3711
Sök

Tips på hur man får folk att sakta ner?

4 005 Inlägg
23 juni 2011
torpis skrev:
Vems fel är det egentligen om en bilist kör på ett barn i ett villakvarter? låt säga det är 50km/h skyltat men hastigheten anpassas till 20-30km/h?

referens till lagboken vore uppskattat.

Hastighet

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

Men om du trots detta kommer att köra på ett barn som springer rakt ut så kan du bli friad, om du kan visa att du har gjort allt vad du har kunnat med tanke på ovanstående referens. Sen vad försäkringsbolagen kommer att säga kan skilja.
Senast redigerat av linuslinje (23 juni 2011)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
23 juni 2011
1. skaffa en färgglad boll
2. göm dig bakom en buske eller en bil
3. när fartdåren kommer rulla ut bollen sakta ca 15m framför bilen
4. lyssna efter bromsgnissel

785 Inlägg
23 juni 2011
Råka kacka stora jäv-- hål i asfalten utanför..!!
Sen brukar dom lära sig att det blir dyrt..!!

// Fredde

Its not the fart that kills, its the smell...

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
23 juni 2011
ahG16 skrev:
Fyll en barnvagn med tegelsten sen tar du och slänger fram den framför några bilar, det funkar här iaf...
Visst, du lyckas kanske inte skrämma alla, men några iaf smile

Du är inte så smart va?

~Andy~

198 Inlägg
24 juni 2011
volvoandy90 skrev:
ahG16 skrev:
Fyll en barnvagn med tegelsten sen tar du och slänger fram den framför några bilar, det funkar här iaf...
Visst, du lyckas kanske inte skrämma alla, men några iaf smile

Du är inte så smart va?

Detsamma kanske?

MVH Gabbe
Permanent fartblind

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
24 juni 2011
Sno en sån där "fartkamera" skylt å skruva upp lite då och då...eller ett helt fartkamerahus...

En gång Volvo, Alltid Volvo

322 Inlägg
24 juni 2011
getaman skrev:
volvonisse440 skrev:
getaman skrev:

Vad i h*....?! Vadå tillåter? Vad har EU emot att vi har fartkameror? Tycker de om att folk kör som idioter? Är det för att alla europeiska långtradare ska få meja ner mig i 150 på landsvägarna?

jag tycker oxå att det är knepigt men det är vad jag har hört.. och med eus inflytande på reinfeldh och sverige blir jag inte förvånad.

Frågan är vad de gör härnäst, tvångsökar hastigheterna på vägarna? Införa autobahn?

de vore en bra ide:Dbig_smile

635 Inlägg
24 juni 2011
Sätt upp några fågelholkar som liknar en fartkamera vid vägen där du bor, fågelholkar får man ju ha.. eller hur  wink

killercow skrev:
50väg utanför och nu när vädret börjar bli bra så är barna ute mycket. problemet är den långa fina 50-vägen utanför. folk kör bra mycket över 50.

vägbula finns en bit ifrån. men folk bromsar bara in vid den för att sen dra på igen
sitter skyltar som kommunen satt upp att det finns barn här för ligger en skola i anslutning till vägen
polisen är ute å jagar folk som kör 10km/h förfort på 100väg fast vi har påtalat problemet för dom x antal ggr så har dom inte stått med laser här på flera år.
Var även några längre bort som ställde en trehjuling nära vägen som en liten uppmaning att det fanns barn här. detta verkade ha en liten effekt men dock samma effekt som fartbulan. plus att den blev snodd efter några dagar.

Så vore tacksam för andra tips gärna som ni vet fungerar

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
24 juni 2011
Bullet--- skrev:
Man blir fan mörkrädd när man läser i denna tråden vad folk tycker man ska göra. På fullaste allvar är det okej att lägga grejer i vägkanterna mm för att man ska sakta ner.

Körde förbi ett ställe för en månad sen. 70 väg,uppförsbacke och en villa bredvid. För att hålla hastigheten drog jag ner 1-2 växlar och då låter såklart bilen mer roll men jag höll typ 60-65kmh, då ser jag ett huvud bakom buskaget vid huset som rör sig väldigt snabbt mot vägen, då hoppar en man nästan rätt ut framför mig precis vid ögonblicket när jag kom,viftade med armarna o skrek. Vad fan är det för beteende? Då hade han redan satt upp en trädgårdstol med reklekterande tejp i vägkanten så jag var tvungen att köra i mitten av vägen. Jävligt bra om det kommit mötande.

