2574
Sök

S70 T5: Kokande kylarvätska.

154 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!

Tog en sväng med bilen idag, när jag kommer hem och skall parkera bilen i garaget, så öppnar jag huven bara slumpmässigt, men till min förvåning ser jag att det bubblar lite i kylvätskebehållaren, stänger av bilen fort, rinner ut en massa kylarvatten under bilen.

Men fläkten är inte igång.

Den har jag tyckt vart lite skum, fläkten har stängts av direkt när jag stänger av tändningen, inte vart med om det på någon utav tidigare bilar.

Men vad kan vara fel?

- Fläkten kollade vi lite fort, 12V direkt från batteriet, den startar.
- Termostaten hade vi loss, jag vet inte hur den skall fungera så osäker om den är OK.

Det kommer värme i bilen, men inte så varmt som det har gjort tidigare, men kanske berodde på nervevade fönsterrutor, men kändes ändå lite för svalt..


Sen när den svalnat fyllde jag på mer vatten.
Varva upp till 3tusen varv, se om termostaten öppna eller så, men lite svårt för mig att märka av någon skillnad. Luften i bilen blev inte speciellt varmare.

Sen så började den koka lite igen så stängde av. Fläkten startade inte.

Röd och Grön kabel från fläkt.

Sen en svart, vad är den svarta? Något som sköter när fläkten skall starta?

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 april 2011
#2
Min gissning på kablarna är att röd är ström direkt från batteri, svart är jord och grön är styrström.


154 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#3
Jag tror du har fel smile. Röd och grön matade jag med 12V direkt. Sen är svart en smalare kabel som har en kontakt. Så svart är nog styrström..

Så grön är nog jord.

Men vad kan vara kaiko eftersom fläkten ej startat när kylvätskan blivit så varm?

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 april 2011
#4
Aha, mycket möjligt jag har fel!

Kollat så tempgivaren till fläkten inte är kass?


154 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#5
Det jag ville ha hjälp med smile. Vet ej vart den sitter, eller hur jag kollar den. Ohm mäter? Vad för värden? smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 april 2011
#6
Det kan jag dessvärre inte svara på! Inte direkt insatt i volvo faktiskt! smile


Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
16 april 2011
#7
Antagligen fläkten som spökar. Annars kan du slänga ner termostaten i en kastrull vatten och värma upp vattnet. Då ser du ju om termostaten öppnar som den ska smile

Tja!

154 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#8
Kokade upp termostaten i en kastrull. Osäker när den öppnade, men den öppnade och stängde. Kanske ändå vart den som kärvat? kostar ju 100kr på biltema.

Men , vad mer kan jag testa? smile

583 Inlägg
16 april 2011
#9
Hejsan Bimiss.

Att en bils kylarvatten kan ha många olika anledningar. Här är några frågor & saker att kolla.
Håll alltid koll på motortemperatur och instrumentering vid risk för överhettning.
Stanna och stäng av bilen omedelbart abnormal gång, ljud eller temperatur!


Frågor:
Vart exakt bubblar/kokar det ifrån, dvs vart ser du det?
Är bilens temperaturmätare över normal nivå?
Överfylld kylarvätska?
Känner du onormalt hög värme undermotorhuven? (kan vara svårt att känna)
Läcker bilen någon kylarvätska någonstanns?

För att utesluta pump & termostat:
Ifall bilens mätarnål ej överstiger normal arbetstemperatur vid färd (testa på 70-sträcka i marchfart) så är dessa två ej problemet.

Allmän info om kylarsystem:
För att en bils kylsystem inte skall koka måste kylarsystemet vara helt tätt. Vid drift kommer det att bildas ett tryck i kylarsystemet villket leder till att vätskan kan vaporisera. Även vid temperaturer över 100 grader. Det kan uppfattas som ett "kokande" trotts inte temperaturen är för farligt hög ifall kylarsystemet inte är tätt. En klassiker är att det kokar i vättskebehållaren för att locket i behållaren inte håller tätt. Därför kommer det bubbla/koka där.

För att du skall få en refferens så startar min primära fläkt vid 226F (107C), och min sekundära fläkt 235F (113C). Ifall inte mitt kylarsystem är tätt så kommer all min kylarvätska vara bortkokad innan ens min första fläkt startar. Vid atmorsfärstryck kokar vatten vid 100grader, och av termodynamiska lagar så kommer ej vatten att bli över hundra grader utan kommer endast att koka snabbare vid högre temperatur. Men är vattnet under tryck så kommer vattnet att bli "superkritiskt" dvs över 100grader utan att koka. Därför det är väldigt farligt att öppna ett varmt kylarsystem då trycket faller och många liter vatten på någon sekund vill övergå till gasform och kan uppfattas som en explosion.


Slutsats:
Ifall du litar på dina mätare, antar att tempgivaren är korrekt, kokande vid expansionskärlet och fläkten fungerar ifall du matar den manuellt med 12v.

Så skulle jag sattsat mina pengar att du behöver köpa ett nytt lock till ditt expansionskärl.

Är dock ingen expert på just S70 utan har endast följt logisk tankeföljd.
Bidra gärna med korrektioner för att få hans bil i fungernade skick igen.


Ursäkta för eventuella stavfel. smile

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (16 april 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

154 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#10
Vilket svar smile.

- Bubblade i vätskebehållaren. Kan påpeka att i vintras så läckte det ut kylarvatten vid gavel. Men den har fungerat felfritt tills nu.
Osäker om det är tätt nu, och bara berodde på kylan?



Den ligger i mitten. Vid fjärde strecket mätt uppifrån och ner, osäker hur många streck men gissar på 8-9streck.

Läcker kylvätska vid en slang under kylvätskebehållaren. Lite lite grann, nu när det kokade droppade det lite mer därifrån.


Termostaten skall ju öppna vid 90c , vet inte när fläkten skall startas, är det vid samma temperatur?

Jag vet ej om tempgivaren är rätt.
Men fläkten skall ju i vilket fall starta?

583 Inlägg
16 april 2011
#11
Nej, fläkten och termostaten skall inte öppna och starta samtidigt.

Fläkten är egentligen ett "nödfall". Dvs ifall bilen står still och du inte får någon fartvind igenom kylaren. Då måste bilen skapa sin egna "fartvind" igenom kylaren. Detta gäller de som har elektronisk styrd fläkt. I äldre bilar har man en fläkt som oftast är kopplad direkt på motorn som alltid roterar med motorn (på denna sitter en slirkoppling men tillhör inte denna tråden)

I äldre bilar är det en temperatur mätare, dvs gradering på "sträcken" 75C. 100C, 125C (exemeplvis). Modernare bilar har egentligen ingen direkt temperaturmätare, utan en indirekt. På dem kan du inte se aktuell temperatur i kylsystemet då de saknar gradering.

De moderna "temperaturmätarna" får signaler ifrån bilens dator (som i sintur fått ifrån tempsensorn)
Indirekta temperaturmätare fungerar följande; Ifall bilens motortemperator är inom "godkänt område" villket kan vara allt mellan 80-110C, så skickar den en signal till "temperatursensorn" att ställa mätarnålen imitten. Detta eftersom människor blev rädda och för bekväma av att temperaturen i motorn upplevdes att "svaja runt". Motorns temperatur är aldrig är konstant pga externa och interna variabler. Dock får människor en illusion av det när de tittar på den datorstyrda "temperaturmätaren"

Ifall du har lekage att den läcker lite, tänk dig då när kylarsystemet får bra tryck i sig. Då finns det stor risk att det kan börja spruta ut kylarvätska i bilen som kan skada dyr elektronik ifall hålet blir lite större.
För att inte tala om att du tappar mycket kylarvätska snabbt och måste ställa bilen där du är för att bli bogserad hem villket alltid är segt.

Jag PM'ar dig.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (17 april 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

154 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#12
Har ni några tips på hur man kan kolla om vattenpumpen fungerar som den skall?




Bytt expansionskärl och en slang från expansionskärlet.

Nu trycker det ur vätska vid slangen som sitter ovanpå kärlet (luftning?) och nivågivaren som sitter under, men inte fan skall det väl vara möjligt att det läcker ur där? yikes.

Det läcker ingenting, förräns det kommer upp till mitten utav tempmätaren eller ett streck ovan, då läcker det en massa..

Men kärlet är ju helt nytt! yikes.

130 Inlägg
23 april 2011
#13
Hade samma problem med polarns s70 då bytte jag reläboxen till fläkten då funka allt...



Sök