3504
Sök

Någon gammal volvobakaxel som har hög utväxling som passar till 740

Volvo850-92
1 678 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#1
Vet ni någon bakaxel som passar till Volvo 740, som har typ samma utväxling som Volvo 740 diesel?
Någon Volvo 240 tidigt 80-tal?


3 354 Inlägg
20 april 2011
#2
240 axel passar inte utan ombyggnad. annan bredd o andra fästen

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

612 Inlägg
20 april 2011
#3
1031-axlarna finns med dessa utväxlingar: 3,15, 3,31, 3,54, 3,73, 3,91, 4,10. Vet dock inte om alla finns på 740.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#4
G-sson skrev:
1031-axlarna finns med dessa utväxlingar: 3,15, 3,31, 3,54, 3,73, 3,91, 4,10. Vet dock inte om alla finns på 740.

Desto högre tal = desto högre utväxling?

Vem har 4,10?


612 Inlägg
20 april 2011
#5
Tvärt om, hög siffra = låg utväxling, eller att man måste varva mer för att nå samma hastighet om man vill säga det på det viset.
Tror att 4.10 hör hemma på någon variant med automatlåda, men det finns folk med bättre koll på sånt.

21 761 Inlägg
20 april 2011
#6
Benämningen "utväxling" är själva förhållandet mellan drivande axel och den drivna axeln, därför innebär hög siffra också en hög utväxling. Sedan finns benämningen "nedväxling" och uppväxling" för att beskriva om den drivna axeln snurrar fortare eller långsammare än den drivande axeln. smile

Men det är väl kanske så att folk i allmänhet säger "låg utväxling" när det handlar om en "hög nedväxling", vilket är fallet med 4.10:1.

Volvo850-92
1 678 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#7
Så vilken har 3,31 och 3,15?


809 Inlägg
20 april 2011
#8
finns inte 3.15 bara till 240?


Gött mos
1 096 Inlägg
20 april 2011
#9
Åk till någon skrot me mö axlar o räkna kuggar !

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

5 111 Inlägg
20 april 2011
#10
En axel från Volvo 740 diesel torde ha samma utväxling som en Volvo 740 diesel och passa på en Volvo 740, så vad är det egentligen du vill veta utöver det?


809 Inlägg
20 april 2011
#11
Volvo544special65 skrev:
En axel från Volvo 740 diesel torde ha samma utväxling som en Volvo 740 diesel och passa på en Volvo 740, så vad är det egentligen du vill veta utöver det?

verkar som att han är ute efter en axel med hög utväxling av någon anledning


19 Inlägg
27 april 2011
#12
Här har du lite att bita i. Det är klipp från olika forum.
99,9 % av alla 700 har 1031.
Diffklump och utväxling passar rakt av från 240.


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Volvo 1030 + 1031

Dessa ska vara 1031
Kod:

1216097 (3,73:1), 1216098 (3,54:1), 1216111, 1216123, 1216129,
1216138, 1216151, 1216155, 1216159, 1216160, 1216162

Dessa siffror är taget ut nån verkstadshandbok

Kod:

1030 3,91:1
1216094
1216104

1031 3,91:1
1216162

1030 3,73:1
1216096

1031 3,54:1
1216151

1030 3,54:1
1216119
1216127
1216128
1216136

1031 3,15:1
1216159
1216166

**********

Lägger till en post med okända också.

3,54:1
1216188
FABR.NR 109009

3,31:1
1216190
FABR.NR. S/ 130684
(mest troligt 1031)

**********

Här kommer en lista med bakaxlar igen

3.31
1216190, 332, 397 1031
1216210 1031
1216336 1031
1216398 1031
1216395 1031 abs+diff
1216391 1031 abs

3.54
1216119, 136 1030
1216127 1030
1216135 1030
1216138, 111 1031
1216151 1031
1216155, 098 1031
1216098 1031
1216341 1031
1216172 1030
1216206 1030
1216213 1031
1216161 1031
1216213, 341 1031
1216161 1031
1216209 1031
1216211 1031
1216337 1031
1216342 1031
1216394 1031 abs+diff
1216390 1031 abs

