3790
Sök

Hypotetiskt projekt b230a volvo 240 82:a.. Några Frågor!

115 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#1
Så nu har jag läst runt en massa på motor byten och bränslen.

Tanken är att bygga om en B230a motor till:

16v kompressor matad etanol motor. Antar att motor koden borde bli typ: E234c?, E234k?

Så till frågorna:

Vad jag förstår än så länge så måste jag göra ett motor byte för att få 16v på bilen

Vad det gäller kompressorn så ser det ut som en omöjlighet att få igenom besiktningen, av jag förstå det som har att göra med avgas värderna. Vilket isf inte borde vara några problem om jag tankar etanol i bilen?

Funderat över att ha i marinstakar men ser svåra ut och få tag i, därför tvekar jag på den punkten. Ny produceras dessa fortfarande?

Kompressor kommer bli en twin screw supercharger men har inte kommit så mycket längre på den punkten häller.

Så kommer det här gå igenom besiktningen/regbesikta om inte vad behöver jag tänka/ändra/lägga till på?

Ursäkta stavningen men jag är egentligen mer matematiskt lagd xD

Dance till you sleep!

8 251 Inlägg
11 april 2011
#2
Det är inte avgasvärdena direkt som är problemet rent besiktningsmässigt, det är kompressorn och effektökningen den ger som ger bekymmer.

Marinstakar..? Såna finns sökerligen att få tag i än, men varför när man nuförtiden köper riktiga h-profilsstakar billigt. Eller är det som så att du menar marinvevaxel?


612 Inlägg
11 april 2011
#3
Bilar efter 1975 måste ha en avgascertifierad motor, vilket på ren svenska betyder att man inte får bygga om eller trimma. Vill du ha en 240 med egen motorkonfiguration får du köpa en från 1975 först, första året för 240 och sista året utan krav på avgascertifiering.

115 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#4
G-sson skrev:
Bilar efter 1975 måste ha en avgascertifierad motor, vilket på ren svenska betyder att man inte får bygga om eller trimma. Vill du ha en 240 med egen motorkonfiguration får du köpa en från 1975 först, första året för 240 och sista året utan krav på avgascertifiering.

Men hur är det då om jag ändrar till etanol?

Dance till you sleep!

115 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Det är inte avgasvärdena direkt som är problemet rent besiktningsmässigt, det är kompressorn och effektökningen den ger som ger bekymmer.

Marinstakar..? Såna finns sökerligen att få tag i än, men varför när man nuförtiden köper riktiga h-profilsstakar billigt. Eller är det som så att du menar marinvevaxel?

Nope tänkte öka volymen till 2,5 så jag tänkte på stakarna hmm

Dance till you sleep!

8 251 Inlägg
11 april 2011
#6
ckrudelux skrev:
Marlboroman skrev:
Marinstakar..? Såna finns sökerligen att få tag i än, men varför när man nuförtiden köper riktiga h-profilsstakar billigt. Eller är det som så att du menar marinvevaxel?

Nope tänkte öka volymen till 2,5 så jag tänkte på stakarna hmm

Vill du öka volymn så bör du tänka en gång men denna gång se till att tänka på vevaxeln istället om du vill ha större volyym. Den lär ju kombineras med andra vestakar och/eller kolvar för att det ska funka.


115 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
ckrudelux skrev:
Marlboroman skrev:
Marinstakar..? Såna finns sökerligen att få tag i än, men varför när man nuförtiden köper riktiga h-profilsstakar billigt. Eller är det som så att du menar marinvevaxel?

Nope tänkte öka volymen till 2,5 så jag tänkte på stakarna hmm

Vill du öka volymn så bör du tänka en gång men denna gång se till att tänka på vevaxeln istället om du vill ha större volyym. Den lär ju kombineras med andra vestakar och/eller kolvar för att det ska funka.

Så långt har jag också tänkt men som en början var det just hur lätt det var att få tag på delar smile

Dance till you sleep!

Gött mos
1 096 Inlägg
11 april 2011
#8
Gör en reggbesiktning med ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel så får du ha 220 hk och 275 nm i en 240 från 1975 så blir inte besiktningen något problem ur effekt och avgaskravssynpunkt smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

115 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#9
Nitrometanskada skrev:
Gör en reggbesiktning med ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel så får du ha 220 hk och 275 nm i en 240 från 1975 så blir inte besiktningen något problem ur effekt och avgaskravssynpunkt smile

Men det måste var en 75:a... Förövrigt borde inte mina värden bli mycket bättre på etanol och trotts trim borde det bli långt bättre än original så jag ser inga problem.. så länge den går på etanol.