Han kunde hållt koll på ungarna istället, ingen som tvingat han o bo bredvid en 70 väg.
Tycker dem har samma intelligens som ett rådjur eller liknande, reagerar bara på höga ljud. Hade jag flugit förbi 5:ans växel i 90 kmh hade han nog inte hört mig. tongue

Hyperintelligent snubbe!!! Not!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 938 Inlägg
24 juni 2011
Dom där bostadsområderna med egen vägförening, dom sätter upp farthinder lite som dom vill verkar det som.
Sånna där "gummilister" som går att skruva bort på vintern, slår och bankar i hela bilen om man kör för fort, så vist hjälper dom.
Kör ofta i sånna områden med lastbil, och många områden här är byggda på lera/åkrar, så det skallrar i husen om man kör för fort på dom me lastbil, en given favorit är att hålla 30 med fullt lass rakt över skittidigt på morgonen. big_smile

Baron
184 Inlägg
24 juni 2011
zeddan skrev:
Jag förstår dig mycket väl, det är inte så mycket du kan göra som är lagligt. Jag förslår att du införskaffar dig blomsterlådor med reflexer på som du ställer ut till en lagom slalom bana.

jag polisanmäler alltid när jag ser sånt skit, brott mot ordninglagen att ställa skit på väg/gång/cyckelbana vilken kan ge grymma böter till idioterna som satt ut skiten big_smile

måste ha polistillstånd för att sätta skit på allmänhetens saker, så när ni rullar med er fina bil och upptäcker egen gjorda farthinder eller bulor så ring polisen direkt och hör om dom har tillstånd, om dom inte har........ hehehe smile

ONT:
gå till kommunen då, få upp riktiga farthinder, ring din gatuchef och snacka med honom

Muttley
25 juni 2011
Trådstartare
Nick666 skrev:
zeddan skrev:
Jag förstår dig mycket väl, det är inte så mycket du kan göra som är lagligt. Jag förslår att du införskaffar dig blomsterlådor med reflexer på som du ställer ut till en lagom slalom bana.

jag polisanmäler alltid när jag ser sånt skit, brott mot ordninglagen att ställa skit på väg/gång/cyckelbana vilken kan ge grymma böter till idioterna som satt ut skiten big_smile

måste ha polistillstånd för att sätta skit på allmänhetens saker, så när ni rullar med er fina bil och upptäcker egen gjorda farthinder eller bulor så ring polisen direkt och hör om dom har tillstånd, om dom inte har........ hehehe smile

ONT:
gå till kommunen då, få upp riktiga farthinder, ring din gatuchef och snacka med honom

Eller så har du för mycket fritid. Är de på gator där man normalt inte kör så tycker jag de är helt ok, och de är liksom fel att de skulle få böter för att gatukontoren kommunen skiter i att hjälpa till

Baron
184 Inlägg
25 juni 2011
tkd_rille skrev:
Nick666 skrev:
zeddan skrev:

ONT:

Eller så har du för mycket fritid. Är de på gator där man normalt inte kör så tycker jag de är helt ok, och de är liksom fel att de skulle få böter för att gatukontoren kommunen skiter i att hjälpa till

ja det är fel att BRYTA mot lagen, eller hur?
eller du vill välja själv mot vilka lagar du vill bryta mot?
bank rån? ok ? eller inte?
parkera i fel färdriktning? ok? eller inte?
örfila en person som käftar med dig? ok? eller inte?

för mig är det enkelt, lagen är svart och vit, finns ingen grå zon.
antingen bryter du mot lagen eller så gör du det inte, bryter man mot lagen så skall man straffas smile

ang fritid?
du ringer på din mobil 11414 och pratar med polisen under tiden du kör, du gör även anmälan per telefon
Senast redigerat av Nick666 (25 juni 2011)

Muttley
25 juni 2011
Trådstartare
Nick666 skrev:
tkd_rille skrev:
Nick666 skrev:

