2265
Sök

Ford Probe 2.2GT Turbo Rycker vid gaspådrag

76 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena !!
Har läst att väldigt många har upplevt samma problem med många olika sorters bilar.
Bil: Ford Probe 2.2 GT TURBO 1992

Problem: Bilen hackar/rycker/tvekar vid gaspådrag svårt att förklara exakt.
När turbon laddar  0,0-0,2 bar eller mindre så är det inga problem.
Men så fort jag stämplar så den laddar mer så hackar den.
Kommer även svart rök ur avgassystemet, Inte mycket utan mer som ett snabbt sprut/host.

Tidigare så har problemet bara varit ibland, då trodde jag det hade med bränslet att göra [perfekt med soppa i tanken och den gick som en pärla] Men det kanske bara var en illusuion?
Då gick det kanske 2 dagar utan hack, sen kom det 2 dagar med hack osv osv osv.

Men nu så har det inte gått en enda dag utan hack, Nu är det ett konstant problem.

Har provat:
Injection cleaner, har kollat tändstiften, kollat igenom vaccumslangar, jordar osv utan att hitta något fel, dock är vaccum slangarna lite hårdare än normalt.

Sitter en sport tempmätare i (Orginal tempmätare är urkopplad, varför vet jag ej]
Bilen går även väldigt varm när jag står still, 110-120 grader kan den hamna på [Enligt biltemas sporttempmätare, haha!]
I fart så ligger tempen på 80-95 grader.
Det låter även som det bubblar i motorn. Hörs när man stänger av bilen.

Bilen går lika dåligt, varm som kall, väder och vind.
Alltså oavsett vad går den skit.




Är det någon som upplevt samma problem med sin Ford Probe ?
Är det någon som har en ide om vad problemet kan vara?


JÄTTE TACKSAM FÖR SVAR !!!
Senast redigerat av Lkpgtimmy (12 april 2011)

2 Fast 4 Speed

337 Inlägg
12 april 2011
#2
har inte upplevt detta i en ford probe utan i en honda civic. där hjälpte ett byte av tändkablar. (tändkablar blir dåliga och det räcker inte med att titta på dom och tycka att de ser fina ut.) ett typiskt problem som kom krypande.


76 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
#3
Okej, Då blir det nog koppla sina egna och mäta ut med tanke på att en ny tändkabelsats kostar runt 800.
Men jag ska testa det, tack för tipset! Men enligt mekaniker som provkört den så tror dom inte det kan ha med tändkablarna att göra, dock är det ju aldrig fel att byta dom heller så jag gör ett försök!

Mitsuhini skrev:
har inte upplevt detta i en ford probe utan i en honda civic. där hjälpte ett byte av tändkablar. (tändkablar blir dåliga och det räcker inte med att titta på dom och tycka att de ser fina ut.) ett typiskt problem som kom krypande.

2 Fast 4 Speed

91 Inlägg
14 april 2011
#4
Tjenare timmy ;P Jag har samma problem med min probe hmm Fast inte lika grovt. Det kan ha med turbon att göra. Jag hörde av någon att det kan vara att turbon läcker luft sad Men min börjar hacka på 0,9-1,0 bar hmm  Fast det är bara från tredje växeln och uppåt sad

Jag har just bytt termostatorgivaren. Det kan vara en grej du borde kolla. Min kokade också väldigt lätt. Jag bytte den idag och den har aldrig kylt så bra smile Hör av dig om du behöver nån mer hjälp eller så ;P

Gasar tills det Rasar!

76 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#5
Aha okej, men min har börjat hacka konstant nu, ibland när man håller på jämn gas och alltid när man trycker på. Vad jag har förstått det som så är det inte turbon.
Det jag tror är
Luftläckage i någon slang
Tändkablar+Tändstift
Luftmassemätare.

Okej tack för det tipset!
Då ska jag byta termostatorgivare, var köpte du den nya och vad kostade den ?



