Hejsan Bimiss.
Att en bils kylarvatten kan ha många olika anledningar. Här är några frågor & saker att kolla.
Håll alltid koll på motortemperatur och instrumentering vid risk för överhettning.
Stanna och stäng av bilen omedelbart abnormal gång, ljud eller temperatur!Frågor:
Vart exakt bubblar/kokar det ifrån, dvs vart ser du det?
Är bilens temperaturmätare över normal nivå?
Överfylld kylarvätska?
Känner du onormalt hög värme undermotorhuven? (kan vara svårt att känna)
Läcker bilen någon kylarvätska någonstanns?
För att utesluta pump & termostat:
Ifall bilens mätarnål ej överstiger normal arbetstemperatur vid färd (testa på 70-sträcka i marchfart) så är dessa två ej problemet.
Allmän info om kylarsystem:
För att en bils kylsystem inte skall koka måste kylarsystemet vara helt tätt. Vid drift kommer det att bildas ett tryck i kylarsystemet villket leder till att vätskan kan vaporisera. Även vid temperaturer över 100 grader. Det kan uppfattas som ett "kokande" trotts inte temperaturen är för farligt hög ifall kylarsystemet inte är tätt. En klassiker är att det kokar i vättskebehållaren för att locket i behållaren inte håller tätt. Därför kommer det bubbla/koka där.
För att du skall få en refferens så startar min primära fläkt vid 226F (107C), och min sekundära fläkt 235F (113C). Ifall inte mitt kylarsystem är tätt så kommer all min kylarvätska vara bortkokad innan ens min första fläkt startar. Vid atmorsfärstryck kokar vatten vid 100grader, och av termodynamiska lagar så kommer ej vatten att bli över hundra grader utan kommer endast att koka snabbare vid högre temperatur. Men är vattnet under tryck så kommer vattnet att bli "superkritiskt" dvs över 100grader utan att koka. Därför det är väldigt farligt att öppna ett varmt kylarsystem då trycket faller och många liter vatten på någon sekund vill övergå till gasform och kan uppfattas som en explosion.
Slutsats:
Ifall du litar på dina mätare, antar att tempgivaren är korrekt, kokande vid expansionskärlet och fläkten fungerar ifall du matar den manuellt med 12v.
Så skulle jag sattsat mina pengar att du behöver köpa ett nytt lock till ditt expansionskärl.
Är dock ingen expert på just S70 utan har endast följt logisk tankeföljd.
Bidra gärna med korrektioner för att få hans bil i fungernade skick igen.Ursäkta för eventuella stavfel.
Mvh
Anders