2499
Sök

Seat Leon Cupra R - Värdeminskning ?

11 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
Hej !

Har fått lys om en Seat Leon Cupra R av 2011års modell och har rullat 300 demo mil.
Begärt pris är 260.000:- och jag får ge 245.000:- för en "ny" bil, fullutrustad med navi, skinklädesel etc. (Fabriksny av samma sort (inkl. utrustning går på 302.000:-)
Men vad kan man räkna värdeminskningen per år ungefär ?
Funderar på att försöka finna mig en 2010 för att slippa lika stort värdeminskning, eller kan detta vara en bra deal?

2 924 Inlägg
26 april 2011
Värdeminskning är ju starkt kopplat till mil per år, underhåll och marknadsintresset vid ev försäljning.
Generellt så kan jag rekommendera dig kolla på www.bilpriser.se och välja bilmodellen och därefter justera relevant milökning (per år) kontra år för år och se vad som händer med värdet.
Men att den sjunker ~30.000kr per år är väl rimligt att anta med generella mått och en bil sjunker ju i princip alltid snabbare de ~3 första åren.

~ Life is short, have FUN! ~

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
26 april 2011
Ja, nånstans 40-50 första året/2 åren, sen ca 30 om året är nog rimligt. Kanske lite mer på en "busbil" som en Cupra R ändå är...
Så den dealen är nog inte helt dum ändå kanske.

Tänk dock på att den troligen gått rätt så hårda 300 mil, med mycket fullgas med kall motor osv.

/Mattias

Forummoderator
18 003 Inlägg
26 april 2011
robin_nerf skrev:
Hej !

Har fått lys om en Seat Leon Cupra R av 2011års modell och har rullat 300 demo mil.
Begärt pris är 260.000:- och jag får ge 245.000:- för en "ny" bil, fullutrustad med navi, skinklädesel etc. (Fabriksny av samma sort (inkl. utrustning går på 302.000:-)
Men vad kan man räkna värdeminskningen per år ungefär ?
Funderar på att försöka finna mig en 2010 för att slippa lika stort värdeminskning, eller kan detta vara en bra deal?

Att köpa en 2010 års modell ny är i princip alltid en förlustaffär. Den 2011 som du tittar på låter bra. Du kan säkert få loss den för 235... En demo med lite mos i har garanterat gått med plattan i mattan de 300 milen. Kolla däcken. När jag jobbade som bilförsäljare körde vi som fan med demobilarna som var lite vassare. Att plantera pedalen i botten på en EVO IX och hålla den där hela helgen som gått 5 mil rörde mig inte i ryggen... Så kolla lite noggrannare. Bilen är ny men ändå.

Mvh
Alexander
Fd. Bilhandlare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök