Din databox styr ditt laddtryck! Vill du öka laddtrycket, köp ett trimchip!!
Ökar du laddtrycket manuellt, så är det stor risk att du förstör motorn och åker på att renovera eller byta ut den.
Några tusen för ett chip, eller tiotusentals för en ny motor. bara att välja.
Perzz0n skrev:
Hallooo, Tänkte klämma ur lite extra kräm i bilen och tänkte då fråga någon om dom vet hur mkt man törs ladda på?
Tacksam för svar mvh Mattias
Den är bsr chippad. har ställt på det ytterst lite på wg i nu läget. Tänkte mest om någon har koll på hur mycket motorn pallar utan att det sliter på den. i bar då,
Din databox styr ditt laddtryck! Vill du öka laddtrycket, köp ett trimchip!!
Ökar du laddtrycket manuellt, så är det stor risk att du förstör motorn och åker på att renovera eller byta ut den.
Några tusen för ett chip, eller tiotusentals för en ny motor. bara att välja.
Perzz0n skrev:
Hallooo, Tänkte klämma ur lite extra kräm i bilen och tänkte då fråga någon om dom vet hur mkt man törs ladda på?
Tacksam för svar mvh Mattias
Den är bsr chippad. har ställt på det ytterst lite på wg i nu läget. Tänkte mest om någon har koll på hur mycket motorn pallar utan att det sliter på den. i bar då,
Mvh Mattias
pallar säkert en hel del om den inte börjar gå för snålt när du enbart höjer laddtrycket utan att öka bränslet
Den är bsr chippad. har ställt på det ytterst lite på wg i nu läget. Tänkte mest om någon har koll på hur mycket motorn pallar utan att det sliter på den. i bar då,
Mvh Mattias
Frågan är inte om du kommer få högre slitage med förhöjt laddtryck, utan hur mycket mer det kommer slita på delarna.
Högre laddtryck leder till ett högre cylindertryck vilket i sin tur kan orsaka okontrollerade antändningar. Det kan även vara så att bilen kommer gå snålt när laddtrycket peakar beroende på hur bränslemappen ser ut, kanske finns där inte utrymme för att kompensera för en större mängd luftmassa än du matar på med nu.
Enklast är nog att låta det vara, att pilla med något man inte är insatt i leder ofta till strul i slutänden.
Eftersom du har elektronisk styrning av laddtrycket sköter datorn allting, egentligen ska du inte behöva bry dig.
Ingenting alls egentligen. Men om du verkligen känner för att göra det (på egen risk) så är det bara att höja laddtrycket tills den slutar att svartryka, dvs om den nu gör det men det förmodar jag.
Den är bsr chippad. har ställt på det ytterst lite på wg i nu läget. Tänkte mest om någon har koll på hur mycket motorn pallar utan att det sliter på den. i bar då,
Mvh Mattias
Högre laddtryck leder till ett högre cylindertryck vilket i sin tur kan orsaka okontrollerade antändningar. Det kan även vara så att bilen kommer gå snålt när laddtrycket peakar beroende på hur bränslemappen ser ut, kanske finns där inte utrymme för att kompensera för en större mängd luftmassa än du matar på med nu.
Eftersom du har elektronisk styrning av laddtrycket sköter datorn allting, egentligen ska du inte behöva bry dig.
Det är Diesel vi pratar om. Det blir inga okontrollerade förbränning då!
OM den ryker kan man tjäna lite på att höja laddtryck, Annars ingenting alls. Turbo-aggregat till dieselmotorer ligger väldigt ofta på gränsen till vad dom klarar av redan orginal. SKa man ha mer luft så måste man ha en större turbo. Och som sagt, ryker den inte så har du ingenting att hämta på att höja laddtrycket.
Den är bsr chippad. har ställt på det ytterst lite på wg i nu läget. Tänkte mest om någon har koll på hur mycket motorn pallar utan att det sliter på den. i bar då,
Mvh Mattias
Högre laddtryck leder till ett högre cylindertryck vilket i sin tur kan orsaka okontrollerade antändningar. Det kan även vara så att bilen kommer gå snålt när laddtrycket peakar beroende på hur bränslemappen ser ut, kanske finns där inte utrymme för att kompensera för en större mängd luftmassa än du matar på med nu.
Eftersom du har elektronisk styrning av laddtrycket sköter datorn allting, egentligen ska du inte behöva bry dig.
Det är Diesel vi pratar om. Det blir inga okontrollerade förbränning då!
OM den ryker kan man tjäna lite på att höja laddtryck, Annars ingenting alls. Turbo-aggregat till dieselmotorer ligger väldigt ofta på gränsen till vad dom klarar av redan orginal. SKa man ha mer luft så måste man ha en större turbo. Och som sagt, ryker den inte så har du ingenting att hämta på att höja laddtrycket.
Mats
Får leta efter chip som ger mer då med andra ord om jag vill ha mer klös. Tack för svaret