Alternativ 2 är att göra ett motor byte till b6304 vilket är största volvo motorn jag får byta till.. i en 240.

Dance till you sleep!

Gött mos
1 096 Inlägg
11 april 2011
#10
ckrudelux skrev:
Nitrometanskada skrev:
Gör en reggbesiktning med ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel så får du ha 220 hk och 275 nm i en 240 från 1975 så blir inte besiktningen något problem ur effekt och avgaskravssynpunkt smile

Men det måste var en 75:a... Förövrigt borde inte mina värden bli mycket bättre på etanol och trotts trim borde det bli långt bättre än original så jag ser inga problem.. så länge den går på etanol.

Alternativ 2 är att göra ett motor byte till b6304 vilket är största volvo motorn jag får byta till.. i en 240.

Näe du kan säkert få fina värden men är bilen nyare än 1975 får du inte röra motorn, den ska vara avgascertifierad som sagt.

Edit: Svar på det jag fetstiltade: Bilen behöver inte vara från 1975 för en sådan reggbesiktning.

Okey, men tänk då på att om du reda ligger på gränsen med en b6304 så blir de svårt med en kompresor, fast det kanske inte är aktuellt med en sån motor.

Om du vill stoppa i e rolig motor i en 240 o få de besiktigat o 240n är nyare än 1975 så föreslår jag en T5:a, en motor som är inom hk och vrid gränserna, avgascertifierad med turbo som man sen kan leka med efter bes.
Senast redigerat av Nitrometanskada (11 april 2011)

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

115 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#11
Nitrometanskada skrev:
ckrudelux skrev:
Nitrometanskada skrev:
Gör en reggbesiktning med ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel så får du ha 220 hk och 275 nm i en 240 från 1975 så blir inte besiktningen något problem ur effekt och avgaskravssynpunkt smile

Men det måste var en 75:a... Förövrigt borde inte mina värden bli mycket bättre på etanol och trotts trim borde det bli långt bättre än original så jag ser inga problem.. så länge den går på etanol.

Alternativ 2 är att göra ett motor byte till b6304 vilket är största volvo motorn jag får byta till.. i en 240.

Näe du kan säkert få fina värden men är bilen nyare än 1975 får du inte röra motorn, den ska vara avgascertifierad som sagt.

Edit: Svar på det jag fetstiltade: Bilen behöver inte vara från 1975 för en sådan reggbesiktning.

Okey, men tänk då på att om du reda ligger på gränsen med en b6304 så blir de svårt med en kompresor, fast det kanske inte är aktuellt med en sån motor.

Om du vill stoppa i e rolig motor i en 240 o få de besiktigat o 240n är nyare än 1975 så föreslår jag en T5:a, en motor som är inom hk och vrid gränserna, avgascertifierad med turbo som man sen kan leka med efter bes.

Precis alternativ två vara bara motorbyte och inget trim krams på tongue Men målet var att få mycket vrid från noll där av kompressor och inte turbo.. samt 16v... och vad jag förstår det så är etanolen inte lika effektiv utan någon överladdning.

Dance till you sleep!

Gött mos
1 096 Inlägg
11 april 2011
#12
ckrudelux skrev:
Nitrometanskada skrev:
ckrudelux skrev:

Men det måste var en 75:a... Förövrigt borde inte mina värden bli mycket bättre på etanol och trotts trim borde det bli långt bättre än original så jag ser inga problem.. så länge den går på etanol.

Alternativ 2 är att göra ett motor byte till b6304 vilket är största volvo motorn jag får byta till.. i en 240.

Näe du kan säkert få fina värden men är bilen nyare än 1975 får du inte röra motorn, den ska vara avgascertifierad som sagt.

Edit: Svar på det jag fetstiltade: Bilen behöver inte vara från 1975 för en sådan reggbesiktning.

Okey, men tänk då på att om du reda ligger på gränsen med en b6304 så blir de svårt med en kompresor, fast det kanske inte är aktuellt med en sån motor.

Om du vill stoppa i e rolig motor i en 240 o få de besiktigat o 240n är nyare än 1975 så föreslår jag en T5:a, en motor som är inom hk och vrid gränserna, avgascertifierad med turbo som man sen kan leka med efter bes.

Precis alternativ två vara bara motorbyte och inget trim krams på tongue Men målet var att få mycket vrid från noll där av kompressor och inte turbo.. samt 16v... och vad jag förstår det så är etanolen inte lika effektiv utan någon överladdning.

Okay, hmm. Ja skaffa en 1975a så blir de lättare smile De finns många av just den årsmodellen..konstigt nog cool

En liten V8a hade varit lämpligt om du har en 1975a o e ute efter drag från botten, de går o besiktiga med dodge 318 cu.in tillex

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

115 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#13
Nitrometanskada skrev:
ckrudelux skrev:
Nitrometanskada skrev:

Näe du kan säkert få fina värden men är bilen nyare än 1975 får du inte röra motorn, den ska vara avgascertifierad som sagt.

Edit: Svar på det jag fetstiltade: Bilen behöver inte vara från 1975 för en sådan reggbesiktning.

Okey, men tänk då på att om du reda ligger på gränsen med en b6304 så blir de svårt med en kompresor, fast det kanske inte är aktuellt med en sån motor.

Om du vill stoppa i e rolig motor i en 240 o få de besiktigat o 240n är nyare än 1975 så föreslår jag en T5:a, en motor som är inom hk och vrid gränserna, avgascertifierad med turbo som man sen kan leka med efter bes.

Precis alternativ två vara bara motorbyte och inget trim krams på tongue Men målet var att få mycket vrid från noll där av kompressor och inte turbo.. samt 16v... och vad jag förstår det så är etanolen inte lika effektiv utan någon överladdning.

Okay, hmm. Ja skaffa en 1975a så blir de lättare smile De finns många av just den årsmodellen..konstigt nog cool

En liten V8a hade varit lämpligt om du har en 1975a o e ute efter drag från botten, de går o besiktiga med dodge 318 cu.in tillex

Tja men 82:a är riktigt snygg smile Iaf den jag lyckades få tag på.. Grymt tråkigt att det inte går att få igenom motor ombyggnaden.. men får bli motor byte vilken t5 tänkte du på för jag har inte set någon som jag få ha i dock inte letat efter turbo motorer häller men iaf

Dance till you sleep!

Gött mos
1 096 Inlägg
11 april 2011
#14
ckrudelux skrev:
Nitrometanskada skrev:
ckrudelux skrev:

Precis alternativ två vara bara motorbyte och inget trim krams på tongue Men målet var att få mycket vrid från noll där av kompressor och inte turbo.. samt 16v... och vad jag förstår det så är etanolen inte lika effektiv utan någon överladdning.

Okay, hmm. Ja skaffa en 1975a så blir de lättare smile De finns många av just den årsmodellen..konstigt nog cool

En liten V8a hade varit lämpligt om du har en 1975a o e ute efter drag från botten, de går o besiktiga med dodge 318 cu.in tillex

Tja men 82:a är riktigt snygg smile Iaf den jag lyckades få tag på.. Grymt tråkigt att det inte går att få igenom motor ombyggnaden.. men får bli motor byte vilken t5 tänkte du på för jag har inte set någon som jag få ha i dock inte letat efter turbo motorer häller men iaf

Ja någon T-5 som i "fulltrycksturbo" bemärkelse går inte eftersom motorn måste vara original när bilen e nyare än 1975, men du kan få ner en 2.5 T från ex nyare V50. De finns flera volvo femmor med turbo som du kan få i men ingen T-5.
Sen hur pass trimvänliga de nya är de vetifan, borde bli dyrare reservdelar me kom jag på. Näe då tror ja nästan du borde försöka pyssla ihop en original 16v istället

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

115 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#15
Nitrometanskada skrev:
ckrudelux skrev:
Nitrometanskada skrev:

Okay, hmm. Ja skaffa en 1975a så blir de lättare smile De finns många av just den årsmodellen..konstigt nog cool

En liten V8a hade varit lämpligt om du har en 1975a o e ute efter drag från botten, de går o besiktiga med dodge 318 cu.in tillex

Tja men 82:a är riktigt snygg smile Iaf den jag lyckades få tag på.. Grymt tråkigt att det inte går att få igenom motor ombyggnaden.. men får bli motor byte vilken t5 tänkte du på för jag har inte set någon som jag få ha i dock inte letat efter turbo motorer häller men iaf

Ja någon T-5 som i "fulltrycksturbo" bemärkelse går inte eftersom motorn måste vara original när bilen e nyare än 1975, men du kan få ner en 2.5 T från ex nyare V50. De finns flera volvo femmor med turbo som du kan få i men ingen T-5.
Sen hur pass trimvänliga de nya är de vetifan, borde bli dyrare reservdelar me kom jag på. Näe då tror ja nästan du borde försöka pyssla ihop en original 16v istället

Men om jag inte får modifera motorn så får jag väll inte trimma den :S

Dance till you sleep!

Gött mos
1 096 Inlägg
11 april 2011
#16
ckrudelux skrev:
Nitrometanskada skrev:
ckrudelux skrev:

Tja men 82:a är riktigt snygg smile Iaf den jag lyckades få tag på.. Grymt tråkigt att det inte går att få igenom motor ombyggnaden.. men får bli motor byte vilken t5 tänkte du på för jag har inte set någon som jag få ha i dock inte letat efter turbo motorer häller men iaf

Ja någon T-5 som i "fulltrycksturbo" bemärkelse går inte eftersom motorn måste vara original när bilen e nyare än 1975, men du kan få ner en 2.5 T från ex nyare V50. De finns flera volvo femmor med turbo som du kan få i men ingen T-5.
Sen hur pass trimvänliga de nya är de vetifan, borde bli dyrare reservdelar me kom jag på. Näe då tror ja nästan du borde försöka pyssla ihop en original 16v istället

Men om jag inte får modifera motorn så får jag väll inte trimma den :S

Du gör givetvis reggbesiktningen original, sen kan man ju pyssla lite, men de ska ju inte synas. Dvs. använd inga flashiga pinaler typ nuke fuelrails :p

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

115 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#17
Nitrometanskada skrev:
ckrudelux skrev:
Nitrometanskada skrev:

Ja någon T-5 som i "fulltrycksturbo" bemärkelse går inte eftersom motorn måste vara original när bilen e nyare än 1975, men du kan få ner en 2.5 T från ex nyare V50. De finns flera volvo femmor med turbo som du kan få i men ingen T-5.
Sen hur pass trimvänliga de nya är de vetifan, borde bli dyrare reservdelar me kom jag på. Näe då tror ja nästan du borde försöka pyssla ihop en original 16v istället

Men om jag inte får modifera motorn så får jag väll inte trimma den :S

Du gör givetvis reggbesiktningen original, sen kan man ju pyssla lite, men de ska ju inte synas. Dvs. använd inga flashiga pinaler typ nuke fuelrails :p

Jag förstår ^^ Billigast trimmet skulle ju vara att kasta ut saker ur bilen tongue

Dance till you sleep!

Gött mos
1 096 Inlägg
11 april 2011
#18
ckrudelux skrev:
Nitrometanskada skrev:
ckrudelux skrev:

Men om jag inte får modifera motorn så får jag väll inte trimma den :S

Du gör givetvis reggbesiktningen original, sen kan man ju pyssla lite, men de ska ju inte synas. Dvs. använd inga flashiga pinaler typ nuke fuelrails :p

Jag förstår ^^ Billigast trimmet skulle ju vara att kasta ut saker ur bilen tongue

Sant, lättning är bra för allt, acceleration, bromsning och bankörning.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

115 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#19
Nitrometanskada skrev:
ckrudelux skrev:
Nitrometanskada skrev:

Du gör givetvis reggbesiktningen original, sen kan man ju pyssla lite, men de ska ju inte synas. Dvs. använd inga flashiga pinaler typ nuke fuelrails :p

Jag förstår ^^ Billigast trimmet skulle ju vara att kasta ut saker ur bilen tongue

Sant, lättning är bra för allt, acceleration, bromsning och bankörning.

Hur är det med att slå på 2,5" rör på byt motor eller befintlig motor ?

Dance till you sleep!

Gött mos
1 096 Inlägg
11 april 2011
#20
ckrudelux skrev:
Nitrometanskada skrev:
ckrudelux skrev:

Jag förstår ^^ Billigast trimmet skulle ju vara att kasta ut saker ur bilen tongue

Sant, lättning är bra för allt, acceleration, bromsning och bankörning.

Hur är det med att slå på 2,5" rör på byt motor eller befintlig motor ?

Ska man vara petig så är det väl en otillåten ändring av motorn. Men sålänge det görs efter kat och katen får vara kvar så tror ja inte nån bes.man bryr sig

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck


Sök