3315
Sök

Honda civic, rycker mycket vid gaspådrag!

164 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena!
Precis köpt en ny bil, men den verkar dricka en del olja och rycker en del vid fullt gas pådrag, luktar även in i coupen! Jag fick höra att det kunde vara topplockspackningen, men kollade oljestickan och den var ej vitblandad och kylarvattnet såg även okej ut.
Jag tänkte göra en grundläggande service på den, men finns det något annat kännt som det kan tänkas vara?
Mvh

583 Inlägg
12 april 2011
#2
Vad är det för årsmodell & motor?

Ryker den blått kan det vara är det olja som förbränns, ifall det är en turbo och oljelagrad/oljekyld kan det vara där den läcker, annars kolvringar.

Titta även ifall det är någon skillnad mellan tändstiften så kanske det ger dig en hint vart problemet ligger.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

164 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#3
Honda civic -90 med crx motor!
Ja, fick höra kolvringar också..
Hur menar du med någon skillnad?
Tänkte göra en service på den och de fall det kommer göra någon skillnad!

583 Inlägg
12 april 2011
#4
Är ej familjär vid Civic tyvärr specifikt att jag kan ge dig några tips.

När du skruvar ut tändstiften, titta på hur de ser ut och jämför dem med varandra (blanda inte ihop dem). Ifall en av alla ser bra ut, förutom en som är helt svart och oljig. Då har du fått dig en bra hint om vart problemet kan ligga.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

164 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#5
Okok, tackar för svar, ska kolla upp det där pronto!

583 Inlägg
12 april 2011
#6
Ibland kan det vara ventiltätning med som läcker lite, då kommer det in olja i förbränningskammaren med.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

164 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#7
Bilen verkar även dricka sjuka mängder olja vid hårt gaspådrag men om man kör lugnt och fint verkar det inte vara några problem.. Den kommer inte upp i "normal" arbetstemp heller, antagligen packning vid givaren?

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 april 2011
#8
Testa att köra 80-90, släppa gasen, rulla hundra meter med motorbroms, och sedan gasa. Kommer ett blått moln då så är det sannolikt tätningar, annars ringar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

164 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
#9
Var och kollade idag hos meken, han sa att det antagligen var både och... Blir till ett motorbyte med vassare motor istället wink


Sök