det kommer som en chock. Det gör det väl fan inte, dom har haft över 10 år på sig att fixa nytt arbete :S

Jo, och det är starkt bidragande till att delar och arbetstid kostar som det gör på en märkesverkstad kontra piratdelar och allbil-verkstäder.


281 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#167
Pang Da har nog gått på en pangsmäll da, att betala i förskott till ett företag som kan gå i konkurs.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

242 Inlägg
5 juni 2011
#168
Notte skrev:
Pang Da har nog gått på en pangsmäll da, att betala i förskott till ett företag som kan gå i konkurs.

Men företaget går inte i konkurs eftersom pang da har betalat i förskott.

281 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
#169
Så vad de betalat täcker in alla gamla skulder och nya till bilarna de beställt?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

242 Inlägg
5 juni 2011
#170
Notte skrev:
Så vad de betalat täcker in alla gamla skulder och nya till bilarna de beställt?

Det de har betalat kommer hålla saab på fötter ett bra tag. Saab hade förövrigt riktigt många bokade bilar redan vid stoppet som börjar levereras runt om i landet nu, så pengar är det ingen brist på.

281 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#171
Saab har en tendens att göra slut på pengarna så nya bilar inte kan byggas som det finns order på, dvs bilarna går med förlust.
Pang da får inte köpa in sig i Saab och då upphör avtalet.
Antonov vill bygga Saab i Ryssland.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

281 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#172
Det har funnits att läsa i flera månader i svensk affärspress, är man intresserad måste man följa med lite, eller fråga i Börssnack

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Forummoderator
26 362 Inlägg
6 juni 2011
#173
Notte skrev:
Det har funnits att läsa i flera månader i svensk affärspress, är man intresserad måste man följa med lite, eller fråga i Börssnack

För dem som inte läser i Börssnack och vart du nu än hittar din information, får du oavsett backa upp det med länkar.
Annars tolkar vi det som ett enda dravel, bokstavligt talat, oavsett vad du säger.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

281 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#174
AirOne skrev:
Notte skrev:
Det har funnits att läsa i flera månader i svensk affärspress, är man intresserad måste man följa med lite, eller fråga i Börssnack

För dem som inte läser i Börssnack och vart du nu än hittar din information, får du oavsett backa upp det med länkar.
Annars tolkar vi det som ett enda dravel, bokstavligt talat, oavsett vad du säger.

Du som är Tidningsbud, läser du inte tidningarna?

Om jag läser svensk affärspress varje dag sparar jag givetvis inte det som länkar, men om man är intresserad av Saab har det sagts samma saker i radio och TV. Saab är inte börsnoterat men jag håller på med politik och följer därför Saab ganska noga då Muller verkar vara en skojare, ex. enligt TV4.

Muller är expert på att låna upp pengar i sista minuten till sina konkursföretag. Han plockade ut hundratals miljoner ur Saab till sitt Spyker som jag länkat om redan. Antonov som jag och de flesta verkar tror på, vill satsa pengar här och bygga Saabar i Ryssland.

Kinesiska regeringen bestämmer vem som får investera i utländska företag, dom behandlar ett helt annat företag än Pang da som inte är aktuellt. I köpeavtalet står det att Saab ska återbetala till Pang da om de inte får köpa in sig i Saab.
När jag däremot startar en tråd börjar det ofta med en länk som verifikation.
Jag sysslar själv med affärer, avtal, har sålt bilar och är delägare i en rad företag.

Nu gick jag egentligen in i denna sajt för att fråga om en av våra bilar, när jag såg obesvarade trådar.
Senast redigerat av Notte (6 juni 2011)

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

Forummoderator
26 362 Inlägg
6 juni 2011
#175
Notte skrev:
AirOne skrev:
Notte skrev:
Det har funnits att läsa i flera månader i svensk affärspress, är man intresserad måste man följa med lite, eller fråga i Börssnack

För dem som inte läser i Börssnack och vart du nu än hittar din information, får du oavsett backa upp det med länkar.
Annars tolkar vi det som ett enda dravel, bokstavligt talat, oavsett vad du säger.

Du som är Tidningsbud, läser du inte tidningarna?

Om jag läser svensk affärspress varje dag sparar jag givetvis inte det som länkar, men om man är intresserad av Saab har det sagts samma saker i radio och TV. Saab är inte börsnoterat men jag håller på med politik och följer därför Saab ganska noga då Muller verkar vara en skojare, ex. enligt TV4.

Muller är expert på att låna upp pengar i sista minuten till sina konkursföretag. Han plockade ut hundratals miljoner ur Saab till sitt Spyker som jag länkat om redan. Antonov som jag och de flesta verkar tror på, vill satsa pengar här och bygga Saabar i Ryssland.