-Biltokig- skrev:
Tjenare timmy ;P Jag har samma problem med min probe hmm Fast inte lika grovt. Det kan ha med turbon att göra. Jag hörde av någon att det kan vara att turbon läcker luft sad Men min börjar hacka på 0,9-1,0 bar hmm  Fast det är bara från tredje växeln och uppåt sad

Jag har just bytt termostatorgivaren. Det kan vara en grej du borde kolla. Min kokade också väldigt lätt. Jag bytte den idag och den har aldrig kylt så bra smile Hör av dig om du behöver nån mer hjälp eller så ;P

2 Fast 4 Speed

91 Inlägg
15 april 2011
#6
Jag har ju en reservdelsbil, så jag tog den ifrån reserdelsbilen sad Men jag  tror att den inte kostar mer än 300 spänn.. Den rycker lite fortfarande märkte jag idag, men absolut inte lika mkt som förut, och det är nog pga att ja spände grenrörsbultarna. Kolla det innan. De har en vilja att skruvar ut lite ibland. Men annars tror jag mest på läckage i nån slang.. hmm Hoppas du fixar det ;P

Lkpgtimmy skrev:
Aha okej, men min har börjat hacka konstant nu, ibland när man håller på jämn gas och alltid när man trycker på. Vad jag har förstått det som så är det inte turbon.
Det jag tror är
Luftläckage i någon slang
Tändkablar+Tändstift
Luftmassemätare.

Okej tack för det tipset!
Då ska jag byta termostatorgivare, var köpte du den nya och vad kostade den ?



-Biltokig- skrev:
Tjenare timmy ;P Jag har samma problem med min probe hmm Fast inte lika grovt. Det kan ha med turbon att göra. Jag hörde av någon att det kan vara att turbon läcker luft sad Men min börjar hacka på 0,9-1,0 bar hmm  Fast det är bara från tredje växeln och uppåt sad

Jag har just bytt termostatorgivaren. Det kan vara en grej du borde kolla. Min kokade också väldigt lätt. Jag bytte den idag och den har aldrig kylt så bra smile Hör av dig om du behöver nån mer hjälp eller så ;P


Gasar tills det Rasar!

337 Inlägg
16 april 2011
#7
låna några tändkablar från en annan bil istället för att mäta dom, bara de är tillräckligt långa samt att de fäster på stiften ordentligt. det är ofta isoleringen som ger upp så det blir störningar.


76 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#8
Jag har kollat igenom massa nu och vi har upptäckt felet.
Rotor+Fördelarlock var helt åt helvete, Gnistan studsar runt som en studsboll ju.
Byter även Tändkablar+Tändstift när jag ändå håller på.
Detta är beställt och ska bytas under morgon dagen!
Men nu har en proffs mekaniker kollat på den och han garanterade att det var felet.
Återkommer så fort jag bytt så får vi hoppas att det hjälpte!


Mitsuhini skrev:
låna några tändkablar från en annan bil istället för att mäta dom, bara de är tillräckligt långa samt att de fäster på stiften ordentligt. det är ofta isoleringen som ger upp så det blir störningar.

2 Fast 4 Speed

337 Inlägg
18 april 2011
#9
tyvärr så byts dessa delar alldeles för sällan. synd om alla bilar där ute. skönt att din blir fräsch nu iaf. när du ändå håller på med en fin vår-service passa på att byta bränslefilter, luftfilter och kupéfilter om du har något.


76 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#10
Jepp tänkte byta bränslefilter+luftfilter också nu under de närmaste dagarna!
Dock hoppar jag nog kupefilter denna gång.

Mitsuhini skrev:
tyvärr så byts dessa delar alldeles för sällan. synd om alla bilar där ute. skönt att din blir fräsch nu iaf. när du ändå håller på med en fin vår-service passa på att byta bränslefilter, luftfilter och kupéfilter om du har något.

