4507
Sök

Volvo 940 går på 2-4 cylindrar

193 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, har en volvo 940 med b230fb som behöver akut hjälp!

Började med att bilen skulle köras till ica, sen när vi skulle starta den vägra den starta, tog den till skolan och felsökte lite, trodde de va soppa pumpen eller relä som hade gett upp, bytte relä o den starta inte, tog ur stiften och såg att dom var KOLSVARTA så jag bytte dom och bilen hoppar igång, men går verkligen oroligt.

Drar ur lmm och de blir inge skillnad, okej tänkte jag luftmassemätarn är sönder, senare ska bilen köras hem men märker att den bara går på 3 ! den orkar att varva på osv men fortfarande så går den inte på alla.

Dan efter byter jag till nya stift och tändkablar, bilen hoppar igån men denna gång bara på två burkar! vafan tänkte jag, ut o slet lite sen gick den på 3 burkar igen, vitröker som ett as och luktar riktigt illa så ja låter den va.

Kommer hem efter skolan och prövar igen, då går den på 2 cylindrar, orkar varva men riktigt jäkla klen! alla stiften blir kolsvarta kan tilläggas så den går för fett.

Bytte även fordelaren och rotorn men inget händer, DEN FÅR SOPPA FRÅN ALLA SPRIDARE OCH TÄNDER PÅ ALLA,

Kan de vara lmm som gär detta problem för mig?

Behöver verkligen hjälp mvh !

bilen drar varken vatten eller olja och stiften blir kolsvarta direkt!


193 Inlägg
8 253 Inlägg
15 april 2011
#3
Kass bränsletrycksregulator? Kass motortempgivare? Antara att det inte sitter någon kallstartspridare på en sån, men OM det gör det kan ju den hängt sig.


193 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#4
temp givarn, hmm, men den borde väl fortfarande gå på 4?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 april 2011
#5
Har du komp på alla? Sprucket fördelarlock?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

193 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#6
tja, japp, bytt fördelaren också, ingen skillnad


158 Inlägg
16 april 2011
#7
böt du eller testa med annan lmm?
om inte gör det.


1 008 Inlägg
16 april 2011
#9
Vilka felkoder har du ?


158 Inlägg
16 april 2011
#10
kollat så inte kamremmen kuggat?


193 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#11
121- luftmassemätarn då alltså, men ja har bara pröva en annan då gick bilen lite bättre, men sen börja bilen gå på 3 sen 2 och de ska den väl ej göra fast lmm e kass?


1 008 Inlägg
16 april 2011
#12
Nollställde du motorstyringen när du bytte ? = ryck 1:ans säkring några sekunder..

var det enbart 121 du fick?  brukar sällan komma ensam.
Senast redigerat av 240bns (16 april 2011)


193 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#13
nej de gjorde jag ej, japp bara 121, pröva båda uttagen


402 Inlägg
17 april 2011
#14
Kolla så vevhusventilationen inte är igensatt. då går dom som en påse skit. Min 740 91:a gjorde likadant i vintras, toksvarta stift mm. Var bara att gör rent i vevhusburken sen fungerade den klockrent.

193 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#15
jasså ? kan du beskriva var den jäkeln sitter?


402 Inlägg
19 april 2011
#16
Volvo142t skrev:
jasså ? kan du beskriva var den jäkeln sitter?

Vevhusburken sitter under insuget, en svart "burk" sitter med två skruvar i blocket.

193 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#17
ska kika på de när ja kommer hem, är bortrest nu !


193 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#18
är hemma igen, gick ut o kikade idag,

tog ur stiften o dom var kolsvarta, gjorde ren dom sen så hoppa den igång direkt ! den funkar kanon om man varvar upp den men om man håller jämn gas på varvtalen 1000-6000 så puffrar den liksom, felsökte igen bara 121(luftmassemätaren) den får upp, vitröker som attan och stiften blir sotiga/svarta går alltså för fett,

är de bara lmm som jävlas då tro?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 april 2011
#19
Mycket möjligt, men vitrök brukar betyda kass toppackning. Kass toppackning brukar däremot inte leda till svarta stift. Börja med LMM om bilen säger det. När man hör de övriga problemen så låter ju LMM mycket möjligt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

193 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#20
ja jag får ta o göra så,



Sök