3.73
1216096, 118 1030
1216106, 105 1030
1216108 1030
1216097, 123 1031
1216214 1031
1216343 1031
1216205, 173 1030
1216163 1031
1216343 1031
1216334 1031
1216344 1031
1216338 1031
1216393 1031 abs+diff
1216389 1031 abs

3.91
1216131, 104 1030
1216094, 095 1030
1216104 1030
1216162, 186 1031
1216345 1031
1216174 1030
1216204 1030
1216335 1031
1216339 1031
1216346 1031
1216392 1031 abs+diff
1216388 1031 abs

4.56
1216103, 1216104 1030

Men det är inte helt att lita på.......
En axel som i textbeskrivningen kallas förstärkt kan enl listan vara en 1030....
Och en axel som är 1030 kan som reservdel ersättas med en som visar sig vara 1031.
Ingen direkt ordning!
Det går inte ens att lita på reservdelskatalogerna!!!!

1216094 heter 1216099 med diff
1216096 - 1216100
1216097 - 1216101
1216098 - 1216102
1216111 - 1216112
1216095 - 1216117
1216123 - 1216120
1216127 - 1216128
1216129 - 1216130
1216136 - 1216137
------------------------------------------------------------
260 manuell hade 3,73:1 oavsett årsmodell, utom de fåtal 75:or som utrustades med M51 lådan, dom hade 3,54:1.
260 automat hade alltid 3,54:1.
4,10:1 finns på 75:orna och på 76:or med B20.
4,10:1 finns på 242 GT -79.
3,91:1 finns på 76:or och 77-78:or med B19, samt vissa upp till 80? med M46 (min GL -80 med M46 hade 3,91:1). även bilar med B21E och automat.
3,73:1 är vanlig, finns på många modeller from 77, bl.a alla Turbo, GLT manuell, AW71 automat, vissa GL med M46, DL 77-83?, 260 mfl.
3,54:1 är också vanlig, sitter på 80-talare med BW55 automat, alla? med M47, 260, vissa GL med M46 mfl.
3,31:1 finns på DL med M45 fr.o.m. årsmodell 86.
------------------------------------------------------------
Vad jag vet så är den endast 244DL -84 med B21A & M45 låda som har 3,15:1
------------------------------------------------------------
3,15:1 fanns endast på DL 1984 med M45, samt enligt obekräftade uppgifter även på 244DL -85 med M45.
------------------------------------------------------------
Ang 3,15:1 bakaxeln så ska den finnas, förutom på 244DL -84 med B21A och M45,
även på 245DL -84 med B21A och M45 och på 244DL -85 med B200K och M45.
------------------------------------------------------------
1985 års försäljningsbroschyr. Har dock inte haft tillfälle att kolla det i praktiken.
Och det skall endast gälla 244DL med M45, 245 DL skall ha 3,31:1.
------------------------------------------------------------
1041 =1031 med slungdiff... d v s 740 tic -90 samt 940 turbo
------------------------------------------------------------
vissa GL kan ha 1031.
L, DL och de flesta GL har vanlig 1030.
drivaxlar och allt i övrigt ärsamma mellan axlarna, är bara självdiffhuset som skiljer.
Sen heter inte axlarna 1030/1031 på 140/160 utan m30/m31, men är juh ungefär samma sak, 140 axeln är bara bredare så drivaxlar osv stämmer inte överens mellan dessa.

Det lättaste du kan göra för att kontrollera om det är en 1031
är att mäta diametern på kronhjulet.
1030 har 7" medans 1031 har 7,75".

Som ytterligare särskillnad så ska 1030 rymma 1,3 liter, 1031 ska rymma 1,6liter.
------------------------------------------------------------
Senast redigerat av Nisse_Hult (27 april 2011)

http://www.v8volvo.se/
Ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
29 april 2011
#13
Det är lite luddigt, har du pajat din axel ?? eller vill du bara ha en annorlunda utv ??
Du kan beställa nya axeln här: OBS jag har för mig att JB skroten bjuder på frakten om du köper axeln via www.bildelsbasen.se
Senast redigerat av 770_EVOLVE (29 april 2011)

Mvh S.Österdahl


Sök