ONT:

ja det är fel att BRYTA mot lagen, eller hur?
eller du vill välja själv mot vilka lagar du vill bryta mot?
bank rån? ok ? eller inte?
parkera i fel färdriktning? ok? eller inte?
örfila en person som käftar med dig? ok? eller inte?

för mig är det enkelt, lagen är svart och vit, finns ingen grå zon.
antingen bryter du mot lagen eller så gör du det inte, bryter man mot lagen så skall man straffas smile

ang fritid?
du ringer på din mobil 11414 och pratar med polisen under tiden du kör, du gör även anmälan per telefon

De är stor skillnad mot dina exempel. Om de är mitt inne i ett villakvarter där de absolut inte är nödvändigt för en som icke bor där att köra igenom så är de skitsamma. Om kommunen inte vill hjälpa till så får de ta saken i egna händer.
Om man parkerar i fel färdriktning på en villagata är inte större problem.
så ja att lägga energi på att ringa om blomlådorna är rejält onödigt. Dessutom tar de din koncentration från vägen då du ringer 11414 vilket måste vara de slöaste jag varit med om.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
25 juni 2011
Jag blir så förbannad på folk som försöker ta lagen i egna händer och skapar egna farthinder och/eller skapar riskmoment. Det är en av alla anledningar till att det händer så mycket olyckor.

Skapade riskmoment, t.ex en trehjuling längs vägkanten mm. Skapar en normalbild av att det ska finnas barnleksaker vid vägkanten. Detta gör att när man passerat denna och andra trehjulingar för 365:e gången slutar man vara bromsberädd och förutsätter rätt eller fel att liknande någon annan stans är samna skrämseltaktik och vips är olyckan framme.

Lägre hastigheter ger även detta ofta en "falsk" trygghet då många förutsätter att bara fö att det hålls en lägre hastighet är allt säkert. Föräldrar slutar varna för bilarna, barn börjar leka vid vägkanten och vips olycka.

De som beskrivs i tråden som aktivt handlar för att fortåkarna ska sakta ner genom barnvagnar, bollar, annat bör vara medvetna om att detta är ett brott, precis som att avsiktligt parkera bilar för att hindra framfarten. Det verktyg som finns tillgänligt är ett telefonnr. 112. Begär polis och anmäl.

Du har ingen aning om varför vederbörnde kör enligt din åsikt för fort. Jag kan köra genom byn på ettan i 5000 rpm och gasa och 95% kan svära på att jag krörde i 110 (ettans växel ger ca 50 km/h vid det varvtalet på en normalväxlad bil) likaså kan jag köra på 5:an i 60 ca 1000 rpm och få glada miner tillbaka. Eller så har jag en nödituation av något slag som uppfyller lagbokens text om nödrätt, vilkt då skulle ge mig legitimt skäl att bryta hastighetsgränsen.

Till er som bor vid en landsväg och tycker hastigheten är för hög.... Flytta.

Tyvärr så genomfördes reformen med hastighesgränser jävligt osmart. 90% av vägarna fick sänkta hasigheter. Hade man däremot höjt och anpassat mot rådande trafikrytm och sänkt vid de ställen där extra uppmärksamhet krävs ja då hade vi nog haft en annan laglydnad i trafiken.

Jag har problem med att man skyller allt på hastighet vad det gäller olyckor. Man kan inte skylla på omdömmeslösa förare som kör fulla, trötta, narkotikapåverkade, smsar mm eller så kan man inte heller skylla på vårdslöhet. Det är alltid förarens fel att en olycka sker oavsett hastighet, han kunde ju inte stanna. Eller har jag fel?

Aningen förbjuder an biar helt eller inför robotiserade fordon så vi utesluter den mänskliga fakorn eller så inser vi att föraren måste anassa sig för varje given situation. Lägre fart är inte alltid bästa lösningen, dessutom måste tredjeman d.v.s. Alla andra inse att även de är ansvaiga för att med alla tillbuds stående medel förhindra olyckor, där ingår bl.a. Att undervisa sina och andras barn om faran i trafiken.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

322 Inlägg
25 juni 2011
zovix skrev:
Jag blir så förbannad på folk som försöker ta lagen i egna händer och skapar egna farthinder och/eller skapar riskmoment. Det är en av alla anledningar till att det händer så mycket olyckor.

