328i Touring är en fin-fin bil...Jag har själv en som levt ett hårt liv troligen, o trots 36000 mil (köptes för knappa 3 år sedan vid 29000mil) så går den fortfarande som ett "skott". Den inköptes "halvt defekt", dvs motorn tjuvstannade ibland, var 99% på att det var vevaxelgivaren, vilket det oxå visade sig vara:). Utöver detta samt vanlig service (olja, stift, filter) har jag fått byta kylaren samt en brusten framfjäder...Thats it.
Vid inköp så skall man kolla efter ROST, tex vid lyftpunkterna under bilen, kan vara fin rost där...Långmilade bilar kan ha ett litet ventiltick men det skall absolut inte vara som så att ett otränat öra reagerar. Bilen ÄR liten men å andra sidan så går den bra o är riktigt snål, 0.8 på långväg är mer regel än undantag så länge man håller sig kring max 130...
Som alltid med gamla bilar så är det skicket man skall gå på inte miltalet. Många gånger kan det vara taktiskt korrekt att köpa en "28000-milare" där de bytt kylare,vattenpump som man ALLTID får byta förr eller senare. Sitter det även nyare dämpare mm så är det ännu bättre. Sen gäller det att ha tur, min 328iT -96 köptes för under 20" inkl äkta 17" M3-fälgar samt vinterdäck på alu, för 3 år sedan, så för nästan dubbla pengen så borde man få ett ex i "mint-condition". Skall tillägga att min bil är långt ifrån mint-condition utvändig (rost bakskärmskant, samt vid lyftpunkterna, men inget Bilprovningen anmärker på), men som transportmedel har den funkat långt över förväntan, o till o med kliman funkar än idag!
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure