2774
Sök

Tips till rejäl bas !

1 435 Inlägg
18 april 2011
Tallriksmodellen skrev:
Baslåda;
http://www.ljudstudion.se/kicker-comp-v … c-175.aspx
Slutsteg;
http://www.ljudstudion.se/kenwood-234-k … c-482.aspx

Där har du en riktigt bra kombination, en polare körde den (Dock me de gamla VRC basarna).
Det dunkade på ganska bra ska jag säga dig. Vad som egentligen är viktigast, är placeringen av basarna, de ska stå mot baksätet vända bakåt. Om du inte kör någon specialare, bygger en egen låda o drar ut airportarna genom hatthyllan eller något sånt.

Jag har 2st MDS 10" med ett gammalt JL steg, folk tror inte sina öron, alla tror att jag har minst 2x 12 tummare, Dock har jag isolerat hela bilen med ljuddämpningsmattor, det gjorde en hel del!

Det där är nog bland det mest oprisvärda man kan köpa för de pengarna, 4-kanalsteg till två 12" basar ej lämpligt.

Till trådskapare, satsa på 2x12" basar för runt 3000 tillsammans, exempelvis Zachry BX-P12R, MDS FR12W, SPL Dynamics V-300D4.

Sedan köper du ett monoblock för runt 2500, typ Zachry R1500D (http://www.ljudia.se/billjud-s82121/slu … d-p333165/) , SPL Dynamics ICE 1500.1 osv. Finns några att välja på.

Ett annat alternativ i basväg i 15" är Audiopipe TXX-APX-15BL http://www.carsound.se/visa_produkt.php … amp;uk=104

Då börjar du med ett Zachry R1500D till den, sedan när du vill ha mer ös skaffar du ett till R1500D och skickar på det med smile

451 Inlägg
18 april 2011
Pkper skrev:
Tjenare

Jag hade tänkt att skaffa mig lite rejäl bas till min bil som är en mitsubishi galant 92 .

Har någon tips på basar och slutsteg ? Jag vill inte lägga allt för mycket pengar utan jag vill bara ha rejälbas som får bilen att flexxa !

Tack på förhand !

För djupbas:
Satsa på en L5 15" (alt. L7 15") som du bygger en 170 liters baslåda efter manualens rekommendation. Spelar utav helvete i det mesta (själv testat två halvkombi's och en kombi). En sådan bas och ett ZX750.1 (alt. ZX1000.1) så kan man dra igång billarm tio meter bort under rätt förutsättningar. Låter dock riktigt åt helvete när hela bilen rasslar som ett asplöv. Dämpning utav bilen är ett måste. Jag lade därför ner 15" verksamheten tills jag har tid & råd till ett riktigt bygge.

Edit:
Detta råkar väl inte vara en likadan bil som du äger?
http://www.youtube.com/watch?v=1K6l8l0I … ideo_title
Senast redigerat av Rigan (18 april 2011)

451 Inlägg
18 april 2011
AirOne skrev:
MTX Jackhammer.

Nej men seriöst. Varför är folk så kåta på bas undrar jag?

Off topic:
Tycker att det är kul att denna skrothögsbasen ofta dyker upp som om den skulle vara den bästa i världen.
Jämför med Z18 (mindre än halva priset) så kan Jackhammer'n gå och lägga sig flera gånger om.
Senast redigerat av Rigan (18 april 2011)

8 Inlägg
18 april 2011
Pkper skrev:
Tjenare

Jag hade tänkt att skaffa mig lite rejäl bas till min bil som är en mitsubishi galant 92 .

Har någon tips på basar och slutsteg ? Jag vill inte lägga allt för mycket pengar utan jag vill bara ha rejälbas som får bilen att flexxa !

Tack på förhand !

har en re mt 10 i låda 4x0,7 ohm spolar. 3500-4000 med låda

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
18 april 2011
Tokken skrev:
ExtraKim skrev:
Tokken skrev:
Massiv bas som får bilen att flexa.. flex är inte din vän, och inget att sträva efter.

Jag skulle villja säga att det är oundvikligt om man spelar tillräckligt högt & djupt, sen kan du kalla mig småpojke om du vill, jag tycker fortfarande att det är rätt fränt tongue

Ja jo men många bygger snarare piss FÖR att det ska flexa.. och det är inte riktigt rätt.

Din bil var ju ett undantag, och kostade en slant också. wink

Till mitt försvar så har jag gjort mer än de flesta som har bilen som bruksbil för att det inte skall flexa i taket, sen så flyttade det bara problemet till dörrar och andra plåtytor.
Men så länge man inte bygger 100% extremebil så kommer det flexa hur man än gör när bilen är kapabel till 153dB vid 26Hz.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBakuten
3 453 Inlägg
18 april 2011
ExtraKim skrev:
Tokken skrev:
ExtraKim skrev:
Jag skulle villja säga att det är oundvikligt om man spelar tillräckligt högt & djupt, sen kan du kalla mig småpojke om du vill, jag tycker fortfarande att det är rätt fränt tongue

Ja jo men många bygger snarare piss FÖR att det ska flexa.. och det är inte riktigt rätt.

Din bil var ju ett undantag, och kostade en slant också. wink

Men så länge man inte bygger 100% extremebil så kommer det flexa hur man än gör när bilen är kapabel till 153dB vid 26Hz.

Lite det jag menar.. smile men den här killen hade inte någon direkt budget heller så.
Senast redigerat av Tokken (18 april 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

6 851 Inlägg
18 april 2011
Om man är intresserad så har jag lagt ut en annons på köp/sälj på en 15". Denna bör få plåten att vibrera iaf. om man har ett bra steg till den.

Sök