3694
Sök

Mazda 323f vs BMW e36

92 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#21
jynsa skrev:
Har haft 2st 323f, Båda mycket trevliga att köra. Men jag skulle absolut valt BMW idag. Bättre kvalite.

den ena kan du se under mina gamla bilar

Mazdan var riktigt fin, var kjolpaketet dyrt ? Och passade de bra?


92 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#22
Rock-Star skrev:
ta mazdan.
E36 compact är en skam ett skämt för BMW...

Jaså tycker du? Man kan ju bygga dom riktigt fräcka smile fast jag gillar ju fart och BMW'n är lite trött, det var ju dock min första bil, hade inte valt en sån BMW om jag haft råd med annat ^^


92 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#23
CarpeDiem skrev:
Jag hade valt BMW:n, dels bättre kvalité och dels att de är så roliga att köra big_smile Svarar alltid på gasen, rejält nugga av duktiga tyska ingenjörer osv.

Mjo men min lilla bmw på ynka 102 hästar svarar ju knappt på gasen, komforten är ett +


92 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#24
Robbs_ skrev:
att du ens frågar.. först måste jag fråga hur du ens fick för dig att köpa en bmw utan sexa, och så en compact på de med?

Näpp, 100 hästars 4 i en bmw som ser wierd ut, går fet bort, sälj den. Behåll mazdan, är du fortfarande sugen på bmw, sälj BÅDA och köp en e36 coupe, med Minst en 2.0 liters sexa, fast den är lite oaceptabel den med, minst 2,5 liters sexa säger vi!

Haha vad gjorde du när du hade tagit körkort och ville ut å köra hela tiden.. Så var det då, men nu vill man ju bara ha en bil med stor motor i det håller jag med om, erm har dock ingen direkt inkomst så det är lite svårt. Annars hade det inte varit någon tvekan om att köpa någon med såhär 300 hästar +


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 april 2011
#25
Matte_77 skrev:
Robbs_ skrev:
att du ens frågar.. först måste jag fråga hur du ens fick för dig att köpa en bmw utan sexa, och så en compact på de med?

Näpp, 100 hästars 4 i en bmw som ser wierd ut, går fet bort, sälj den. Behåll mazdan, är du fortfarande sugen på bmw, sälj BÅDA och köp en e36 coupe, med Minst en 2.0 liters sexa, fast den är lite oaceptabel den med, minst 2,5 liters sexa säger vi!

Haha vad gjorde du när du hade tagit körkort och ville ut å köra hela tiden.. Så var det då, men nu vill man ju bara ha en bil med stor motor i det håller jag med om, erm har dock ingen direkt inkomst så det är lite svårt. Annars hade det inte varit någon tvekan om att köpa någon med såhär 300 hästar +

Vad man än tycker om utseendet på Compact är det en väldigt rolig bil när vägen svänger och 16i räcker gott till för att hålla farten uppe mellan kurvorna, tycker det var en väldigt vettigt val av förstabil och blir lite nyfiken på vad Robbs själv körde om nu en Cpt är en så värdelös bil?
Senast redigerat av Rquired (8 april 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Skogsmålare
630 Inlägg
8 april 2011
#26
Matte_77 skrev:
jynsa skrev:
Har haft 2st 323f, Båda mycket trevliga att köra. Men jag skulle absolut valt BMW idag. Bättre kvalite.

den ena kan du se under mina gamla bilar

Mazdan var riktigt fin, var kjolpaketet dyrt ? Och passade de bra?

tror jag gav runt 10k för det. Men det var ju 10 år sen. Passformen var helt okej för ett glasfiberkit.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
8 april 2011
#27
Med lite tid o pengar kan en compact se ut som en M3 http://www.garaget.org/?car=94657&image=2079576

Mazdan däremot kommer att alltid se ut som en tråkig japs...


V-Power
1 186 Inlägg
8 april 2011
#28
Sälj båda och köp en ordentlig E36:a wink

Alltså en coupe/sedan med 325/328 motor.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

1 072 Inlägg
8 april 2011
#29
Grabber skrev:
Med lite tid o pengar kan en compact se ut som en M3 http://www.garaget.org/?car=94657&image=2079576

Mazdan däremot kommer att alltid se ut som en tråkig japs...

Och med lite tid och pengar så kan man bygga en F skrämmer det mesta oxå.

Vet dock inte va det roliga med compacten på bilden va?? Såg ut som alla andra E36 helt plötsligt
Senast redigerat av sik (8 april 2011)


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
8 april 2011
#30
sik skrev:
Grabber skrev:
Med lite tid o pengar kan en compact se ut som en M3 http://www.garaget.org/?car=94657&image=2079576

Mazdan däremot kommer att alltid se ut som en tråkig japs...

Och med lite tid och pengar så kan man bygga en F skrämmer det mesta oxå.

Vet dock inte va det roliga med compacten på bilden va?? Såg ut som alla andra E36 helt plötsligt

M-optik kanske...? Eller var det färgen??? roll

O andra sidan så är Mazdan billigare att äga än en BMW...

Först o främst - vad har du råd med?
Utöver dom bilar du redan har, vad för bil skulle du vilja ha? Då får du sälja båda.
Tag papper o penna, sätt dig i varje bil o skriv ner alla för- o nackdelar så kanske får du nåt svar.


236 Inlägg
9 april 2011
#31
Roligt med snygga compacter.!


158 Inlägg
10 april 2011
#32
Matte_77 skrev:
Robbs_ skrev:
att du ens frågar.. först måste jag fråga hur du ens fick för dig att köpa en bmw utan sexa, och så en compact på de med?

Näpp, 100 hästars 4 i en bmw som ser wierd ut, går fet bort, sälj den. Behåll mazdan, är du fortfarande sugen på bmw, sälj BÅDA och köp en e36 coupe, med Minst en 2.0 liters sexa, fast den är lite oaceptabel den med, minst 2,5 liters sexa säger vi!

Haha vad gjorde du när du hade tagit körkort och ville ut å köra hela tiden.. Så var det då, men nu vill man ju bara ha en bil med stor motor i det håller jag med om, erm har dock ingen direkt inkomst så det är lite svårt. Annars hade det inte varit någon tvekan om att köpa någon med såhär 300 hästar +

Jag tog bilen, och var ute och körde hela tiden helt enkelt,? tills bilen inte funkade eller att man inte hade pengar till soppa.

Och har du jobb? Jag lovar att äga en typ 325,a är verkligen inte svårare än vad man gör det till smile

och visst en slö 4 kan vara billig i drift, men du får ju ut lite mer körglädje ur sexan, och den behöver faktiskt inte dricka så mycket, det är upp till en själv smile jag brukar räkna runt litern, skulle jag köpa en bil som går jätte billigt, hade man ju varit van vid det, blir rätt stort steg upp i bränsle ekonomin om man sedan kör en turbo 300 plus, är man van vid att bilen kan dricka bensin blir det inte lika smärtsamt wink

Sen är ju allt väldigt relativt med, att äga en 325,a på sig själv när man är rätt ung och helförsäkra, eller ha en 325,a på förälder/ ( eller att man är äldre ), och ha halvförsäkring.. Jag hade en 525,a och förmånen att ha den på min mor, billig i försäkring, skatt&bränsle ekonomi, skiljde knappt ingenting från när man kört 740.. smile

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

158 Inlägg
10 april 2011
#33
Rquired skrev:
Matte_77 skrev:
Robbs_ skrev:
att du ens frågar.. först måste jag fråga hur du ens fick för dig att köpa en bmw utan sexa, och så en compact på de med?

Näpp, 100 hästars 4 i en bmw som ser wierd ut, går fet bort, sälj den. Behåll mazdan, är du fortfarande sugen på bmw, sälj BÅDA och köp en e36 coupe, med Minst en 2.0 liters sexa, fast den är lite oaceptabel den med, minst 2,5 liters sexa säger vi!

Haha vad gjorde du när du hade tagit körkort och ville ut å köra hela tiden.. Så var det då, men nu vill man ju bara ha en bil med stor motor i det håller jag med om, erm har dock ingen direkt inkomst så det är lite svårt. Annars hade det inte varit någon tvekan om att köpa någon med såhär 300 hästar +

Vad man än tycker om utseendet på Compact är det en väldigt rolig bil när vägen svänger och 16i räcker gott till för att hålla farten uppe mellan kurvorna, tycker det var en väldigt vettigt val av förstabil och blir lite nyfiken på vad Robbs själv körde om nu en Cpt är en så värdelös bil?

Det är mycket möjligt om svängen, att bilen räcker gott till att hålla farten uppe... alltså, tiden det tar att komma UPP i farten då? . . . 318is utan att var speciellt insatt i fyrorna hade jag kunnat gå med på! smile

Och vidare hur det är ett vettigt val av första bil, det är helt från person till person, men om jag inte missminner mig så frågade faktiskt han om vilken han skulle behålla = ge kritik.. Så då antar jag att man får vara med lite på kritik ochså? JAG tycker det är det fulaste bmw har "miss"lyckats med, sen finns det folk som tycker dem är snygga. alla har rätt till sin åsikt.

Jag själv hade inte ens någon bil i början, fick duga med Mitsu lancer, ( Nej, inte en evo, sportkombin ), tills tro det eller ej, jag hade en VOLVO.. vilket är en förbannat underskattad första bil, mekvänligare skokartong med reservdelar för glasspeng finns ärligt talat inte.. wink

Sen bland alla volvo har man kört en hel del andra bilar. Efter provturer i polarens 325 blev man dökär i sexan och köpte en 525,a.. skulle inte kunna drömma om en 4 i en bmw, icke.. i en volvo, japs, ja där går det an, men bmw är sex, åtta, tolv, 4an hör helt enkelt inte hemma.. hmm

JAG tycker personligen att köpa en bmw utan sexa för att man inte har råd, är lite som att köpa supra utan turbo, för att just ha en supra.. neutral

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 april 2011
#34
Robbs_ skrev:
Rquired skrev:
Matte_77 skrev:

Haha vad gjorde du när du hade tagit körkort och ville ut å köra hela tiden.. Så var det då, men nu vill man ju bara ha en bil med stor motor i det håller jag med om, erm har dock ingen direkt inkomst så det är lite svårt. Annars hade det inte varit någon tvekan om att köpa någon med såhär 300 hästar +

Vad man än tycker om utseendet på Compact är det en väldigt rolig bil när vägen svänger och 16i räcker gott till för att hålla farten uppe mellan kurvorna, tycker det var en väldigt vettigt val av förstabil och blir lite nyfiken på vad Robbs själv körde om nu en Cpt är en så värdelös bil?

Det är mycket möjligt om svängen, att bilen räcker gott till att hålla farten uppe... alltså, tiden det tar att komma UPP i farten då? . . . 318is utan att var speciellt insatt i fyrorna hade jag kunnat gå med på! smile

Och vidare hur det är ett vettigt val av första bil, det är helt från person till person, men om jag inte missminner mig så frågade faktiskt han om vilken han skulle behålla = ge kritik.. Så då antar jag att man får vara med lite på kritik ochså? JAG tycker det är det fulaste bmw har "miss"lyckats med, sen finns det folk som tycker dem är snygga. alla har rätt till sin åsikt.

Jag själv hade inte ens någon bil i början, fick duga med Mitsu lancer, ( Nej, inte en evo, sportkombin ), tills tro det eller ej, jag hade en VOLVO.. vilket är en förbannat underskattad första bil, mekvänligare skokartong med reservdelar för glasspeng finns ärligt talat inte.. wink

Sen bland alla volvo har man kört en hel del andra bilar. Efter provturer i polarens 325 blev man dökär i sexan och köpte en 525,a.. skulle inte kunna drömma om en 4 i en bmw, icke.. i en volvo, japs, ja där går det an, men bmw är sex, åtta, tolv, 4an hör helt enkelt inte hemma.. hmm

JAG tycker personligen att köpa en bmw utan sexa för att man inte har råd, är lite som att köpa supra utan turbo, för att just ha en supra.. neutral

Man får inte överdriva, 12sek till 100km/h är ingen imponerande siffra idag men för inte så längesedan ansågs det vara respektabla prestanda. Inte hör du någon kalla tex. en gammal Golf GTI mk1 för tråkig för att den inte är snabb med dagens mått mätt?

Jag håller helt med om att en sexa är en så stor del i en BMW att det inte blir riktigt 100% utan denna, utan det var mer sågningen av TS Compact jag reagerade på. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

158 Inlägg
14 april 2011
#35
Rquired skrev:
Robbs_ skrev:
Rquired skrev:

Vad man än tycker om utseendet på Compact är det en väldigt rolig bil när vägen svänger och 16i räcker gott till för att hålla farten uppe mellan kurvorna, tycker det var en väldigt vettigt val av förstabil och blir lite nyfiken på vad Robbs själv körde om nu en Cpt är en så värdelös bil?