2 Fast 4 Speed

76 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
#11
PROBLEMET ÄR LÖST !!!

Det som hjälpte var att:
Byta ut:
* Tändstift
* Tändkablar
* Rotor
* Fördelarlock

Allt som allt kostade ca: 700kr

Tack För Tipsen!!!

2 Fast 4 Speed

91 Inlägg
23 april 2011
#12
Var köpte du allt? smile

Gasar tills det Rasar!

18 Inlägg
23 april 2011
#13
jag har samma problem, fast med en saab 95 2,3t. den rycker också som din, fast den dör även ibland om man låter den gå på tomgång. heter det bara "Rotor"? tack smile


76 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#14
* Tändkablar -> Biltema.
* Tändstift, Rotor, Fördelarlock -> Mekonomen.
-Biltokig- skrev:
Var köpte du allt? smile

2 Fast 4 Speed

76 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#15
Okej, det är sjukt störande!
Min hackar inte längre, utan nu har jag ett annat problem. Den fuelcuttar Vid laddtryck, och min pysventil går varken ställa upp eller ner.
Felet tror jag ligger att pysventilen har gått sönder/Vaccum läckage,
Ska byta ut alla vaccumslangar+bygga om hela laddtrycksstyrningen inom de närmaste dagarna.
Ja det heter bara rotor, Du kan köpa din på Biltema kan jag nästan garantera.

Erikson skrev:
jag har samma problem, fast med en saab 95 2,3t. den rycker också som din, fast den dör även ibland om man låter den gå på tomgång. heter det bara "Rotor"? tack smile

2 Fast 4 Speed

18 Inlägg
25 april 2011
#16
låter dyrt att byta hela laddtryckssystemet. frågan är om det skulle vara värt att göra liknande på saaben. tack iaf smile


91 Inlägg
26 april 2011
#17
Jaha tongue Men kan man köpa grejer till proben på mekonomen? Visste inta att man kunde det tongue
Lkpgtimmy skrev:
* Tändkablar -> Biltema.
* Tändstift, Rotor, Fördelarlock -> Mekonomen.
-Biltokig- skrev:
Var köpte du allt? smile


Gasar tills det Rasar!

337 Inlägg
26 april 2011
#18
usch, plocka ur pysventilen innan du rasar hela motorn... många motorer har gått åt pga det lilla äcklet.. du vrider upp laddtryck, men motorn behöver även mer bränsle, luft samt justerad tändning... det följer inte med automatiskt..
Senast redigerat av Mitsuhini (26 april 2011)


76 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#19
Ska inte byta allt.
Ska byta pysventil, Sätta i helt nya vaccumslangar, kolla så dump och så vidare är ok.
Ska bara dra om den från början för vet inte om tidigare ägare har vetat vad han sysslat med över huvudtaget.
Vad är det som skulle vara dyrt menar du ? smile

Erikson skrev:
låter dyrt att byta hela laddtryckssystemet. frågan är om det skulle vara värt att göra liknande på saaben. tack iaf smile

2 Fast 4 Speed

76 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#20
yep, du kan köpa i princip allting till den, det är mazda 626 delar rakt igenom, dock kan du ej kolla upp delarna på deras hemsida utan du måste besöka/ringa till dom och höra om dom har (delen du söker) så får du ju svar direkt.
Reservdelar dom har på närmaste mekonomen = beställ innan kl 09.00 så har du det runt 13.00
Reservdelar dom inte har på lager utan som skickas från stockholm = Kommer inom 2 dagar från beställning.

-Biltokig- skrev:
Jaha tongue Men kan man köpa grejer till proben på mekonomen? Visste inta att man kunde det tongue
Lkpgtimmy skrev:
* Tändkablar -> Biltema.
* Tändstift, Rotor, Fördelarlock -> Mekonomen.
-Biltokig- skrev:
Var köpte du allt? smile



2 Fast 4 Speed


Sök