Svajande laddtryck vid långdragen acc på hög växel Corsa OPC (EDS chip)

opel4life Delphian
23 april 2011 · 68 Inlägg

Hej!

Kör en Corsa OPC med EDS IPF steg 1 (235PS/330Nm) utan förkat och större IC. Laddar på fint på låga och mellanhöga växlar. Märkte dock igår att om jag låter den dra på exempelvis sexans växel med full gas så svajar laddtrycket upp och ner under acceleration. Har inte märkt detta tidigare (under förra säsongen) då den har stått inne under vintern.

Eftersom den uppenbarligen har lite svårt att hålla ladd vid långdragen acc så misstänker att WG'n är för vek men borde den inte svaja även på exempelvis trean och fyran också då?

Har inte kunnat hitta några läckage på tryckslangar eller liknande. Har under förra året skruvat ut staget till WG'n för att minska laddet då den låg lite högt men märkte aldrig några sådana här tendenser då.

Tacksam för tips...

Maxladd ligger runt 1,5-1,6 bar och sjunker ju närmare varvstoppet jag hamnar på övriga växlar. ladd runt 6000varv är cirka 1,0 bar.

MVH /Per

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
mattias_johansson
24 april 2011 · 1 Inlägg

Tjena Per. Har samma problem med min!

kommer följa denna tråd å hittar jag något så hojtar jag till.

Ja ska dock ner nu på fredag och individuellmappa å köra i bänk så får vi se om de löser mina problem.

Lycka till med pärlan!

// Mattias

Volvo 245 (1977)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 april 2011 · 13 784 Inlägg

tror nog man kan få lite svaj på laddet eftersom laddet styrs elektriskt så blir det inte så där jättejämn reglering

är det kännbart eller ser du bara att mätaren rör sig lite?
dålig fjäder till tryckklockan kan det oxå vara
1.6bar är rätt mycket vad är orginal ladd? 0.7bar?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
opel4life Delphian
24 april 2011 · 68 Inlägg

Det är kännbart, svajar så att det känns hur bilen går bättre/sämre/bättre /sämre osv...lite högre upp i registret så stabiliserar sig dock laddtrycket utan svaj. Orginal så kan den på overboost (enligt min föra laddtrycksmätare) ge upp til 1-1,1 bar med 0,7-0,8 bars ladd normalt.

Gjorde en effektmätning på Elmia idag (TS Motorsport) och de mätte upp max laddtryck till 1,5 bar så min mätare verkar visa rätt. Effektmätning i sig var väl inte jättebra...205PS & 335Nm i motorn enligt deras mätning och 171PS på hjulen. Har dock läst att det kan diffa rätt mycket beroende på vem som gör mätningen och vilken typ av rigg de använder. En sak som dock stod klart är att den går lite fett, AFR var nere så lågt som 10 allt eftersom laddtrycket sjönk upp mot varvstoppet...men det är en annan historia smile

The quest goes on...

MVH /Per

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang