2 april 2011
Trådstartare
Inga problem. Har gått vidare till att skapa en checklista så jag inte bara står där och sparkar på däcken. Har kommit så här långt, fyll gärna på om ni kommer på något jag ska kontrollera.
FRÅN GARAGET
• ej trimmad
• kamrem är bytt
• vevhusventilationen är vanligt fel på 5:orna så det bör vara åtgärdat
• Vanliga fel är oljeläckage lite över allt!! mellan motor/låda är väl det vanligaste.
•
• Som sagt min erfarenhet e att köper man en av dessa bilar så gör man det mera med öronen än ögonen så e det inga problem.
• En väldigt rolig och driftsäker bil så länge man sköter den.Snåla inte med oljan,kör med fin helsyntet och byt efter 500 mil.Lycka till'
• – Nyckeln är en värdehandling. I värsta fall kan en nyckel på drift innebära att man blir av med bilen.
• Serviceboken bör vara komplett. Kolla om något dyrt kamremsbyte är nära.
• – Finns ingen servicebok ska man inte köpa bilen. Bakgrunden är för osäker då. Det är inte ens säkert att mätarställningen stämmer.
• – Ha inte för bråttom. Missar man en bil finns det andra att välja på. Går inte säljaren med på att testa bilen ska man dra öronen åt sig
UTVÄNDIGT
•
• kolla i bakdörren vid bakkanten av tröskeln i skarven vid kjolarna, vanligt att fukt samlas där i hörnet på båda sidorna.Rost vid trösklarna - magnet? Magneten biter bara på stål.
• Rost - lyft på mattorna
• Rost - lyft på reservhjulet
• Kontrollera reservhjulets mönsterdjup och samma dimension som övriga däck
• Verktyg för hjulbyte och domkraft
• Mönsterdjup på reservdäck minst 1.6 millimeter
• Mönsterdjup på ordinarie däck ska vara minst 3 mm på mest slitna stället (1.6 mm underkänns)
• Är däcken jämnt slitna
• Rost - Skärmarna, dörrarna och under fönstren. Använd magneten för att avslöja fuskreparationer.
• Omlackerad? Kolla på listerna vid fönster och efter bilens sidor. Om det finns färg på dessa (ofta smala strimmor) kan du utgå från att den är omlackerad. Fråga alltid varför och ta reda på vem som gjort det. En omlackerad bil kan se mycket bra ut vid köpet, men om jobbet inte är fackmässigt utfört kan den se ut som en skrothög efter bara några veckor.
• Torkarblad
• Dörrar och baklucka går att stänga utan missljud? Kan tyda på krockskada.
•
INVÄNDIGT
• Taket - revor och hål?
• Instrumentpanelen: sprucken eller trasig? Alla instrument fungerar?
• Smuts eller mögel i textilmattorna?
• Om dessa uppenbara brister finns så kan det indikera att bilen är misskött även i andra avseenden.
• Alla bälten fungerar
• Tutan
• Veva ned rutorna
• Justera backspeglar
• Från luftkonditioneringen ska det komma rejält kall luft.
• – Man ska inte tro säljaren om han säger att det bara är att fylla på gas på ac:n. Det är ofta ett dyrare fel.
MOTORRUMMET
• · Oljigt och smutsigt? Det kan tyda på bristande underhåll. Se upp!
• · Titta på batteriet. Oxiderade poler? Läckage?
• · Verkar det som om kylare eller kylarslangar läcker vatten? Titta i kylaren alternativt kylarens expansionskärl. Verkar vattnet någorlunda rent?
• · Dra upp oljestickan. Verkar oljan ren, eller är den svart eller grå? Oljan ska vara mörk och len, är den skummig så köp ej.
• Droppar det något under bilen?
• Under motorhuven ska det se snyggt ut, men inte överdrivet snyggt. Det kan tyda på att motorrummet nyligen städats.
• Undersök olje- och vätskenivåerna, samt påfyllningshålen för olja. De ska inte vara kletiga. Motoroljans färg ska vara gyllenbrun. Vitaktig olja kan vara tecken på motorproblem. Växellådsoljan på en automatare ska vara klarröd.
PROVKÖR
▪ Bromsar - gör bromstest
▪ Kör långsamt med fullt rattutslag på en parkering. Lyssna efter misstänkta ljud.
▪ Ryck i däcken när bilen är stillastående, kolla om det glappar.
▪ Drar bilen åt något håll? Kan tyda på krockskada
▪ Kolla även hur växellådan känns om det skrapar när du lägger i backen, eller om det går tungt att lägga i någon växel.
▪ kopplingen är dyr att byta på verkstad så se till att den är frisk
▪ saker i framvagnen då dessa bilar ofta är hårt körda. lyssna efter missljud från vramvagnen när du provkör!
▪ Testa bromsarna så de inte drar snett. ABS-bromsar ska kännas pulserande i pedalen.
▪ – Kopplingen får heller inte ha någon tendens att slira. Kicka till pedalen i 70-90 km/tim. Då ska den ta direkt.
▪ Växlarna ska gå i lätt utan skrapljud, växla gärna lite snabbare än normalt.