2974
Sök

BMW e36 Chassin

64 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena! Hoppas jag landat i rätt kategori här på forumet!

Har spanat runder lite men inte hittat så mycket!

Frågan är då, Jag är lite sugen på en e36 Touring 328an!

Hur skiljer den sig storleksmässigt jämt emot sedanen, coupén?

Tänker då på längden, vikten osv osv. De jag läst är att det är en liten kombi modell alltså inte så jätte stor som en kombi brukar vara.

Hade även varit positivt med lite positivt snack om 328a touringen.

Tacksam för svar!

Mvh


12 086 Inlägg
28 april 2011
#3
Dom är i princip exakt lika stora, skiljer någon cm på 2-dörrars modellerna.

E36 touring är en liten bil helt korrekt.

328 är en bil med bra ös i, rolig!

64 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#4
steifan skrev:
BMW E36-karosser vore nog mer lämpligt som rubrik wink

Hehe du har nog rätt där ^^ smile


64 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#5
JapMax skrev:
Dom är i princip exakt lika stora, skiljer någon cm på 2-dörrars modellerna.

E36 touring är en liten bil helt korrekt.

328 är en bil med bra ös i, rolig!

Blir nog en Touring känns som man får mycket för pengarna jämfört med sedanen/coupen.

http://www.blocket.se/halland/Bmw_328i_ … _3&w=2

Är det något tror ni smile?


...has left the building...
4 474 Inlägg
28 april 2011
#7
328i Touring är en fin-fin bil...Jag har själv en som levt ett hårt liv troligen, o trots 36000 mil (köptes för knappa 3 år sedan vid 29000mil) så går den fortfarande som ett "skott". Den inköptes "halvt defekt", dvs motorn tjuvstannade ibland, var 99% på att det var vevaxelgivaren, vilket det oxå visade sig vara:). Utöver detta samt vanlig service (olja, stift, filter) har jag fått byta kylaren samt en brusten framfjäder...Thats it.

Vid inköp så skall man kolla efter ROST, tex vid lyftpunkterna under bilen, kan vara fin rost där...Långmilade bilar kan ha ett litet ventiltick men det skall absolut inte vara som så att ett otränat öra reagerar. Bilen ÄR liten men å andra sidan så går den bra o är riktigt snål, 0.8 på långväg är mer regel än undantag så länge man håller sig kring max 130...

Som alltid med gamla bilar så är det skicket man skall gå på inte miltalet. Många gånger kan det vara taktiskt korrekt att köpa en "28000-milare" där de bytt kylare,vattenpump som man ALLTID får byta förr eller senare. Sitter det även nyare dämpare mm så är det ännu bättre. Sen gäller det att ha tur, min 328iT -96 köptes för under 20" inkl äkta 17" M3-fälgar samt vinterdäck på alu, för 3 år sedan, så för nästan dubbla pengen så borde man få ett ex i "mint-condition". Skall tillägga att min bil är långt ifrån mint-condition utvändig (rost bakskärmskant, samt vid lyftpunkterna, men inget Bilprovningen anmärker på), men som transportmedel har den funkat långt över förväntan, o till o med kliman funkar än idag!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

64 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#8
dawwe skrev:
328i Touring är en fin-fin bil...Jag har själv en som levt ett hårt liv troligen, o trots 36000 mil (köptes för knappa 3 år sedan vid 29000mil) så går den fortfarande som ett "skott". Den inköptes "halvt defekt", dvs motorn tjuvstannade ibland, var 99% på att det var vevaxelgivaren, vilket det oxå visade sig vara:). Utöver detta samt vanlig service (olja, stift, filter) har jag fått byta kylaren samt en brusten framfjäder...Thats it.

Vid inköp så skall man kolla efter ROST, tex vid lyftpunkterna under bilen, kan vara fin rost där...Långmilade bilar kan ha ett litet ventiltick men det skall absolut inte vara som så att ett otränat öra reagerar. Bilen ÄR liten men å andra sidan så går den bra o är riktigt snål, 0.8 på långväg är mer regel än undantag så länge man håller sig kring max 130...

Som alltid med gamla bilar så är det skicket man skall gå på inte miltalet. Många gånger kan det vara taktiskt korrekt att köpa en "28000-milare" där de bytt kylare,vattenpump som man ALLTID får byta förr eller senare. Sitter det även nyare dämpare mm så är det ännu bättre. Sen gäller det att ha tur, min 328iT -96 köptes för under 20" inkl äkta 17" M3-fälgar samt vinterdäck på alu, för 3 år sedan, så för nästan dubbla pengen så borde man få ett ex i "mint-condition". Skall tillägga att min bil är långt ifrån mint-condition utvändig (rost bakskärmskant, samt vid lyftpunkterna, men inget Bilprovningen anmärker på), men som transportmedel har den funkat långt över förväntan, o till o med kliman funkar än idag!

Vilket svar!

Väldigt posetiv!

Jätte tacksam för ditt svar!

Du såg kanske bilen jag länkade tidigare. Något du tycker ser ut att funka smile?


...has left the building...
4 474 Inlägg
28 april 2011
#9
Bilen du länkar till ser OK ut, men priset borde man kunna få ner...En taktisk grej kan vara att ringa på gamla annonser där annonspriset är tokigt högt, det gjorde jag. Fick "napp" på en Audi A6 2.8 -99 som annonspriset var 40" eller 45", bilen såg OK ut med ett litet parkeringsskrap på vänster bakdörr. Några 40" tänkte ja så klart inte ge, det slutade med att ägaren sa "Jag kan släppa den för 25000 till två så trevliga pågar, bara jag slipper alla dessa jivla sista-pris kompisar*haha*". Vi köpte dock inte bilen av den enkla anledningen att oljenivån syntes ej på stickan, frågan är hur länge bilen rullat så. Dock så blinkade inte oljetryckslampan, utöver detta var nog kamremmen bytesmogen... Det gäller att ha is i magen o inte va för intresserad, men samtidigt respektera säljaren, för honom kan ju bilen vara "en pärla".

Edit: Denna tycker jag kan vara ett hyffsat köp om man får ner den till under 50", förutsatt att kylaren samt lite annat smått & gott är bytt. Jag vet att det inte är en 3:a men men..

http://www.blocket.se/malmo/BMW_540_Ind … 11&w=3
Senast redigerat av dawwe (28 april 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök