2835
Sök

Ladda helt urladdat bilbatteri

94 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#1
Jag har problem med ett batteri som har blivit helt urladdat. Det går inte att använda centrallåstet på bilen och alla lampor är helt släckta i bilen. När jag försöker ladda upp batteriet så tar det bara en kort stund innan säkringen i batteriladdaren går - som jag förstått det så beror det på att batteriet försöker suga ur mer kräm ur laddaren än vad säkringen klarar.

Hur ska jag göra för att ladda upp batteriet?

Kan jag dra ingång bilen med startkablar och försöka ladda upp den med bilens egna generator, eller riskerar jag att skada bilens elektronik isåfall?

Bärs!
3 456 Inlägg
25 april 2011
#2
Hur "stor" (ampere) är säkringen på laddaren?
Senast redigerat av Aga_Diff (25 april 2011)

Garaget.org peakade 2008.

94 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#3
6A ska det vara, men eftersom jag inte lyckas hitta flatsäkringar på 6A så har jag kört med både 5A och 7,5A. 7,5-säkringarna håller lite längre smile.

Det är flatsäkringar så jag kan stoppa in en tyngre om jag vill, men då är jag rädd att bränna laddaren. Just nu har jag kopplat loss batteriet helt.

Bärs!
3 456 Inlägg
25 april 2011
#4
Mjaa... Hade jag vart i dina kläder hade jag plockat i 10/15amp säkring och kört vidare..
Annars har jag svårt att tro att batteriet skulle suga så mkt ström att det skulle bli någon större fara för bilens elsystem, så jag hade nog gjort det om 10/15amp säkringarna skulle gå direkt.

Men så är jag ju en bonde som åker Volvo traktor också. smile

Garaget.org peakade 2008.

Forummoderator
17 996 Inlägg
25 april 2011
#5
Det kan ju faktiskt vara laddaren/batteriet som är lite kass. Varför är batteriet urladdat? Prova att starta bilen med kablar men låt bägge bilarna går på tomgång 5 minuter innan ni skiljer dom åt. Så undviker man de värsta rusningarna i elsystemet. Kör en kort sväng bara för att "chocka" igång batteriet. Ställ den sen på laddning igen.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

94 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#6
Tack för tipset. Jag trycker i en starkare säkring, ställer grejorna på en brandsäker plats och hoppas på att laddaren överlever.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 april 2011
#7
C-tek laddare kan va en bra lösning

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Forummoderator
17 996 Inlägg
25 april 2011
#8
JaggaChafen skrev:
C-tek laddare kan va en bra lösning

Är det helt slut har jag råkat ut för att de "slår ifrån" efter en stund. Saknar väl motstånd eller nåt...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
25 april 2011
#9
När det gäller CTEK så måste bla laddspänningen stiga till vissa nivåer på en viss tid, annars tolkar laddaren batteriet som trasigt. smile

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 april 2011
#10
Dieselsmurfen skrev:
JaggaChafen skrev:
C-tek laddare kan va en bra lösning

Är det helt slut har jag råkat ut för att de "slår ifrån" efter en stund. Saknar väl motstånd eller nåt...

Mvh
Alexander

Dom små ja men om man drar upp på en 25000 så funkar det fint dom har även ett rekondläge speciellt för batterier som blivit helt urladdade

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

94 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#11
>> Dieselsmurfen
Troligen är det så att kupélampan har glömts på och dränerat batteriet, och sedan är batteriet troligen inte det bästa heller. Det är 6 eller 7 år gammalt. Pluspolen var också rejält korroderad.

Bilen har en begränsat värde och ska säljas, så jag vill lägga ner så lite pengar på den som möjligt.

612 Inlägg
25 april 2011
#12
Koppla in en lampa (t.ex. en vanlig H4 reservlampa från handskfacket) som strömbegränsning mellan laddare och batteri.

Forummoderator
17 996 Inlägg
25 april 2011
#13
pelpet skrev:
>> Dieselsmurfen
Troligen är det så att kupélampan har glömts på och dränerat batteriet, och sedan är batteriet troligen inte det bästa heller. Det är 6 eller 7 år gammalt. Pluspolen var också rejält korroderad.

Bilen har en begränsat värde och ska säljas, så jag vill lägga ner så lite pengar på den som möjligt.

Visar det sig att batteriet är kört och du inte vill lägga ner pengar på den så köp ett på skroten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

94 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#14
Tack för alla tips. När jag kopplade in en H4-lampa gick det bra att ladda batteriet.

Tyvärr visade det sig att batteriet var helt dött, och skrotarna i närheten hade bara batterier som inte passar i min bil, så det blev biltemas billigaste batteri för 599:-. Förhoppningsvis går det att få med som ett mervärde vid försäljningen.


Sök