3933
Sök

Ac kompressor katputt??

9 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har en Saab 9-3, 98års modell.

Då min kupé fläkt gav sig i bilen så åkte jag iväg till en repratör som skulle kolla på problemet.
Där på plats så tyckte han att jag skulle öppna motorhuven och starta motorn. Sagt och gjort.
Innan jag hann ur bilen fram till motorn så sprutade det ut en massa väska från ac kompressor som han "pilla" på. Jag stängde av bilen och han sa att kompressor hade skurit.
Han var snäll och koppla ur kontakten i motorn så kompressor nu inte startar.

Jag har personligen svårt att tänka mig att det är fel på kompressor då jag åkte dit för att kupé fläkten har gett upp. Så varför han skulle kolla på kompressor framkom inte.

Jag har tänkt att jag ska koppla in sladden han drog ur för att kolla om kompressor funkar.
Jag hittar dock inte vart sladden sitter. Jag har för mig att sladden satt i fram vid grillen på motorn.
Men jag kan ha fel.

Någon som vet var den sitter eller har varit med om nåt likande eller har andra förslag får gärna skriva i denna tråden.

Tack på förhand.

//Micke

Blinka för helvete!

5 198 Inlägg
22 april 2011
#2
Fungerar kupe fläkten ?

9 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#3
Lagrerna i den har gett upp så den för mest oväsen...
Värme och allt så funkar ju så jag antar att den fungerar.

Blinka för helvete!

5 198 Inlägg
22 april 2011
#4
om fläkten funkar så ska det blåsa ur luftmunstycken i kupen när du vrider på fläkten..ac kompressorn och kupe fläkt är ju inte direkt samma sak,

9 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#5
Okej. Ja då funkar den fint, förutom oväsnet. wink

Eftersom ac och kupé fläkten inte hänger ihop så får jag inte ihop varför han skulle "pilla" på komprossorn om du förstår mig. hmm

Blinka för helvete!

5 198 Inlägg
22 april 2011
#6
Idle skrev:
Okej. Ja då funkar den fint, förutom oväsnet. wink

Eftersom ac och kupé fläkten inte hänger ihop så får jag inte ihop varför han skulle "pilla" på komprossorn om du förstår mig. hmm

Just därför jag va lite frågande, ,hör liksom inte  ihop.... åk tillbaks så får han fixa rätt.. han har nog åtgärdat fel grej och dessutom tömt ac systemet. Det rätta är nog att byta fläkten.. inte koppla ur kompressorn.
Senast redigerat av gamlingen (22 april 2011)

9 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
#7
Du vet möjligen inte var kabeln sitter så man kan koppla in kompressorn igen?

Blinka för helvete!

9 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#8
Nu har jag hittat sladden som han hade kopplat ur. Den satt under vänster lampljus. Har kollat så det finns ström och allt, väska finns kvar i systemet. Men kompressorn slår varken till eller från...

Betyder det att den har skurit eller går det bara byta någon magnetventil?

Blinka för helvete!

3 235 Inlägg
23 april 2011
#9
Om trycket är för lågt i systemet startar inte kompressorn. Och trycket kan ha blivit för lågt när han öppnade ventilen så att både gas och olja sprutade ut.


9 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#10
Så jag kan testa att fylla på systemet och testa igen alltså?

Blinka för helvete!

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 april 2011
#11
Idle skrev:
Så jag kan testa att fylla på systemet och testa igen alltså?

Provtryckning - Läcksökning - Påfyllning smile Men öppnade han själva gassystemet eller bara kopplade ur kontakten?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

9 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#12
Han öppnade vid gasbehållaren eller vad den heter. Där man fyller på och därefter så kopplade han ur den.

Blinka för helvete!

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 april 2011
#13
Idle skrev:
Han öppnade vid gasbehållaren eller vad den heter. Där man fyller på och därefter så kopplade han ur den.

Okej.. då hade jag åkt tillbaka och fått honom att redogöra för varför han gjorde så.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

9 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#14
Okej. Så det kan inte vara fel på nåt relä eller nåt sånt simpelt som gör att kompressorn inte startar då?

Blinka för helvete!

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 april 2011
#15
Idle skrev:
Okej. Så det kan inte vara fel på nåt relä eller nåt sånt simpelt som gör att kompressorn inte startar då?

Mnja, de kan va nån av tryckgivarna som gett upp.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

9 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
#16
Är det nåt som man kan byta själv? Eller är det lika bra att lämna in bilen på verkstad?

Blinka för helvete!

Tvivlare
2 266 Inlägg
23 april 2011
#17
Idle skrev:
Är det nåt som man kan byta själv? Eller är det lika bra att lämna in bilen på verkstad?

Kräver en del felsökning innan man vet var felet ligger. Bara byta grejer på måfå kan bli dyrare än att lämna in den smile måste ändå lämnas in för provtryckning och fyllning så.

:Edit: Rätt vanligt är också att magnetkopplingen inte slår till kompressorn.
Senast redigerat av MantaRobin (23 april 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.


Sök