2306
Sök

Topplocksbyte= Problem! Tacksam för snabb hjälp! SAAB 9000T -90 (B202)

132 Inlägg
30 juli 2006
Trådstartare
#1
Hejsan,
Motorn är B202

Jag håller nu på att byta topplockspackningen, emn har fastnat vid momentet då "transmisionskåpan" ska demonteras. (Den som sitter utanför kamkedjan)

Jag får inte bort denna kåpa. Jag har demonterat alla synliga bultar jag kan se har med
kåpan att göra, samt de tre rören som går förbi.

Det sitter en consoll till vänster om kåpan ,där det sitter 2 bultar med röda distanser, behöver jag demontera dessa?

Vad är det jag missar, eller behöver man BANKA loss skiten?

Någon som kan hjälpa mig med detta, så skulle jag bli oändligt tacksam.


//
Jocke

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

5 710 Inlägg
31 juli 2006
#2
O då kommer jag med en stilla undran....:
-Varför i jössenamn skall du ha bort den för, om du "bara" skall byta topp?
Inte nödvändigt.....

MVH Jonas
..............

132 Inlägg
31 juli 2006
Trådstartare
#3
Jag valde detta för att jag inte visste om kedjan skulle hålla sig på plats nere vid vevaxeldrevet, ifall jag släppte den uppe vid kamaxlarna..
Så då ville jag kunna ha den ytan fri!
Men nu har jag lyckats få bort denna kåpa iaf, krävdes att man monterade bort allt va fan d heter smile
sedan banka bort han bakifrån ;P

Men nu ska jag bara köpa "utochinvända torks" för att få bort topplocket..
Sedna ska skiten ihop igen!

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *

5 710 Inlägg
31 juli 2006
#4
9000Turb0 skrev:
Jag valde detta för att jag inte visste om kedjan skulle hålla sig på plats nere vid vevaxeldrevet, ifall jag släppte den uppe vid kamaxlarna..
Så då ville jag kunna ha den ytan fri!

Om kedjan hoppar av drevet eller ändrar läge spelar ingensomhelst roll bara förhållandet mellan vevaxel--->kamaxel är rätt när det monteras ihop.
9000Turb0 skrev:
Men nu har jag lyckats få bort denna kåpa iaf, krävdes att man monterade bort allt va fan d heter smile
sedan banka bort han bakifrån ;P

Joo det är endel "merjobb".....
Kollat kondisionen på kedja/drev/släpor/spännare?
Kan vara läge att byta nu när allt endå är borta.
Kika även på vevaxeltätningen (packboxen) i oljepumphuset.
9000Turb0 skrev:
Men nu ska jag bara köpa "utochinvända torks" för att få bort topplocket..
Sedna ska skiten ihop igen

E16 heter hylsan du skall inhandla.
Glöm inte att dra rätt moment+vinkel och i rätt ordning.

Lycka till!

MVH Jonas
..............

132 Inlägg
31 juli 2006
Trådstartare
#5
Okej.

Det jag fick för mig var, a tt om kedjan bytte plats på vevaxelnskuggar, så skulle det ge problem vid montering av kedjan på kamaxlarna, men kom på efteråt att det inte spelar någon roll vilken kugg som ligger vart.
O-Ring t oljepumphuset är inköpt, likaså packnings gojja till kåpan.
Moment nyckeln ligger i garaget och väntar på att toppen e klar för återmontering.

Det jag däremot inte kollade medans jag monterade ner allt, var längden på kedjespännare.
Har läst att om den "spänner" mer än 16mm bör man byta.
Hur kunde jag ha läst av den?

Kan jag gör det i efterhand?

Tacksam för hjälpen ni ger smile

//
Jocke

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *


Sök