Kinesiska regeringen bestämmer vem som får investera i utländska företag, dom behandlar ett helt annat företag än Pang da som inte är aktuellt. I köpeavtalet står det att Saab ska återbetala till Pang da om de inte får köpa in sig i Saab.
När jag däremot startar en tråd börjar det ofta med en länk som verifikation.
Jag sysslar själv med affärer, avtal, har sålt bilar och är delägare i en rad företag.

Nu gick jag egentligen in i denna sajt för att fråga om en av våra bilar, när jag såg obesvarade trådar.

Jag läser tidningar ja, men bara för att jag delar ut tidningar som "Dagens nyheter" och "Dagens Industri" så betyder det inte att jag sitter och lusläser dem.
Ännu mindre betyder det att andra läser dem. En del läser inte ens tidningar.

Vissa får informationen de behöver via den här sidan till exempel. Det är förmodligen inte många, men förmodligen är det vissa, och det är dem jag tänker på.

Tänk lite längre, det är det jag ber dig om.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

281 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#176
AirOne skrev:
Notte skrev:
AirOne skrev:

För dem som inte läser i Börssnack och vart du nu än hittar din information, får du oavsett backa upp det med länkar.
Annars tolkar vi det som ett enda dravel, bokstavligt talat, oavsett vad du säger.

Du som är Tidningsbud, läser du inte tidningarna?

Om jag läser svensk affärspress varje dag sparar jag givetvis inte det som länkar, men om man är intresserad av Saab har det sagts samma saker i radio och TV. Saab är inte börsnoterat men jag håller på med politik och följer därför Saab ganska noga då Muller verkar vara en skojare, ex. enligt TV4.

Muller är expert på att låna upp pengar i sista minuten till sina konkursföretag. Han plockade ut hundratals miljoner ur Saab till sitt Spyker som jag länkat om redan. Antonov som jag och de flesta verkar tror på, vill satsa pengar här och bygga Saabar i Ryssland.

Kinesiska regeringen bestämmer vem som får investera i utländska företag, dom behandlar ett helt annat företag än Pang da som inte är aktuellt. I köpeavtalet står det att Saab ska återbetala till Pang da om de inte får köpa in sig i Saab.
När jag däremot startar en tråd börjar det ofta med en länk som verifikation.
Jag sysslar själv med affärer, avtal, har sålt bilar och är delägare i en rad företag.

Nu gick jag egentligen in i denna sajt för att fråga om en av våra bilar, när jag såg obesvarade trådar.

Jag läser tidningar ja, men bara för att jag delar ut tidningar som "Dagens nyheter" och "Dagens Industri" så betyder det inte att jag sitter och lusläser dem.
Ännu mindre betyder det att andra läser dem. En del läser inte ens tidningar.

Vissa får informationen de behöver via den här sidan till exempel. Det är förmodligen inte många, men förmodligen är det vissa, och det är dem jag tänker på.

Tänk lite längre, det är det jag ber dig om.

Jag följer det regeringen pysslar med, det är en bra utgångspunkt. Och att läsa morgontidningar, inte kvällsdito. DN och DI är bra, försök att ta hem dem och SvD smile Jag tycker man läser bättre på papper än skärmen, sedan finns det mesta på skärmen om man vill starta en tråd. Jag arbetar online i realtid med affärsnyheter, allt om Saab kommer in från flera håll i samma ruta.
För inte så länge sedan var de stora här Volvo och Saab, det känns trist om de försvinner.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php

242 Inlägg
6 juni 2011
#177
Notte skrev:
AirOne skrev:
Notte skrev:

Du som är Tidningsbud, läser du inte tidningarna?

Om jag läser svensk affärspress varje dag sparar jag givetvis inte det som länkar, men om man är intresserad av Saab har det sagts samma saker i radio och TV. Saab är inte börsnoterat men jag håller på med politik och följer därför Saab ganska noga då Muller verkar vara en skojare, ex. enligt TV4.

Muller är expert på att låna upp pengar i sista minuten till sina konkursföretag. Han plockade ut hundratals miljoner ur Saab till sitt Spyker som jag länkat om redan. Antonov som jag och de flesta verkar tror på, vill satsa pengar här och bygga Saabar i Ryssland.

Kinesiska regeringen bestämmer vem som får investera i utländska företag, dom behandlar ett helt annat företag än Pang da som inte är aktuellt. I köpeavtalet står det att Saab ska återbetala till Pang da om de inte får köpa in sig i Saab.
När jag däremot startar en tråd börjar det ofta med en länk som verifikation.
Jag sysslar själv med affärer, avtal, har sålt bilar och är delägare i en rad företag.

Nu gick jag egentligen in i denna sajt för att fråga om en av våra bilar, när jag såg obesvarade trådar.

Jag läser tidningar ja, men bara för att jag delar ut tidningar som "Dagens nyheter" och "Dagens Industri" så betyder det inte att jag sitter och lusläser dem.
Ännu mindre betyder det att andra läser dem. En del läser inte ens tidningar.

Vissa får informationen de behöver via den här sidan till exempel. Det är förmodligen inte många, men förmodligen är det vissa, och det är dem jag tänker på.

