3488
Sök

Tips på hur man får folk att sakta ner?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
25 april 2011
octavia skrev:
Vettemannen skrev:
octavia skrev:
Jag förstår att folk kör som idioter man fan ska barnen leka på vägen äns ??
Ja ja .. barn vet inte bättre så dom kan springa ner på vägen, men då är det du som förälder stoppa dom för att springa ner på vägen.

Men om bilarna åker 50 km/h och ditt barn springer rakt ut på vägen vems fel är det ?? Föraren hinner inte stanna ??!

Förstå mig inte fel nu men vägen är gjort för fordon.
Bilar är HÅRDA, barn är MJUKA

En ska till hur fan ser du skillnaden mellan 50 och 70 :S
Det är en annan skillnad mellan 50 och 90~100

Kan man inte ta det lite lugnare när man vet att det finns barn i närheten av vägen. Visa lite empati och respekt. Går man upp 5 minuter tidigare så behöver man inte köra som idioter. Även fast det står 50 på skylten så "Måste" man inte köra 50 hela tiden utan man kanske får sakta ner där så krävs!

/Benny

skämtar du med mig benny ???
de finns barn på vägar ÖVERALLT, så du menar att ja ska visa empati när föräldrarna och barnen spelar bandy å fotboll på vägarna ? vad är det för respekt från dom till bilisterna ?

Jag vet inte vart du bor, men jag bor i Stockholm och jobbar även i stan där det finns barn överallt och spelar fotboll på vägarn, cyklar som idioter och springer rakt över övergångsstället trots det är rött för dom och grönt för mig, så kom inte med att jag inte har respekt eller empati för folk

Jag sa när det finns barn I NÄRHETEN av vägen. Hela diskussionen har gällt i villaområden och vid dagis och inte varenda eviga väg i detta långa land men det kanske du missat. Dessutom sa jag inte att barn SKA spela bandy och fotboll PÅ vägar och gator. Men du kanske är en sån som struntar i om det är barn vid vägen bara du får hålla 50 bara för att det ÄR 50. Ska jag tolka dig så?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Power of changes
270 Inlägg
25 april 2011
killercow skrev:
octavia skrev:
Ja ja .. barn vet inte bättre så dom kan springa ner på vägen, men då är det du som förälder stoppa dom för att springa ner på vägen.

Men om bilarna åker 50 km/h och ditt barn springer rakt ut på vägen vems fel är det ?? Föraren hinner inte stanna ??!

barn ska inte leka på vägen. men barn är barn och har inte samma riskbedömning som en vuxen. broms och reaktiontiden blir längre om man kör i 70 än i 50. trodde jag var allmänt kännt. så visst finns det större chans att hinna stanna om nu ett barn kommit ut på vägen. visst springer ett barn ut mitt framför bilen så är 50 eller 70 skit samma.

menar du på fullaste allvar att om du står vid en väg att du inte kan avgöra om en bil kör 20km/h förfort?

jag har aldrig sagt nått om reaktionstiden :S försökt inte dumförklara någon !

jag fråga dig bara hur du ser skillnaden mellan 50 och 70

Det är inte så att du kan peka ut att han kör 20 km för snabbt

om du åker i 50 på en 3 fils väg och du kör i mitten
och det kommer en bil i 70 å en i 80 du märker det direkt ??

Power 0f You

Power of changes
270 Inlägg
25 april 2011
Vettemannen skrev:
octavia skrev:
Vettemannen skrev:
Kan man inte ta det lite lugnare när man vet att det finns barn i närheten av vägen. Visa lite empati och respekt. Går man upp 5 minuter tidigare så behöver man inte köra som idioter. Även fast det står 50 på skylten så "Måste" man inte köra 50 hela tiden utan man kanske får sakta ner där så krävs!

/Benny

de finns barn på vägar ÖVERALLT, så du menar att ja ska visa empati när föräldrarna och barnen spelar bandy å fotboll på vägarna ? vad är det för respekt från dom till bilisterna ?

Jag vet inte vart du bor, men jag bor i Stockholm och jobbar även i stan där det finns barn överallt och spelar fotboll på vägarn, cyklar som idioter och springer rakt över övergångsstället trots det är rött för dom och grönt för mig, så kom inte med att jag inte har respekt eller empati för folk

Jag sa när det finns barn I NÄRHETEN av vägen. Hela diskussionen har gällt i villaområden och vid dagis och inte varenda eviga väg i detta långa land men det kanske du missat. Dessutom sa jag inte att barn SKA spela bandy och fotboll PÅ vägar och gator. Men du kanske är en sån som struntar i om det är barn vid vägen bara du får hålla 50 bara för att det ÄR 50. Ska jag tolka dig så?

