Hej hej alla!
Lite historia:
För ett tag sedan blev jag helt frälst av Volvo 242 (81-84) när jag såg filmer/bilder på grupp-a och allmänt rejsiga 242:s på den här sidan och andra sidor. Så Jag bestämde mig för att skaffa en sådan och började leta.
Dom få jag fann på blocket var för rostiga, för dyra, för långt bort. Men nu i någon månad har jag vart besatt av att få tag i en så till slut fann jag en och jag åkte 20 mil till Borlänge och 20 mil hem och hämta en halvrostig rätt ful 242 men inge rost i golvet, trösklar, baljor eller blöjraggar-körd(ner supen och inslagen)
Den är helt original med lite rost här och där men inge kexchoklad eller hål har jag hittat än. Men nu börjar det här projektet i alla fall.
Blocket bild:
Märke & modell: 242dl
Årsmodell: -1983
Mätarställning: snart 22 tusen
Effekt & vridmoment: Sitter en b21a med m45 låda. 107hk tror jag det är original.
Prestanda: Inte så mycket för tillfället.
Historia om bilen: Den gick i stockholmsområdet när den var ny tills för några år sedan då den såldes till dalarna och nu är den här i Värmland. Köptes i måndags (4/6 2011).
Syfte: Ha en riktigt fin och rolig bil att åka med på somrarna.
Motor: b21a Ska slänga i en b230fk framöver.
Växellåda & kraftöverföring: m45
Kaross: Allt original, ska inte på något plast eller skit heller.
Chassi: original ska väl uppdateras med lite bättre fjädrar och dämpare.
Fälgar & Däck: 740 turbo/glt fälgar för tillfället. Det lutar åt ett par compomotive framöver.
Inredning: Blå för tillfället. Ska bli svart med ett mörkgrå/svart baksäte och några snygga sportstolar fram.
Elektronik & Stereo: Inget för tillfället ska väl bli något lagomt, är ju ingen ljudbil.
Framtidsplaner: Många! Få bort all rost, sänka, några snygga fälgar, allt krom ska bytas ut mot svarta grejer, motorbyte, lack och en jävla massa puts! Osv. Den här bilen kommer jag ha i många herrans år och kommer lägga massa pengar på den.
Mål: En riktigt snygg 242 med lite kräm i som man kan köra med på somrarna och som förhoppningsvis inte får smaka på salt mer.
Hemkommen:
Avtvättad:
Ser inte så mycket bättre ut på bilderna men jag fick bort en jävla massa skit.
Sen slängde jag på ett par tillfälliga sommarhjul.
Lite bilder på de:
Tvättade motorrummet lite lätt också men mer tvätt kommer.
Före:
Efter:
Igår började operation rost-bort. Började med trösklarna, slipade dom plåtrena la igen hålen för listerna och målade den med roststopp och sinkgrund. Sen la jag något lager med hammarlack på ena sidan som jag mitt dumma nöt ska slipa bort imorn för jag kom på att det inte är så bra att lacka på de.... Fan, gör om gör rätt.
Bilder på de:
jävligt dåliga bilder men får duga.
Det var allt jag hade för tillfället kommer troligen en uppdatering imorgon.
Ha de gött! mvh ola