Tänk lite längre, det är det jag ber dig om.

Jag följer det regeringen pysslar med, det är en bra utgångspunkt. Och att läsa morgontidningar, inte kvällsdito. DN och DI är bra, försök att ta hem dem och SvD smile Jag tycker man läser bättre på papper än skärmen, sedan finns det mesta på skärmen om man vill starta en tråd. Jag arbetar online i realtid med affärsnyheter, allt om Saab kommer in från flera håll i samma ruta.
För inte så länge sedan var de stora här Volvo och Saab, det känns trist om de försvinner.

Trots den påstådda kompetensen du besitter verkar du, likt många andra, totalt blunda för vad som egentligen sker i trollhättan och vad regeringen har haft för fingrar med i spelet.

http://www.gp.se/ekonomi/1.642602-pang- … ler-saabar
Inte dagsfärsk, men det går spikrakt uppåt för saab nu, och enligt min lokala handlare är det ett jävla tryck på saabar nu, fler än förra året och det ska tydligen gälla hela landet.

I slutet på detta året kommer saabs nya 9-3, men innan dess nya 9-4x (som fått betyget bästa suv "stadsjeep" och prisas högre än volvos, bmw's, osv ditos). Om folk släpper sin inskränkta attityd till saab och kanske läser lite rapporter från SBP kanske det också säljs fler av dessa bilar som har mycket lägre felfrekvens än alla volvos, mercedes osv osv.

Sen att svara i en tråd om vad regeringen sysslar med och även använder det som en utgångspunkt när vi alla vet att det enda regeringen vill är att stänga ner saab, är lite skumt. Maud Olofsson har knappt lyft ett finger för fabriken.

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 juni 2011
#178
Pang Da:s vd Pang Qing Hua har tidigare talat om möjligheten att så småningom sälja 10 000 Saabar om året i Kina.

Så står det i GP, enligt länken ovan.

10 000 bilar är inte mycket, finns det inte ekonomi för fler bilar än så i Kina för Saab, är det knappast lönt?
Med tanke på vilken enorm marknad Kina är/kommer bli.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juni 2011
#179
Toyota sålde 60.000 bilar i Kina. I oktober...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

281 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#180
Phed skrev:
Notte skrev:
AirOne skrev:
Jag läser tidningar ja, men bara för att jag delar ut tidningar som "Dagens nyheter" och "Dagens Industri" så betyder det inte att jag sitter och lusläser dem.
Ännu mindre betyder det att andra läser dem. En del läser inte ens tidningar.

Vissa får informationen de behöver via den här sidan till exempel. Det är förmodligen inte många, men förmodligen är det vissa, och det är dem jag tänker på.

Tänk lite längre, det är det jag ber dig om.

Jag följer det regeringen pysslar med, det är en bra utgångspunkt. Och att läsa morgontidningar, inte kvällsdito. DN och DI är bra, försök att ta hem dem och SvD smile Jag tycker man läser bättre på papper än skärmen, sedan finns det mesta på skärmen om man vill starta en tråd. Jag arbetar online i realtid med affärsnyheter, allt om Saab kommer in från flera håll i samma ruta.
För inte så länge sedan var de stora här Volvo och Saab, det känns trist om de försvinner.

Trots den påstådda kompetensen du besitter verkar du, likt många andra, totalt blunda för vad som egentligen sker i trollhättan och vad regeringen har haft för fingrar med i spelet.

http://www.gp.se/ekonomi/1.642602-pang- … ler-saabar
Inte dagsfärsk, men det går spikrakt uppåt för saab nu, och enligt min lokala handlare är det ett jävla tryck på saabar nu, fler än förra året och det ska tydligen gälla hela landet.

I slutet på detta året kommer saabs nya 9-3, men innan dess nya 9-4x (som fått betyget bästa suv "stadsjeep" och prisas högre än volvos, bmw's, osv ditos). Om folk släpper sin inskränkta attityd till saab och kanske läser lite rapporter från SBP kanske det också säljs fler av dessa bilar som har mycket lägre felfrekvens än alla volvos, mercedes osv osv.

Sen att svara i en tråd om vad regeringen sysslar med och även använder det som en utgångspunkt när vi alla vet att det enda regeringen vill är att stänga ner saab, är lite skumt. Maud Olofsson har knappt lyft ett finger för fabriken.

Viktiga saker är regeringsärenden, om de gör allt rätt är en annan sak och vi hoppas givetvis att Saab överlever om de plötsligt kan göra vinst som sällan förr. Jag tror mer på Antonov än Kina om det ska bli något kvar här.
Som fd bilbolagsägare är jag mera intresserad av Saab än regeringen i detta fall. Lite synd att Saab aero bröts ut som dragplåster, det är börsnoterat här som Saab auto bör bli så får vi se vad folk verkligen tycker.
Senast redigerat av Notte (6 juni 2011)

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php


Sök