/Benny

nej nu har du missbedömt mig haha
Jag menar att det inte går att ALLTID ta hänsyn till bara barnen, ibland så får föräldrarna ta sitt lilla
ansvar och inte bara tro att bilen KOMMER att stanna. förstår du mig nu ?
Senast redigerat av octavia (25 april 2011)

Power 0f You

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
25 april 2011
octavia skrev:
Vettemannen skrev:
octavia skrev:

/Benny

Jag menar att det inte går att ALLTID ta hänsyn till bara barnen, ibland så får föräldrarna ta sitt lilla

Självklart måste ju förälldrarna ta sitt ansvar men barn är alltid barn. Har du barn? Jag har det fast dom är vuxna nu men vet precis hur snabba dom är i vändningarna utan tanke men bara handling. Om det är en väg dom springer ut på eller om dom springer mellan sandlådan och gungställningen det tänker dom inte på när ex. bollen försvinner iväg och dom bara ska efter den.
Jag tycker bara att man ska tänka på att ta det lite lugnare när man kommer in i ett villaområde för snabbare än du anar kan det komma ut ett barn från en tomt eller en lekplats.
Inget personligt påhopp på dig alls, du ska inte ta det så. Jag tycker bara att denna diskussion känns väldigt viktig även om mina barn är vuxna så har jag barnbarn som jag vill ska ha en chans att även dom bli vuxna.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 april 2011
octavia skrev:
killercow skrev:
octavia skrev:

barn ska inte leka på vägen. men barn är barn och har inte samma riskbedömning som en vuxen. broms och reaktiontiden blir längre om man kör i 70 än i 50. trodde jag var allmänt kännt. så visst finns det större chans att hinna stanna om nu ett barn kommit ut på vägen. visst springer ett barn ut mitt framför bilen så är 50 eller 70 skit samma.

menar du på fullaste allvar att om du står vid en väg att du inte kan avgöra om en bil kör 20km/h förfort?

Du dumförklarade ju dig själv när du skrev ditt förra inlägg...

Det är inte särskilt svårt att se skillnad mellan 50 o 70. Eller ett bättre uttryck i detta sammanhanget är kanske att det är inte särskilt svårt att se om det går betydligt fortare än 50. Sen om det är 60, 70 eller kanske rent av 90 det saknar betydelse.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Power of changes
270 Inlägg
25 april 2011
Vettemannen skrev:
octavia skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Självklart måste ju förälldrarna ta sitt ansvar men barn är alltid barn. Har du barn? Jag har det fast dom är vuxna nu men vet precis hur snabba dom är i vändningarna utan tanke men bara handling. Om det är en väg dom springer ut på eller om dom springer mellan sandlådan och gungställningen det tänker dom inte på när ex. bollen försvinner iväg och dom bara ska efter den.
Jag tycker bara att man ska tänka på att ta det lite lugnare när man kommer in i ett villaområde för snabbare än du anar kan det komma ut ett barn från en tomt eller en lekplats.
Inget personligt påhopp på dig alls, du ska inte ta det så. Jag tycker bara att denna diskussion känns väldigt viktig även om mina barn är vuxna så har jag barnbarn som jag vill ska ha en chans att även dom bli vuxna.

/Benny

ja det har jag. Och det är de jag menar jag kan inte lita på att han/hon som kör kommer stanna för mitt barn som bara skulle hämta bollen som rulla ut på vägen. Jag förstår exakt hur du menar och självklart är det viktigt att diskutera om det

Power 0f You

Power of changes
270 Inlägg
25 april 2011
henke_99 skrev:
octavia skrev:
killercow skrev:

Du dumförklarade ju dig själv när du skrev ditt förra inlägg...

Det är inte särskilt svårt att se skillnad mellan 50 o 70. Eller ett bättre uttryck i detta sammanhanget är kanske att det är inte särskilt svårt att se om det går betydligt fortare än 50. Sen om det är 60, 70 eller kanske rent av 90 det saknar betydelse.

De klart det spelar roll om det är 60,70 eller 90. SÅ om du blir stoppad och polisen säger det gick lite fort där å du frågar hur fort så säger dom aa någonstans mellan 60 å 90 fan ta skärp dig,
han säger att han ser skillnaden mellan 50 å 70 km/h då bra hastighetskänsla

om ja åker 1 gång i 50 å en gång i 70 så kan du säga vilken som va vilken ? -
sluta drömma. om ja åker i 80-90 så skulle du gissa att jag åkte i 100 km/h.

har gjort broms test å säkerhets test 1 gång om året och när jag gjorde det 2008 när jag låg i lumpen så var det inte 1 ÄNDA som kunde som man man körde 50 eller 70 och det var hela Livgardet som var med på den utbildningen, Av den anledningen undrar jag hur han kan se skillnaden !!

Men skit samma det här är inte vad vi ska diskutera så tillbaks till ämnet tack

Power 0f You

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
25 april 2011
Klart att det är viktigt med en diskussion i detta ämne. Jag tycker att man tar det lugnt i villaområden o.s.v. Man kan ju åka fortare på annan plats och det finns säkert många platser där man kan leka med bilarna utan fara. Självklart kan även jag gå över hastigheten ibland när det är 90 och uppåt men är det 30, 40, 50, 60 eller 70 så försöker jag hålla dessa farter för det finns oftast en anledning till dessa sänkningar.

