3442
Sök

Kan det ha ha hänt något med motorn?

3 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Hejsan!

Jag har precis köpt mig en ny Audi A4 2.4 V6;a (tisdags)
Fullservad och i riktigt fint skick både in & utvändigt.
Dum som jag var så kollade jag inte oljestickan (fråga mig inte varför).

Jag har nu kört ca 30 mil med den och det enda problemet med bilen var att givaren som signalerar att bakluckan är stängd inte fick kontakt, och därför fungerade inte färddatorn. Nu imorse (lördag) så drog jag ur givaren och således fungerade färddatorn.
Efter detta bar det av mot svärmorföräldrar. Men efter ca 5-6 km körning så lös lampan för låg oljenivå (gult) och jag svängde direkt av vägen och kollade. Till min fasa så såg man inte ens på stickan att det fanns någon olja i tråget. Jag fyllde direkt på olja och har sedan efter det kört ca 10 mil, utan problem. Möjligtvis att det tjuter en del från motorn vid höga varv.

Min fråga till er är om detta kan ha skadat motorn på något sätt, ska sägas med att oljan jag fyllde på med bara var en nödlösning, inte samma olja som var i motorn innan.
Bör jag tappa bilen på olja för att kolla om det ev. finns metallspån i oljan, eller tror ni den har klarat sig utan skador?

Tacksam för svar!
Hälsn.
Klåpar'n

Forummoderator
26 361 Inlägg
10 april 2011
Tror nog att det inte är några problem. Hade du haft problem, hade du nog märkt av dem vid det här laget.
Ett fint oljebyte plus oljefilter till sommaren, mår han nog bra av sen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Skönt o höra att du tror det, var lite så jag tänkte att det borde ha börjat hända saker om motorn tagit skada. Var så orolig förut för någon timme sedan att jag tog med den ut på en natttur för att se att allt stod rätt till. Och det gjorde det vad det verkar.
Kan det liksom börja rasa efter kanske 15-20 mil efter en sådan här grej? Eller är jag säker?

3 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Nojjig o okunnig som fan (dock väldigt villig att lära mig nu för tiden) vad gäller bilar! smile

plankan
10 april 2011
bazno9 skrev:
Till min fasa så såg man inte ens på stickan att det fanns någon olja i tråget.
Hälsn.
Klåpar'n

Inte bra givetvis -
men stickan går inte ända ner i tråget,så det har säker funnits en skvätt olja kvar.

"Oftast" är det så på bilarna att det mellan MIN o MAX på stickan är 1 liter's skillnad

Säger som förra insändaren -
gör ett oljebyte med filter då det aldrig skadar.

7 275 Inlägg
10 april 2011
Eftersom det är en nivågivare och inte en tryckgivare så bör det inte ha orsakat några problem.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 april 2011
Personligen byter jag olja 2 gånger om året, en gång nu på våren (sommar olja) och en gång vid november innan det bli kallt (vinter olja).
När lampa lyser gult, det vill säga att du saknar olja då är bara att fylla på vid nästa bensin stationen, när lampa lyser röt får du helst stänga av motorn och hämta olja.
Här har du lite läsning om motorolja.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorolja

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 april 2011
Att byta olja 2 ggr/år finns ingen anledning till, om man inte kör så mycket att den behöver bytas.

alain skrev:
när lampa lyser röt får du helst stänga av motorn och hämta olja.

Vad då helst?! Motorn ska ovillkorligen omedelbart stängas av om den röda oljetryckslampan tänds. Därefter får man försöka ta reda på varför den tändes.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
10 april 2011
Jag skrev helst för att det finns folk som ändå kör till nästa bensinstation men det är som du säger, man ska inte köra mer utan ta reda på varför den tändes.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

93 Inlägg
10 april 2011
alain skrev:
Jag skrev helst för att det finns folk som ändå kör till nästa bensinstation men det är som du säger, man ska inte köra mer utan ta reda på varför den tändes.wink

De människorna blir fattiga efter att de betalat tiotusentals kronor för motorbyte på verkstad.

MOTORN HÅLLER INTE TILL NÄSTA MACK UTAN OLJA!

Sök