3606
Sök

Simpel fråga om bromsar

6 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Hej, allesammans!

Som newbie jag är har jag kanske en väldigt simpel och enkel fråga till er allesammans. Hoppas det finns någon där ute som gärna vill svara, trots allt.

Jag kör en Skoda Felica 1,6 -98 som förste bil.

Jag gjorde en kontrollbesiktning nu i måndags och kärran gick igenom utan några anmärkningar. Det enda som noterades under "bra att veta" var "Färdbroms bromsskiva, fram höger, rostangrepp/liten anliggningsyta". Besiktningsmannen sa dock att detta inte var något att oroa sig för utan det "felet" skulle kunna korrigeras med att jag tar upp bilen i 90-100 km/h och tvärnitar. Kan detta verkligen stämma?

Visst känner jag själv att det kan ligga något i detta ifall det är en ytligt rostangrepp som "skrapas" bort med hjälp av bromsklossarna. Eller är jag helt ute och borde grävas ner pga. min okunnighet?

412 Inlägg
21 april 2011
Det är precis som du tror, har du ytrost på bromsskivan är det bara bromsa hårt några gånger så försvinner det. smile

135
├┼┼
24 R

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 april 2011
Är det bara ytrost så kan de bromsas bort ja. Men är det grövre rost, så bör skivan svarvas eller bytas ut smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

6 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
Är det bara ytrost så kan de bromsas bort ja. Men är det grövre rost, så bör skivan svarvas eller bytas ut smile

Är det visuell kontroll som gäller för att ta reda på om hela bromsskivan är slut, eller "märker" jag det då under tiden som jag kör/bromsar? Med att kärran drar åt vänster/höger eller något liknade "fel"?

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 april 2011
jjohansson1986 skrev:
MantaRobin skrev:

Är det visuell kontroll som gäller för att ta reda på om hela bromsskivan är slut, eller "märker" jag det då under tiden som jag kör/bromsar? Med att kärran drar åt vänster/höger eller något liknade "fel"?

Grövre rost brukar man (med tränat öra) kunna höra, om man då vet hur de "ska" låta. Men en visuell kontroll skadar inte, syns fort om det är ytligt bara eller grövre angripet smile

82 Inlägg
21 april 2011
Och vem svarvar skivor ny mera om det inte handlar om lite dyrare?

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 april 2011
Simon08 skrev:
Och vem svarvar skivor ny mera om det inte handlar om lite dyrare?

Vilken mekanisk verkstad som helst bör kunna fixa de. Men i regel är det inte ekonomiskt försvarbart att göra de.

82 Inlägg
21 april 2011
Är fan lättare att köpa nya.

6 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
MEKONOMEN
Artikelnr: 02-08.5243.24
Benämning: Bromsskiva fram - Lev.parvis - Pris/st
Pris: 232.00

232.00 SEK, bra eller dåligt pris? Kanske Biltema har bättre pris?

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 april 2011
Simon08 skrev:
Är fan lättare att köpa nya.

No shit, sherlock.

6 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
64325 Felicia 1,6i 95-     BROMSSKIVA SKODA Fram 249.00 SEK på Biltema.

82 Inlägg
21 april 2011
Mekonomen är bättre köper du på biltema får du byta om ett halv år igen smile

6 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160323/160323-6f8a3b1a26b96a7a3b5dd41f52c11a62.jpg

Gissar att folket här rekommenderar mig att byta bromsskivorna?
Har dessvärre ingen bra bild på hur bromsskivorna såg ut bakom (skakoskärpa).
Mekonomen nästa!

82 Inlägg
27 april 2011
Järn mot järn bytt snarast

Sök