2620
Sök

Bmw m3 e36 1994 tickar i ventilerna hjälp?

47 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#1
tjenare har precis köpt mig en bmw m3 e36 94a.  gick kanon fint när jag hämta bilen men sen efter några mils körning började den ticka i ventilerna, någon som kan hjälpa mig med några tips?? TACK PÅ FÖRHAND MVH

12 086 Inlägg
3 april 2011
#2
Är du säker att det är ventilerna?

Spridarna tickar rätt högt, dessutom kan vanosen väsnas en aning.

Skulle det va ventilerna har du troligen dålig olja i, alternativt är tryckarna dåliga. Har du otur har du dåligt oljetryck vilket i sin tur troligen förstört motorn. Men det får vi ju hoppas att du slipper.

47 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#3
okej då bör jag göra en ordentlig service på bilen och hålla tummarna på att det bara är ojlan som är dålig? någon bra ojla att rekomendera?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 april 2011
#4
ventilerna justerade på länge?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

982 Inlägg
3 april 2011
#5
vanosen alla gånger

47 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#6
vet faktiskt inte om det är gjort någon justering alls på ventilerna på den? bör göras eller?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 april 2011
#7
jag själv skulle lämnat in på ventiljustering samt allmän service.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

982 Inlägg
3 april 2011
#8
byt olja innan du gör nånting annat..har massa s50b30 delar ligger om du hittar nå fel

mvh benny

47 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#9
okej då får jag nog ta och göra det så att det inte händer något med bilen. har du någon aning om det är dyrt att göra en ventiljustering?

47 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#10
okej ska prova byta oljan imorgon och se om den bilir tyst?  vad gör vanosen igentligen har inte fått någon uppfattning om det?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 april 2011
#11
vanos= variabel kamaxelstyrning.

köp ingen billig skitolja bara, ett råd.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

47 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#12
aha okej okej, haha nej det blir iaf ingen biltema olja,   blir förmodligen castrol eller penzoil

47 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#13
någon som vet om det är hydraliska ventiler på min m3a ?

huh?
10 427 Inlägg
3 april 2011
#14
Trist om det är ventillyftarna som är slut, kostar väl c:a 9000 att köpa 24 lyftare wink
Men kanske mer överkomligt än eventuella problem med Vanos?

Edit: S52-motorn har hydrauliska ventillyftare.
Edit2: Men du har S50-motorn så de har inte hydrauliska ventillyftare. Sorry wink
Senast redigerat av steifan (3 april 2011)


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 april 2011
#15
SANDBERG___ skrev:
någon som vet om det är hydraliska ventiler på min m3a ?

nej dom är stumma, annars skulle dom vara svåra att justera.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

47 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#16
är inte bmw kunnig ett dugg så inte en aning om det, men det är säker svindyrt om det är något vanos problem

47 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#17
okej okej tack så mycket för hjälpen !!!!!! och hoppas på att en grundlig service och en ventiljustering räcker!!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 april 2011
#18
Mät upp ventilspelet med kall motor, det krävs inga specialverktyg.
Har för mig spelet ska vara 0.27-0.33.

Det slarvas/skits i ventiljusteringar rätt friskt på verkstäderna så det är inte säkert att det är kollat på länge.

Autotech

47 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#19
okej okej ska göra det, tack!


Sök