2902
Sök

Montera öppet luftfilter i Volvo 850 GLT 96:a

53 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158068/158068-4973548c87cfb524ac94ac10a083e5e5.jpg

Precis som rubriken lyder så har jag haft funderingar på att köpa och montera öppet luftfilter i min Volvo 850.

Det jag dock är osäker på är vart alla slangarna går från original luftfilterboxen (se bild).
Har sökt runt på alla möjliga forum, google osv. till och med ringt till Volvo, men ändå inte fått nått relevant svar.
Det jag hört är att man ska montera vevhusfilter på någon av slangarna samt täcka igen någon vakumslang osv. men är inte helt säker.
Tänkte därför kolla om någon kunnig här på garaget skulle kunna ge svar på min fråga.

Ha överseende med att detta är min första tråd någonsin samt att jag ändå inte kan sådär jätte mycket om bilar. Dessutom är bilden, som ni redan ser, paint:ad och därmed inte exakt. smile


69 Inlägg
23 april 2011
#2
bump.
jag går i samma funderingar.
framförallt undrar jag vad man gör med dom två små slangarna, täppa för en har jag också läst, men vilken av dom eller spelar det ingen roll?
stämmer det att man ska ha vevhusfilter på den andra?
och är det 3"(77mm) anslutning som man ska köpa på filtret? (jag har sett att det finns 70, 77 och 100 (tänkte köpa AEM Dryflow 9"))
(jag har en tidig GLT -97)

53 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#3
Tror det är 2,75 tums anslutning på LMM'n i alla fall. Funderar också på AEM's oljefria filter, dock har jag inte hittat 9" filtret med 2,75 tums anslutning. O andra sidan går det ju att köpa en insatsring som gör att det passar. smile


309 Inlägg
28 april 2011
#4
Undrar samma! Någon kunnig borde skriva..

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD

53 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#5
Tar o frågar igen efter ~4 månader; ingen som vet?


82 Inlägg
23 augusti 2011
#6
Jag har öppet filter på min. Jag har inte täppt igen någon slang utan dom hänger bredvid bara:)

53 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#7
Simon08 skrev:
Jag har öppet filter på min. Jag har inte täppt igen någon slang utan dom hänger bredvid bara:)
Okej, ingen slang du har vevhusfilter på?


82 Inlägg
24 augusti 2011
#8
moessan skrev:
Simon08 skrev:
Jag har öppet filter på min. Jag har inte täppt igen någon slang utan dom hänger bredvid bara:)
Okej, ingen slang du har vevhusfilter på?
Nej, drog bara dit öppet och la alla slangar åt sidan. Funkar kanon:)

53 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#9
Simon08 skrev:
moessan skrev:
Simon08 skrev:
Jag har öppet filter på min. Jag har inte täppt igen någon slang utan dom hänger bredvid bara:)
Okej, ingen slang du har vevhusfilter på?
Nej, drog bara dit öppet och la alla slangar åt sidan. Funkar kanon:)
Okej, vill dock fortfarande veta vart alla slangarna går smile


309 Inlägg
24 augusti 2011
#10
Haha, Har vi inte undrat över detta i snart 1 år? Någon måste ju veta? tongue

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD

689 Inlägg
24 augusti 2011
#11
Någon av dom övre vaccumslangarna går till luftburken på framsidan/nerkant och ska stänga/öppna spjället beroende på om luftboxen ska ta luft från grenröret eller från fronten på bilen.. den andra minns jag ej, kan kolla upp det..
Slangen längst  ner går antingen till sekundärluftpumpen (om man har sådan, beror lite på) eller till tomgångsmotorn!


309 Inlägg
24 augusti 2011
#12
Bagarn skrev:
Någon av dom övre vaccumslangarna går till luftburken på framsidan/nerkant och ska stänga/öppna spjället beroende på om luftboxen ska ta luft från grenröret eller från fronten på bilen.. den andra minns jag ej, kan kolla upp det..
Slangen längst  ner går antingen till sekundärluftpumpen (om man har sådan, beror lite på) eller till tomgångsmotorn!
Ja just ja, den "tjocka" slangen går till sekundären.. smile

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD

53 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#13
Bagarn skrev:
Någon av dom övre vaccumslangarna går till luftburken på framsidan/nerkant och ska stänga/öppna spjället beroende på om luftboxen ska ta luft från grenröret eller från fronten på bilen.. den andra minns jag ej, kan kolla upp det..
Slangen längst  ner går antingen till sekundärluftpumpen (om man har sådan, beror lite på) eller till tomgångsmotorn!
Okej, men vet du om man behöver montera vevhusfilter eller täcka igen någon av slangarna? smile


583 Inlägg
25 augusti 2011
#14
Varför inte sätta ett insatsfilter istället?
Alternativt bygga till ett egen liten bit rör med påsvedsade sådana kopplingar? På detta sett hamnar ingen slang "vid sidan av". Oftast finns det en anledning till att de sitter in i luftfiltret och får in renad luft. smile

mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

930 Inlägg
25 augusti 2011
#15
typ köp ett modellanpassat filterkit?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

53 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#16
ajonasson skrev:
Varför inte sätta ett insatsfilter istället?
Alternativt bygga till ett egen liten bit rör med påsvedsade sådana kopplingar? På detta sett hamnar ingen slang "vid sidan av". Oftast finns det en anledning till att de sitter in i luftfiltret och får in renad luft. smile

mvh
Anders
Mjo sant! Tror det nästan får bli ett insatsfilter istället, till nästa service eller liknande. smile Dock får man ju inte samma insugsljud med ett sådant filter..


53 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#17
Kamulen skrev:
typ köp ett modellanpassat filterkit?
Letat runt en hel del men inte hittat något relevant. CCI-box finns ju men en sån kostar ju en hel del. Finns filterkit med avskärmning och allt på BSR, dock bara till turbomodeller.. tycker jag är lite synd faktiskt..


583 Inlägg
26 augusti 2011
#18
Ifall du vill komma billigt undan.

Hitta ett rör och två nipplar som passar rören som orginal går in i luftburken. Svetsa eller använd kemiskmetall ifrån biltema. När nipplarna på röret och borra sedan igenom nippeln när den är på plats.

Förstår du ej beskrivningen kan jag skicka en ritning ifall du kan bifoga dimensionerna på dina befintliga rör.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

53 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#19
ajonasson skrev:
Ifall du vill komma billigt undan.

Hitta ett rör och två nipplar som passar rören som orginal går in i luftburken. Svetsa eller använd kemiskmetall ifrån biltema. När nipplarna på röret och borra sedan igenom nippeln när den är på plats.

Förstår du ej beskrivningen kan jag skicka en ritning ifall du kan bifoga dimensionerna på dina befintliga rör.

Mvh
Anders
Tänkte du att man kopplar detta rör mellan filter och LMM sen? smile


583 Inlägg
27 augusti 2011
#20
moessan skrev:
ajonasson skrev:
Ifall du vill komma billigt undan.

Hitta ett rör och två nipplar som passar rören som orginal går in i luftburken. Svetsa eller använd kemiskmetall ifrån biltema. När nipplarna på röret och borra sedan igenom nippeln när den är på plats.

Förstår du ej beskrivningen kan jag skicka en ritning ifall du kan bifoga dimensionerna på dina befintliga rör.

Mvh
Anders
Tänkte du att man kopplar detta rör mellan filter och LMM sen? smile
Korrekt

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.


Sök