3715
Sök

Tips på hur man får folk att sakta ner?

killercow
26 april 2011
Trådstartare
joakim89 skrev:
killercow skrev:
henke_99 skrev:
Jag säger som tidigare, badbollar. Man kan få dom att flyga långt och den låga vikten gör att dom garanterat inte kan orsaka nån skada.

Och till dom som inte gillar att en sån skulle komma flygande mot eran bil, håll hastighetsbegränsningarna så slipper ni det... Och likaväl som att det är en boll som kommer flygande så kunde det varit en unge som kommer springande.

Dock är det ju inte riktigt lagligt slänga ut saker framför bilar. dessutom är det ju inte säkert föraren reagerar med att tvärbromsa å köra på badbollen. han kan ju lika gärna bli chockad när det åker ut nått framför bilen och väjar in i nått eller nån istället

kör han av vägen eller plockar en brevlåda så är de ju hans problem

nej det blir denns problem som kastade badbollen. för det är den som orsakat olyckan

killercow
26 april 2011
Trådstartare
nu har polisen stått på en 80sträcka här i några dagar å kollat hastighet. inte ett hus i närheten. enbart skog.

tydligen är det mer farligt att folk kör förfort där än i villaområden. eftersom dom verkar prioritera de

Muttley
26 april 2011
Trådstartare
killercow skrev:
nu har polisen stått på en 80sträcka här i några dagar å kollat hastighet. inte ett hus i närheten. enbart skog.

tydligen är det mer farligt att folk kör förfort där än i villaområden. eftersom dom verkar prioritera de

Fler folk dör på vägar med högre hastigheter vilket gnäll de är på folk.....
Stäng tråden den har spårat ut helt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
26 april 2011
killercow skrev:

Jämnför man med ett villaområde med 30-sträcka så är denna 80-sträck ganska lågprio tycker jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

killercow
26 april 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
killercow skrev:

Jag hade förstått om det var en olycksdrabbad korsning dom stod vid på 80 sträckan. men det är det inte.

tråden har väl inte spårat ur eller?

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
26 april 2011
killercow skrev:
tkd_rille skrev:
killercow skrev:

Jag hade förstått om det var en olycksdrabbad korsning dom stod vid på 80 sträckan. men det är det inte.

tråden har väl inte spårat ur eller?

polisen står inte där dom gör mest nytta utan mer där det är lättast

har haft ny hastighetsbegränsning där jag bor i snart 1år förut 50km/h nu 30km/h inte en enda gång har jag sätt dom här

dock står dom på ett annat ställe där det är bekvämare och det är mer folk som åker oxå 30sträcka detta är dock ej genom ett bostadsområde utan en väg som är stor och vältrafikerad dock hänt 1st dödsolycka detta var 89 eller nått sånt då blev det ett stopljus vid ett kors
med andra ord finns det ingen anledning att ha 30km/h där ännu mindre stå där med fartkontroll

men som sagt det är lättare och ger bättre resultat då det inte kör ett par hundra bilar här på 1timme utan på en dag kanske det är 100bilar där 97st av dom kör 50km/h eller fortare..inkl mig själv
dock kör jag lagligt på 30sträckan där jag vet att dom står hela tiden

Kör fort så hinner inget hända...

R-Berg
392 Inlägg
26 april 2011
Fick syn på denna skylt i vintras, tror det var ute på Värmdö, Stockholm om jag inte minns helt galet!

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/180619_10150092475790672_706825671_6796203_5888633_n.jpg

killercow
26 april 2011
Trådstartare
Hamberg skrev:
Fick syn på denna skylt i vintras, tror det var ute på Värmdö, Stockholm om jag inte minns helt galet!

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- … 8633_n.jpg

denna var klockren måste jag säga. den drar till sig uppmärksamheten. får nog även fartsyndarna att skratta. å förhoppningsvis även å sakta ner lite

64 Inlägg
26 april 2011
Bor i ett område där det har varit 50km/h i 25år. Inte en enda olycka.

För 2 år sedan ändrade de hastigheten till 30km/h och högerregel. Nu jävlar håller man på och krockar varje dag då bilister kommer från höger i en jävla fart. Sedan får man bilar som ligger 0.5meter bakom när man faktiskt håller 30km/h.

Ibland är sänkning av farten inte lösningen...

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2011
Vems fel är det egentligen om en bilist kör på ett barn i ett villakvarter? låt säga det är 50km/h skyltat men hastigheten anpassas till 20-30km/h?

referens till lagboken vore uppskattat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Muttley
22 juni 2011
Trådstartare
Jag skulle vilja gissa på att bilisten ryker på det. Barnet kan man ju utesluta pga åldern. Men de är väl de att man inte ska köra fortare än vad man klarar av att bromsa.
Men jag orkar inte leta i nån lagbok smile De är bara vad man lärde sig som vett och etikett när man gick i körskolan smile

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
22 juni 2011
Kanske nämnts tidigare, men naken kvinna i vägkant får många personer att sakta ner, gäller även båtar om kvinnan är vid en sjö.

Forummoderator
26 397 Inlägg
22 juni 2011
SoL skrev:
Kanske nämnts tidigare, men naken kvinna i vägkant får många personer att sakta ner, gäller även båtar om kvinnan är vid en sjö.

Då är det nog hellre varning för köbildning i dom villakvarteren..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2011
tkd_rille skrev:
Jag skulle vilja gissa på att bilisten ryker på det. Barnet kan man ju utesluta pga åldern. Men de är väl de att man inte ska köra fortare än vad man klarar av att bromsa.
Men jag orkar inte leta i nån lagbok smile De är bara vad man lärde sig som vett och etikett när man gick i körskolan smile

Jo, men frågan är om det alltid är så.  Stötte på en bebis (ca7månader) som stod mitt på bygatan idag. Ingen olycka men jag gestikulerade mitt missnöje med denna lekplats varvid jag fick en utskällning som givetvis besvarades då min åsikt är att barn inte har på gatan att göra som primär lekplats.

Är verkligen bilisten skyldig om målsman ställer sitt barn mitt i vägen?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

KHRacing
22 juni 2011
Trådstartare
torpis skrev:
Vems fel är det egentligen om en bilist kör på ett barn i ett villakvarter? låt säga det är 50km/h skyltat men hastigheten anpassas till 20-30km/h?

Bilistens självfallet då löst folk :-9 faller under kategorin oskyddad trafikant

Muttley
22 juni 2011
Trådstartare
torpis skrev:
tkd_rille skrev:

Jo, men frågan är om det alltid är så.  Stötte på en bebis (ca7månader) som stod mitt på bygatan idag. Ingen olycka men jag gestikulerade mitt missnöje med denna lekplats varvid jag fick en utskällning som givetvis besvarades då min åsikt är att barn inte har på gatan att göra som primär lekplats.

I just ett sådant fall med så pass litet barn så borde mamman eller pappan fått en rejäl varning eller något som gjort att de haft lite koll. Inte ska du få skit för att du bryr dig om ungen och inte föräldrarna. Men de är alltid mamman som har rätt så.

Men de är ju alltid din försäkring som får stå för det om du kört på ungen om du inte är riktigt klipsk.

Var ju tex en cyklist nere i lund som valde att cykla på körbanan istället för cykelbanan och där blev de väl delat ansvar när de flög ihop.

198 Inlägg
23 juni 2011
Fyll en barnvagn med tegelsten sen tar du och slänger fram den framför några bilar, det funkar här iaf...
Visst, du lyckas kanske inte skrämma alla, men några iaf smile

MVH Gabbe
Permanent fartblind

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
23 juni 2011
torpis skrev:
tkd_rille skrev:

en 7månaders bäbis står inte mitt ivägen måste nog vara bortåt året innan det händer smile

i ett sånt fall så ska föräldrarna få skäll har man inte mer koll ska man f-n inte ha unge

Kör fort så hinner inget hända...

Muttley
23 juni 2011
Trådstartare
ahG16 skrev:
Fyll en barnvagn med tegelsten sen tar du och slänger fram den framför några bilar, det funkar här iaf...
Visst, du lyckas kanske inte skrämma alla, men några iaf smile

Och är de rätt förare i bilen så ryker man duktigt själv på det.

5 198 Inlägg
23 juni 2011
KHRacing skrev:
torpis skrev:

Bilistens självfallet då löst folk :-9 faller under kategorin oskyddad trafikant

Även om hastigheten är låg så får man inte köra fortare än man hinner stanna om nåt dyker upp

Sök