3252
Sök

Volvo 855R - Tickande motor (lyftare?)

33 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Tjenare.

Min 855R började ticka som satan idag, en vän till mig sa direkt att det var lyftarna.
Det som känns konstigt är att dom börja bara ticka sådär direkt, hade kört ner till shell i Hässleholm och stått där en bra stund, startade bilen för att köra hem, så bara tickar den helt plötsligt.
Kan det vara så att det är lyftarna som tickar, bara så där helt plötsligt?

MVH Johan

8 252 Inlägg
17 april 2011
Ja, det är ju inte alls otänkbart att det är dem. Tveksamt att det är allihop, för då lär man börja titta efter andra fel.

33 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
okej, tack för svaret. Hur många lyftare finns det?
Får sticka ner till autodepån här i stan någon dag och se vad dom ska ha för kalaset, någon aning om vad det kan tänkas kosta? Är det ett mycket tidskrävande jobb?

8 252 Inlägg
17 april 2011
Det sitter 20st lyftare i toppen. Lyftarna och limmet mellan topphalvorna får man köpa på volvo då dem dels är billigast på lyftare och dels för att limmet man behöver bara säljs där. Packboxar och annat kan man köpa där man känner att det passar. Gör man det själv så varierar det ju en del med vart man köper materialet och hur seriös man är, men runt 3-4000:- brukar det landa på. Lämnar man in det på verkstad så har jag hört allt mellan 6 och 10.000:- för jobb inkl material.

Materialet man måste ha är:
Lyftare 20st (se till att köpa servicesatsen med 20st som kostar typ 1700 och heter 270866)
Lim till topphalvorna, dyrt med köp inget annat än volvos
Packboxar till kammarna
O-ringar till tändstiftshålen

Är man riktigt seriös byter man olja, filter och framförallt kamrem samtidigt.

33 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Okej, tack så jättemycket för bra och seriöst svar !
Ska kolla på det sen någon dag, Kamremmen bytades vid 18,19000 mil men den kommer jag byta samtidigt då, har rullat 25 500 mil snart. Oljan är ju ändå snart dax att bytas så det kommer också göras.
Kommer inte köra med bilen nu, vet inte hur farligt det är om det bara är lyftarna, men känns inte bra att köra med tickandet så låter bilen stå.

Sök