Det är mycket möjligt om svängen, att bilen räcker gott till att hålla farten uppe... alltså, tiden det tar att komma UPP i farten då? . . . 318is utan att var speciellt insatt i fyrorna hade jag kunnat gå med på! smile

Och vidare hur det är ett vettigt val av första bil, det är helt från person till person, men om jag inte missminner mig så frågade faktiskt han om vilken han skulle behålla = ge kritik.. Så då antar jag att man får vara med lite på kritik ochså? JAG tycker det är det fulaste bmw har "miss"lyckats med, sen finns det folk som tycker dem är snygga. alla har rätt till sin åsikt.

Jag själv hade inte ens någon bil i början, fick duga med Mitsu lancer, ( Nej, inte en evo, sportkombin ), tills tro det eller ej, jag hade en VOLVO.. vilket är en förbannat underskattad första bil, mekvänligare skokartong med reservdelar för glasspeng finns ärligt talat inte.. wink

Sen bland alla volvo har man kört en hel del andra bilar. Efter provturer i polarens 325 blev man dökär i sexan och köpte en 525,a.. skulle inte kunna drömma om en 4 i en bmw, icke.. i en volvo, japs, ja där går det an, men bmw är sex, åtta, tolv, 4an hör helt enkelt inte hemma.. hmm

JAG tycker personligen att köpa en bmw utan sexa för att man inte har råd, är lite som att köpa supra utan turbo, för att just ha en supra.. neutral

Man får inte överdriva, 12sek till 100km/h är ingen imponerande siffra idag men för inte så längesedan ansågs det vara respektabla prestanda. Inte hör du någon kalla tex. en gammal Golf GTI mk1 för tråkig för att den inte är snabb med dagens mått mätt?

Jag håller helt med om att en sexa är en så stor del i en BMW att det inte blir riktigt 100% utan denna, utan det var mer sågningen av TS Compact jag reagerade på. smile

Ja vad kan man säga, allt är relativt wink

Compact kan säkert vara rolig, men den är lika snygg som volvo 460 tongue

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.

12 086 Inlägg
14 april 2011
#36
Jag har själv haft 2st 323F, rätt trevliga bilar ändå. Men de är väldigt mycket vägbuller tyckte jag och känslan i bilen är väl inte tysk direkt. Även om plasten satt hyffsat stabilt om jag minns rätt smile

"Hotta" en 323F blir svårt, de lilla som finns ser ju ut som skit. Trimma går inte häller.

Jag säger nog Bmw ändå, trots compakt och R4..

92 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#37
Det blev BMW som jag behåller. Mazdan varvade ca 4k i 110, och lät väl inte så jätte bra. Nu ska jag hotta upp lilla 4an sen blir det till att köpa en annan med mer pulver i. Jag gillar små bilar så det blir nog en BMW 323, som jag fick i tidigare svar. Tack alla som har delat åsikter. Peace


Forummoderator
18 169 Inlägg
18 april 2011
#38
Matte_77 skrev:
Det blev BMW som jag behåller. Mazdan varvade ca 4k i 110, och lät väl inte så jätte bra. Nu ska jag hotta upp lilla 4an sen blir det till att köpa en annan med mer pulver i. Jag gillar små bilar så det blir nog en BMW 323, som jag fick i tidigare svar. Tack alla som har delat åsikter. Peace

Grattis. Lite sugen själv på en 525 jag hittade på blocket. Hoppas den är ok. Budget! Dvs 13 lappar. Håll tummarna. Mazda 323F varvar sjukt mycket...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 april 2011
#39
Matte_77 skrev:
Det blev BMW som jag behåller. Mazdan varvade ca 4k i 110, och lät väl inte så jätte bra. Nu ska jag hotta upp lilla 4an sen blir det till att köpa en annan med mer pulver i. Jag gillar små bilar så det blir nog en BMW 323, som jag fick i tidigare svar. Tack alla som har delat åsikter. Peace

Vettigt val, lycka till! wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

236 Inlägg
18 april 2011
#40
Bra val bayerske motor werken für immer



Sök