Skapade riskmoment, t.ex en trehjuling längs vägkanten mm. Skapar en normalbild av att det ska finnas barnleksaker vid vägkanten. Detta gör att när man passerat denna och andra trehjulingar för 365:e gången slutar man vara bromsberädd och förutsätter rätt eller fel att liknande någon annan stans är samna skrämseltaktik och vips är olyckan framme.

Lägre hastigheter ger även detta ofta en "falsk" trygghet då många förutsätter att bara fö att det hålls en lägre hastighet är allt säkert. Föräldrar slutar varna för bilarna, barn börjar leka vid vägkanten och vips olycka.

De som beskrivs i tråden som aktivt handlar för att fortåkarna ska sakta ner genom barnvagnar, bollar, annat bör vara medvetna om att detta är ett brott, precis som att avsiktligt parkera bilar för att hindra framfarten. Det verktyg som finns tillgänligt är ett telefonnr. 112. Begär polis och anmäl.

Du har ingen aning om varför vederbörnde kör enligt din åsikt för fort. Jag kan köra genom byn på ettan i 5000 rpm och gasa och 95% kan svära på att jag krörde i 110 (ettans växel ger ca 50 km/h vid det varvtalet på en normalväxlad bil) likaså kan jag köra på 5:an i 60 ca 1000 rpm och få glada miner tillbaka. Eller så har jag en nödituation av något slag som uppfyller lagbokens text om nödrätt, vilkt då skulle ge mig legitimt skäl att bryta hastighetsgränsen.

Till er som bor vid en landsväg och tycker hastigheten är för hög.... Flytta.

Tyvärr så genomfördes reformen med hastighesgränser jävligt osmart. 90% av vägarna fick sänkta hasigheter. Hade man däremot höjt och anpassat mot rådande trafikrytm och sänkt vid de ställen där extra uppmärksamhet krävs ja då hade vi nog haft en annan laglydnad i trafiken.

Jag har problem med att man skyller allt på hastighet vad det gäller olyckor. Man kan inte skylla på omdömmeslösa förare som kör fulla, trötta, narkotikapåverkade, smsar mm eller så kan man inte heller skylla på vårdslöhet. Det är alltid förarens fel att en olycka sker oavsett hastighet, han kunde ju inte stanna. Eller har jag fel?

Aningen förbjuder an biar helt eller inför robotiserade fordon så vi utesluter den mänskliga fakorn eller så inser vi att föraren måste anassa sig för varje given situation. Lägre fart är inte alltid bästa lösningen, dessutom måste tredjeman d.v.s. Alla andra inse att även de är ansvaiga för att med alla tillbuds stående medel förhindra olyckor, där ingår bl.a. Att undervisa sina och andras barn om faran i trafiken.

Mvh Magnus

du har så fruktansvärt rätt så ja blir nästan kär i dig:)
och sen vill ja säga att BARN HAR INGET PÅ VÄGEN ATT GÖRA håll koll på barnen för fan
folk gnäller på oss som kör bil att vi är idioter dom är lika mycke iditer själva som inte kan hålla kolla på ungarna!!

322 Inlägg
25 juni 2011
skulle nån butta ut en barnvagn me tegelsten i vägen o ja körde på den skulle personen ifråga ångra den stort sen:P

Muttley
25 juni 2011
Trådstartare
Kul att ni kallar ts för just idiot. Om han bor i ett villakvarter och vill få töntarna att sluta köra som idioter så ska väl inte han drabbas.
Trodde folk lärde sig något när de tog körkort. Men ni verkar ha samma sinne som ett barn.

Barn lever i en annan värld. De lever inte i vår värld dvs de vuxnas värld. Men ni verkar på tok för tröga för det.

Om vi nu ska gå offtopic som ni då gör så landsvägar fattar jag faktiskt varför folk gnäller. De kommer folk i långt över dubbla hastigheter på både bilar och bågar. Tro fan att de gnäller för inte tar de det lugnare just vid bostadsområden.

Men de viktigaste av allt Läste ni nu ??  BARN är BARN.

322 Inlägg
25 juni 2011
hur vuxen är man om man inte håller koll på sin unge?
ja skulle aldrig släppa ut en unge utan uppsikt men ja är kanske idiot?big_smile

322 Inlägg
25 juni 2011
när folk börjar gapa o ställer ut saker i vägen blir de ju bara mer kul:)

Sök