/Benny

Min youtubekanal!

4 005 Inlägg
25 april 2011
När det står två innebandymål på respektive sida av gatan och lite cyklar, då brukar jag sakta ner rätt ordentligt.... smile

407 Inlägg
25 april 2011
sätt ut en parkbänk vid vägkanten och så samlar du ett gäng polare och alla tar ett painball gevär och en låda pilsner sen är det bara börja peppra på varje bil som kör för fort..

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
25 april 2011
joakim89 skrev:
Ta ledigt från jobbet och kasta/sparka ut en fotboll när nån kommer i hög fart, de ska tydligen vara jävligt effektivt,

hade någon sparkat ut en fotboll framför min bil skulle jag nog köra över hans barn med mening för då är ju fan inte han vettigare än vad jag är.

Och alla som klagar på att man kör för fort i villa områden etc har själva gjort det när dem själva inte hade barn men sedan när första barnet kom då blev det ett jääävla gnäll.

Har ett tydligt exempel med våran granne som bor en bit bort, utanför honom ska man helst slira på kopplingen i 3km/h sedan när han kör förbi oss så håller han iaf 50 och då var det plötsligt inte samma sak för då var det ju inte hans ungar längre..
usch säger jag bara..

förövrigt tror jag det är bättre att bara fråga dem som kör för fort där snällt att ta det lite lugnare, det har mycket bättre effekt än att skälla på dem..

mvh Andy

~Andy~

yrkeschaufför
709 Inlägg
26 april 2011
bästa lösningen är att gå in på polis huset och visa hur jävla förbannad du är över dessa fartsyndare, det är nog bästa medicinen.. men dom brukar ju va rätt lam poliserna med,
ringde om en bil som vinglade över hela vägen och fick till svar, att vi har ingen patrull ledig.. bra där skicka en patrull sedan när gubben kört ihjäl nån eller frontat med en nissan micra och dess småbarnsfamilj..

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

4 005 Inlägg
26 april 2011
Tycker denna tråd börjar urarta lite.... Det är inte okej att skjuta folk eller köra på barn i förebyggande syfte..

killercow
26 april 2011
Trådstartare
Håll tråden seriös tack

Offroad Racing
3 122 Inlägg
26 april 2011
Jag säger som tidigare, badbollar. Man kan få dom att flyga långt och den låga vikten gör att dom garanterat inte kan orsaka nån skada.

Och till dom som inte gillar att en sån skulle komma flygande mot eran bil, håll hastighetsbegränsningarna så slipper ni det... Och likaväl som att det är en boll som kommer flygande så kunde det varit en unge som kommer springande.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

killercow
26 april 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Jag säger som tidigare, badbollar. Man kan få dom att flyga långt och den låga vikten gör att dom garanterat inte kan orsaka nån skada.

Och till dom som inte gillar att en sån skulle komma flygande mot eran bil, håll hastighetsbegränsningarna så slipper ni det... Och likaväl som att det är en boll som kommer flygande så kunde det varit en unge som kommer springande.

Dock är det ju inte riktigt lagligt slänga ut saker framför bilar. dessutom är det ju inte säkert föraren reagerar med att tvärbromsa å köra på badbollen. han kan ju lika gärna bli chockad när det åker ut nått framför bilen och väjar in i nått eller nån istället

1 265 Inlägg
26 april 2011
killercow skrev:
henke_99 skrev:

Dock är det ju inte riktigt lagligt slänga ut saker framför bilar. dessutom är det ju inte säkert föraren reagerar med att tvärbromsa å köra på badbollen. han kan ju lika gärna bli chockad när det åker ut nått framför bilen och väjar in i nått eller nån istället

kör han av vägen eller plockar en brevlåda så är de ju hans problem

Evildan
26 april 2011
Trådstartare
joakim89 skrev:
killercow skrev:
henke_99 skrev:

och fortsätter förbi brevlådan in i någons trädgård och plattar till ett barn...
nä, kasta ut saker är väl knappast lösningen när personen som kör på det viset uppenbarligen inte är en säker bilförare och därför knappast bör provoceras.
Prata med polisen och framförallt kommunens trafikplanerare då det är kommunen som har hand om smågatorna.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
26 april 2011
joakim89 skrev:
killercow skrev:
henke_99 skrev:

....och själv bli vållande för att man kastar ut en boll. Näe, inte rätt väg att gå!

/Benny

Min youtubekanal!

1 339 Inlägg
26 april 2011
joakim89 skrev:
killercow skrev:
henke_99 skrev:

Finns en stor risk att det inte förblir bara förarens problem när han får reda på vem som kastade ut badbollen framför hans bil.... roll

Sök