Jag kan rekomendera en nyare 9000.. Perfekt förstabil eftersom den är pålitligt, krocksäker och väldigt bra ekonomiskt.. Min har snart passerat 37000 mil och jag köpte den vid 32000.. Under den tiden har jag bytat kamkedja+drev och bromsar (belägg).. totalpris ca 1500.. Det tycker iaf jag är ganska bra..
Min är en cs 2.3i -94..
Saker som man kan kolla:
* Övre motorfästet brukar vara dåligt
* lyssna efter skrammel från kamkedjan (brukar komma vid ~20 -30k mil)
* att växlarna går lugnt och smidigt i, utan missljud.. Speciellt vid de motorstarka bilarna
* rost: undersida av dörrarna, skärmkanter, runt vindrutan och längst ner på bagageluckan
Bränsleförbr. på min är ca 0,65-0,75 landsvägskörning, 0.8-0.9 i motorvägshastighet (120-130) och betydligt mer i stadstrafik..
Milen på dessa bilar verkar inte vara någon större fara, nog viktigare att kolla rost mm..
Edit: Lagerstöden till länkarmsinfästningen fram brukar nästan alltid vara söndervittrade (kostar dock bara ~30 kronor på biltema)
Senast redigerat av Markus_MR2 (4 augusti 2006)
Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66