2307
Sök

Hjälp, turbokonvertering 940

10 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#1
Har en volvo 940 från -91 och har bytt motor och satt i en lättryckare, tog hela motorn och satte i den i bilen men undrar hur mycket som ska ändras? måste man ha alla kablar från styrbox och allt från en turbo eller funkar det med det som redan sitter i?
går och starta om jag sätter i mina original spridare från den gamla motorn men har då ingen tomgång och får felkoden 2 - 2 - 3 som är tomgångsluftventilen felaktig, hur mycket måste egentligen ändras och vad för styrbox är rekomenderad?

all hjälp skulle vara mycket uppskattad! :)

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 april 2011
#2
skingz skrev:
Har en volvo 940 från -91 och har bytt motor och satt i en lättryckare, tog hela motorn och satte i den i bilen men undrar hur mycket som ska ändras? måste man ha alla kablar från styrbox och allt från en turbo eller funkar det med det som redan sitter i?
går och starta om jag sätter i mina original spridare från den gamla motorn men har då ingen tomgång och får felkoden 2 - 2 - 3 som är tomgångsluftventilen felaktig, hur mycket måste egentligen ändras och vad för styrbox är rekomenderad?

all hjälp skulle vara mycket uppskattad! smile

Rimligtvis bör du ha LH 2.4 i din bil, o då ska de lira. Bara i med styrboxarna från LTT'n, samt spridarmotstånden.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

10 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#3
något speciellt nummer på styrboxen som är rekomenderat? :)
och spridar relät sitter där man fyller på kylarvatten i min bil, men kollar man på en turbo sitter det inte där, vart skulle det sitta annars?
de är inget mer som skulle behöva bytas då för att de skulle starta?

när jag från början satt i motorn gjorde jag inget med elen alls förutom att förlänga sladden till luftmassemätaren, och den startade o gick i en dag sen dog den, men skaffar jag nu en riktig box och byter spridar relät så ska det funka då? :)

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 april 2011
#4
skingz skrev:
något speciellt nummer på styrboxen som är rekomenderat? smile
och spridar relät sitter där man fyller på kylarvatten i min bil, men kollar man på en turbo sitter det inte där, vart skulle det sitta annars?
de är inget mer som skulle behöva bytas då för att de skulle starta?

när jag från början satt i motorn gjorde jag inget med elen alls förutom att förlänga sladden till luftmassemätaren, och den startade o gick i en dag sen dog den, men skaffar jag nu en riktig box och byter spridar relät så ska det funka då? smile

nejnejnej, inte spridarreläet. spridarMOTSTÅNDET. Antagligen har du bränt upp ditt styrdon om du kört utan de. Nummer vet jag inte, lämpligen bör man ta boxarna från samma bil som motorn kom ifrån.

Motståndet ser ut såhär:

http://img527.imageshack.us/img527/6238/bild140vw4.jpg

(De fyra vita stavarna)

Och sitter på vänstersidan i motorrummet, på "väggen".

kopplas in såhär:

http://img200.imageshack.us/img200/7082/skarvskiss.jpg

Creds till 240bns för inkopplingsbilden.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

10 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#5
okej, ska spridarmotståndet sitta där emellan där det är inringat på bilden då? har nämligen detta motståndet liggandes här i garaget, men hade inte en aning om vart det skulle sitta så tänkte att det inte skulle behövas, men lär bränt styrboxen p.ga. detta nu då.
förstår inte riktigt bilden dock, har motståndet här jämte mig nu, finns 5st stift i kontakten den mittersta är förmodligen jord sen är det 4st till som går in i motstånden, ska en spridare in i varje då och bara vända där? eller hur ska det egentligen kopplas in?
finns ju bara en kontakt som går in i motståndet, ingenting som kommer ut ifrån det?

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 april 2011
#6
Såg nu att bilden var aningen missvisande.

Saxat lite info ifrån 200klubben:


"Spridarmotstånden ska som sagt skarvas in i kabelhärvan mellan plusmatningen där och ledningarna som går till spridarna.
Skär upp härvan så som beskrivs i FAQ och klipp helt enkelt bort förgreningen där de fyra orangea kablarna (från spridarna) går ihop i en enda grövre.
(mät helst upp med en multimeter först så att du ger dig på rätt ledningar)

På motståndspacken har du sen en kontakt med 5 flatstift.
Ett av dessa stift är gemensamt och till det kopplar du den grova orangea kabeln.
Sen har du 4 stift kvar och till dessa kopplar du dom smalare orangea kablarna som leder ut till varje spridare.

Jag skulle även tro att du får förlänga kablarna en smula så att du kan skruva fast motstånden på t.ex. torpedväggen eller innerskärmen. Dom blir nämligen ganska varma så bra om värmen kan ledas bort. "

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

10 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#7
den förklaringen var lättare att förstå!
spelar det någon roll vilket stift jag skulle sätta dom mindre kablarna till spridarna eller är det bara sätta dit det bäst jag vill?

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 april 2011
#8
skingz skrev:
den förklaringen var lättare att förstå!
spelar det någon roll vilket stift jag skulle sätta dom mindre kablarna till spridarna eller är det bara sätta dit det bäst jag vill?

nej de ska inte spela någon roll, om det är till motståndet du menar.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

10 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#9
okej, tackar sjukt mycket för hjälpen, hoppas styrboxen man beställt kommer idag!


Sök