3096
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
18 maj 2018
#2861
Mycken ilska över priset förvisso..
Men man undrar när det brakar loss på allvar..
Jag minns när man var en liten pys, då man kunde tanka för 1,98 litern på texaco och shell och gulf!
Det var tider det!
Men det dröjde minst 10 år innan man hade 4 hjul undet sätet, och då hade priset stigit rejält..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Evildan
18 maj 2018
#2862
caromania skrev:
Svarte_Orm skrev:
Evildan skrev:
Jag betalar samma bränslekostnad per mil i nuläget som för 20år sedan. Vad är problemet likssssm?

Det är meningen att saker och ting skall utvecklas mot det bättre, på tjugo år skall vi inte stå kvar på samma plats och stampa...

Fast det är väl det Dr Evil menar. Hans bil idag drar någon deciliter per mil och inte som för 20 år sedan. Förövrigt tror jag kronan var värd så mycket mer då att det egentligen blir billigare idag.

Precis så.
1998 kostade en 1liter ca 8kr vilket gör att jag får revidera detta lite eftersom den Corolla jag då hade, en 1980 KE 70 Wagon förbrukade ca 0.65/ mil och den Prius plug-in jag kör i dagsläget de senaste 84 milen har förbrukat 0.19/ mil.
8×0.65 = 5.20kr.
16×0.19= 3.04kr.
En ny Prius IV förbrukar däremot 0.3
16×0.3 = 4.80kr.

Svårare än så är det inte!

Muttley
18 maj 2018
#2863
chanstagarn skrev:
Mycken ilska över priset förvisso..
Men man undrar när det brakar loss på allvar..
Jag minns när man var en liten pys, då man kunde tanka för 1,98 litern på texaco och shell och gulf!
Det var tider det!
Men det dröjde minst 10 år innan man hade 4 hjul undet sätet, och då hade priset stigit rejält..sad

Och vad tjänade då dina föräldrar i veckan då?

Man måste ju jämföra korrekt.
Bara för att man betala 1,98 då betyder ju att man hade långt ifrån mellan 16-40 tusen ut på kontot då som idag.

Min lön höjs iallafall nu varje år sen jag lämnade slavbranshen (taxi) med ändå ett par tusenlappar varje år.

Evildan
18 maj 2018
#2864
Muttley skrev:
chanstagarn skrev:
Mycken ilska över priset förvisso..
Men man undrar när det brakar loss på allvar..
Jag minns när man var en liten pys, då man kunde tanka för 1,98 litern på texaco och shell och gulf!
Det var tider det!
Men det dröjde minst 10 år innan man hade 4 hjul undet sätet, och då hade priset stigit rejält..sad

Och vad tjänade då dina föräldrar i veckan då?

Man måste ju jämföra korrekt.
Bara för att man betala 1,98 då betyder ju att man hade långt ifrån mellan 16-40 tusen ut på kontot då som idag.

Min lön höjs iallafall nu varje år sen jag lämnade slavbranshen (taxi) med ändå ett par tusenlappar varje år.

Http://www.privataaffarer.se/nyheter/fa … 2005-41596

Enligt uppgifter från SPI (Svenska Petroleum Institutet) har prisutvecklingen för 95-oktanig bensin i 2004 års penningvärde varit följande:

år    pris
1981    8,66
1982    8,85
1983    8,57
1984    8,08
1985    8,30
1986    6,98
1987    6,74
1988    6,77
1989    6,82
1990    8,45
1991    7,93
1992    7,53
1993    8,81
1994    8,45
1995    8,29
1996    8,59
1997    8,97
1998    8,81
1999    9,09
2000    10,24
2001    9,95
2002    9,58
2003    9,50
2004    10,05
2005    11,14

Muttley
18 maj 2018
#2865
Evildan skrev:
caromania skrev:
Svarte_Orm skrev:

Det är meningen att saker och ting skall utvecklas mot det bättre, på tjugo år skall vi inte stå kvar på samma plats och stampa...

Fast det är väl det Dr Evil menar. Hans bil idag drar någon deciliter per mil och inte som för 20 år sedan. Förövrigt tror jag kronan var värd så mycket mer då att det egentligen blir billigare idag.

Precis så.
1998 kostade en 1liter ca 8kr vilket gör att jag får revidera detta lite eftersom den Corolla jag då hade, en 1980 KE 70 Wagon förbrukade ca 0.65/ mil och den Prius plug-in jag kör i dagsläget de senaste 84 milen har förbrukat 0.19/ mil.
8×0.65 = 5.20kr.
16×0.19= 3.04kr.
En ny Prius IV förbrukar däremot 0.3
16×0.3 = 4.80kr.

Svårare än så är det inte!

Sitter jag själv i bilen och kör lugnt så blir min ekvation   0,39x16= 6,24.  Jag känner mig så fruktansvärt ruinerad mot förra veckans 14,89x0,39=5,81   6,24-5,81=43 hela jävla rövören mer per mil.   Tror jag får ställa in grillen och spara på kolet.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
18 maj 2018
#2866
1.98 var i slutet på 50talet och man satt i baksätet och såg macken med GULFmärket och blev alldeles salig..
Ut kom en snubbe direkt och frågade hur mycket det skulle vara i tanken, och mossan svarade alltid " 20 liter ".
Oljan kollades och ibland fick recorden en halv liter nonameolja och vindrutan rengjordes utan snack medans pumpen gick..
Den servicen har ni inte idag, grabbar..smile
Senast redigerat av chanstagarn (18 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Muttley
18 maj 2018
#2867
chanstagarn skrev:
1.98 var i slutet på 50talet och man satt i baksätet och såg macken med GULFmärket och blev alldeles salig..
Ut kom en snubbe direkt och frågade hur mycket det skulle vara i tanken, och mossan svarade alltid " 20 liter ".
Oljan kollades och ibland fick recorden en halv liter nonameolja och vindrutan rengjordes utan snack medans pumpen gick..
Den servicen har ni inte idag, grabbar..smile

Den hade jag för 15 år sen. Idag orkar och klarar man det själv smile

Evildan
18 maj 2018
#2868
Snittpriser på bensin 
1951 0:56
1952 0:56
1953 0:57
1954 0:58
1955 0:60
1956 0:62
1957 0:67
1958 0:71
1959 0:73
1960 0:73
1961 0:72
1962 0:78
1963 0:75
1964 0:74
1965 0:77
1966 0:85
1967 0:88
1968 0:88
1969 0:86
1970 0:84
1971 0:94
1972 0:96
1973 1:04
1974 1:33
1975 1:37
1976 1:55
1977 1:59
1978 1:81
1979 2:14
1980 2:88
1981 3:48
1982 3:86
1983 4:07
1984 4:14
1985 4:57
1986 4:01
1987 4:02
1988 4:28
1989 4:59
1990 6:29
1991 6:44
1992 6:26
1993 7:67
1994 7:52
1995 7:57
1996 7:86
1997 8:27
1998 8:10
1999 8:39
2000 9:56
2001 9:52
2002 9:36
2003 9:45
2004 10:02
2005 11:14
2006 11:55
2007 11:64
Källa: Motormännens Riksförbund. (TT)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
18 maj 2018
#2869
Det undrar jag verkligen om det stämmer..
För jag minns såväl priset, p gr av att det uppstod diskussioner redan då om och när priset skulle överstiga 2 kr..
Kan det vara så att aviserade priser är indexerade på något vis?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

1 271 Inlägg
18 maj 2018
#2870
caromania skrev:
Soulman skrev:
caromania skrev:
Nja. Till Priusen kostar de väl under 20k, och håller hur många mil som helst. Det argumentet håller inte.

Näe kanske inte. Men det är fortfarande en fulbil med förbränningsmotor, oljor och servicebehov som alla andra bilar. Förutom att Priuåkarna behöver hörselskydd gjorda av fulplast. Det är olja det också.

Men det påverkar inte bensinpriset utan ägarens betydligt lägre utgifter kvarstår till trots.

Och som sagt. Om VW hade varit med i matchen på 90talet kanske din Tiguan hade dragit 0.2l/mil?

Min Tiguan drar faktiskt ingenting. När den står parkerad medan ni andra hämtar era fruar från vaxtanten och åker till Shell och dagshandlar varmkorv och ostbågar.
Jag har klimatkompenserat varje dag i 8 år med kommunala resor till och från jobbet men jag blir fan så less på alla taxiresor varje år som SL betalar när kollektivtrafiken inte fungerar. Det räcker nu.
Senast redigerat av Soulman (18 maj 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Evildan
18 maj 2018
#2871
chanstagarn skrev:
Det undrar jag verkligen om det stämmer..
För jag minns såväl priset, p gr av att det uppstod diskussioner redan då om och när priset skulle överstiga 2 kr..
Kan det vara så att aviserade priser är indexerade på något vis?

Ja det stämmer och antingen minns du fel eller så tankade ni på den dyraste tappen som kunde uppbringas, alternativt var det en tillfällig höjning pga någon kris.
Jag minns när priset klev över 2kr och jag är betydligt yngre än dig.
Jag minns även att farsan (f-53) berättade att när han tog sitt körkort klev priset strax efteråt över 1kr/ litern. Mycket irriterande tyckte han.

Evildan
18 maj 2018
#2872
Soulman skrev:
caromania skrev:
Soulman skrev:

Näe kanske inte. Men det är fortfarande en fulbil med förbränningsmotor, oljor och servicebehov som alla andra bilar. Förutom att Priuåkarna behöver hörselskydd gjorda av fulplast. Det är olja det också.

Men det påverkar inte bensinpriset utan ägarens betydligt lägre utgifter kvarstår till trots.

Och som sagt. Om VW hade varit med i matchen på 90talet kanske din Tiguan hade dragit 0.2l/mil?

Min Tiguan drar faktiskt ingenting. När den står parkerad medan ni andra hämtar era fruar från vaxtanten och åker till Shell och dagshandlar varmkorv och ostbågar.

Du och jag kör ungefär ganska precis lika långt på ett år med våra 1000mil.
En Tiguan förbrukar mer än dubbelt så mycket bränsle och släpper då flerfalt ut mer skräp på dessa mil enbart ur förbrukningsaspekten. Tiguanen har dessutom bredare större däck vilket innebär fler partiklar samt slitage vid förflyttning. Den har även en betydligt större andel petroleumbaserade polymerer. Därutöver har tillverkningen av den 1840kg tunga 4wd bilen släppt ut mer skräp vid tillverkningen än en 1515kg tung 2wd bil. Nu skriker säkert någon "men hybridbatterierna då!!?" Javisst dom släpper ut skräp dom också precis som tillverkningen av generator, startmotor, partikelfilter, fördelningslåda, kopplingslameller, kardanaxel, en extra slutväxel, drivaxlar och annat som finns på Tiguanen men saknas på Priusen.
En Tiguan nöter även ned bromsbeläggen snabbare då en lättare Prius till stor del bromsas genom bromskraftåtervinning.
Den nämnda åtgången polymerer till nämnda hörselkåpor är en droppe i havet jämfört med alla plastshok som ramar in Tiguanens hjulhus och trösklar samt dörrar på det vis som är modernt nuförtiden på en låtsasterrängbil.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 maj 2018
#2873
...topic please...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 271 Inlägg
18 maj 2018
#2874
Evildan skrev:
Soulman skrev:
caromania skrev:

Men det påverkar inte bensinpriset utan ägarens betydligt lägre utgifter kvarstår till trots.

Och som sagt. Om VW hade varit med i matchen på 90talet kanske din Tiguan hade dragit 0.2l/mil?

Min Tiguan drar faktiskt ingenting. När den står parkerad medan ni andra hämtar era fruar från vaxtanten och åker till Shell och dagshandlar varmkorv och ostbågar.

Du och jag kör ungefär ganska precis lika långt på ett år med våra 1000mil.
En Tiguan förbrukar mer än dubbelt så mycket bränsle och släpper då flerfalt ut mer skräp på dessa mil enbart ur förbrukningsaspekten. Tiguanen har dessutom bredare större däck vilket innebär fler partiklar samt slitage vid förflyttning. Den har även en betydligt större andel petroleumbaserade polymerer. Därutöver har tillverkningen av den 1840kg tunga 4wd bilen släppt ut mer skräp vid tillverkningen än en 1515kg tung 2wd bil. Nu skriker säkert någon "men hybridbatterierna då!!?" Javisst dom släpper ut skräp dom också precis som tillverkningen av generator, startmotor, partikelfilter, fördelningslåda, kopplingslameller, kardanaxel, en extra slutväxel, drivaxlar och annat som finns på Tiguanen men saknas på Priusen.
En Tiguan nöter även ned bromsbeläggen snabbare då en lättare Prius till stor del bromsas genom bromskraftåtervinning.
Den nämnda åtgången polymerer till nämnda hörselkåpor är en droppe i havet jämfört med alla plastshok som ramar in Tiguanens hjulhus och trösklar samt dörrar på det vis som är modernt nuförtiden på en låtsasterrängbil.

Hur orkat du ens argumentera med din regelbundet kallstartande motor som därför släpper ut tusenfalt mer bajs än min varma urearenade diesel?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Muttley
18 maj 2018
#2875
Soulman skrev:
Evildan skrev:
Soulman skrev:

Min Tiguan drar faktiskt ingenting. När den står parkerad medan ni andra hämtar era fruar från vaxtanten och åker till Shell och dagshandlar varmkorv och ostbågar.

Du och jag kör ungefär ganska precis lika långt på ett år med våra 1000mil.
En Tiguan förbrukar mer än dubbelt så mycket bränsle och släpper då flerfalt ut mer skräp på dessa mil enbart ur förbrukningsaspekten. Tiguanen har dessutom bredare större däck vilket innebär fler partiklar samt slitage vid förflyttning. Den har även en betydligt större andel petroleumbaserade polymerer. Därutöver har tillverkningen av den 1840kg tunga 4wd bilen släppt ut mer skräp vid tillverkningen än en 1515kg tung 2wd bil. Nu skriker säkert någon "men hybridbatterierna då!!?" Javisst dom släpper ut skräp dom också precis som tillverkningen av generator, startmotor, partikelfilter, fördelningslåda, kopplingslameller, kardanaxel, en extra slutväxel, drivaxlar och annat som finns på Tiguanen men saknas på Priusen.
En Tiguan nöter även ned bromsbeläggen snabbare då en lättare Prius till stor del bromsas genom bromskraftåtervinning.
Den nämnda åtgången polymerer till nämnda hörselkåpor är en droppe i havet jämfört med alla plastshok som ramar in Tiguanens hjulhus och trösklar samt dörrar på det vis som är modernt nuförtiden på en låtsasterrängbil.

Hur orkat du ens argumentera med din regelbundet kallstartande motor som därför släpper ut tusenfalt mer bajs än min varma urearenade diesel?

Det finner jag intressant.  Hur kan hans bil släppa ut mer om han kan köra enorma mängder mil innan han ens behöver fylla på?  Trots en kall motor.   Partikelmaskinen förpestar ju från man trycker på start.  Min gör likadant.

Evildan
18 maj 2018
#2876
Muttley skrev:
Soulman skrev:
Evildan skrev:

Du och jag kör ungefär ganska precis lika långt på ett år med våra 1000mil.
En Tiguan förbrukar mer än dubbelt så mycket bränsle och släpper då flerfalt ut mer skräp på dessa mil enbart ur förbrukningsaspekten. Tiguanen har dessutom bredare större däck vilket innebär fler partiklar samt slitage vid förflyttning. Den har även en betydligt större andel petroleumbaserade polymerer. Därutöver har tillverkningen av den 1840kg tunga 4wd bilen släppt ut mer skräp vid tillverkningen än en 1515kg tung 2wd bil. Nu skriker säkert någon "men hybridbatterierna då!!?" Javisst dom släpper ut skräp dom också precis som tillverkningen av generator, startmotor, partikelfilter, fördelningslåda, kopplingslameller, kardanaxel, en extra slutväxel, drivaxlar och annat som finns på Tiguanen men saknas på Priusen.
En Tiguan nöter även ned bromsbeläggen snabbare då en lättare Prius till stor del bromsas genom bromskraftåtervinning.
Den nämnda åtgången polymerer till nämnda hörselkåpor är en droppe i havet jämfört med alla plastshok som ramar in Tiguanens hjulhus och trösklar samt dörrar på det vis som är modernt nuförtiden på en låtsasterrängbil.

Hur orkat du ens argumentera med din regelbundet kallstartande motor som därför släpper ut tusenfalt mer bajs än min varma urearenade diesel?

Det finner jag intressant.  Hur kan hans bil släppa ut mer om han kan köra enorma mängder mil innan han ens behöver fylla på?  Trots en kall motor.   Partikelmaskinen förpestar ju från man trycker på start.  Min gör likadant.

Han saknar adekvata kunskaper kring bilens uppbyggnad för att kunna förstå funktionen.
https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/0effdd/path/mnt/newftp/170/bil/lgnr/166894(3).jpg/toyota_prius_2010_avgaskylare.jpg

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 maj 2018
#2877
Jag tankade igår. Faktiskt ingen aning om vad det kostade. Däremot så ser jag på min kreditkortsräkning från Volvo att jag tankat för 2513kr den senaste månaden.

Jag vill minnas att mina tidiga räkningar låg på 800 för 25-30år sedan Det var då ungefär 10% av min skattade inkomst. Det är typ samma nu. Kass lön o hög kommunalskatt är lösningen på alla problem. Pengarna tar slut hur man än gör. big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
19 maj 2018
#2878
caromania skrev:
Jag tankade igår. Faktiskt ingen aning om vad det kostade. Däremot så ser jag på min kreditkortsräkning från Volvo att jag tankat för 2513kr den senaste månaden.

Jag vill minnas att mina tidiga räkningar låg på 800 för 25-30år sedan Det var då ungefär 10% av min skattade inkomst. Det är typ samma nu. Kass lön o hög kommunalskatt är lösningen på alla problem. Pengarna tar slut hur man än gör. big_smile

Jag ligger på ca 6-8% i bränsle i förhållande till min fasta lön.  Försöker minimera det så gott det går.  Få se om jag skall samåka med en ny typ så jag kan halvera det wink

Evildan
19 maj 2018
#2879
caromania skrev:
Jag tankade igår. Faktiskt ingen aning om vad det kostade. Däremot så ser jag på min kreditkortsräkning från Volvo att jag tankat för 2513kr den senaste månaden.

Jag vill minnas att mina tidiga räkningar låg på 800 för 25-30år sedan Det var då ungefär 10% av min skattade inkomst. Det är typ samma nu. Kass lön o hög kommunalskatt är lösningen på alla problem. Pengarna tar slut hur man än gör. big_smile

Jag tankade senast i mars och fick i 36liter, det har åtgått knappt 7liter då jag kört 82mil.
Jag hittade som du kanske såg i tråden en lista över indexpriserna på bensin sträckt över en tid och jämfört med de snittlöner som var vid samma tidpungt är bränslet billigare idag än exempelvis 1978.
Ps, grina inte över lönen, du får ändock en regelbunden sådan. hmm

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 maj 2018
#2880
Evildan skrev:
caromania skrev:
Jag tankade igår. Faktiskt ingen aning om vad det kostade. Däremot så ser jag på min kreditkortsräkning från Volvo att jag tankat för 2513kr den senaste månaden.

Jag vill minnas att mina tidiga räkningar låg på 800 för 25-30år sedan Det var då ungefär 10% av min skattade inkomst. Det är typ samma nu. Kass lön o hög kommunalskatt är lösningen på alla problem. Pengarna tar slut hur man än gör. big_smile

Jag tankade senast i mars och fick i 36liter, det har åtgått knappt 7liter då jag kört 82mil.
Jag hittade som du kanske såg i tråden en lista över indexpriserna på bensin sträckt över en tid och jämfört med de snittlöner som var vid samma tidpungt är bränslet billigare idag än exempelvis 1978.
Ps, grina inte över lönen, du får ändock en regelbunden sådan. hmm

En bekant som kör Outlander plug in fick en tjutande varning på väg till jobbet, bilens förbränningsmotor drog igång och eftersom han blev orolig över att hybrideriet gett bryderier så begav han sig till Mitsubishi där teknikerna förklarade att bilen känner av när bensinen börjar bli gammal. Då kom han på att han inte tankat på närmare ett år. Nu skiljer sig hans körstil och resor markant och därigenom även förutsättningarna men man blir ju lite avundsjuk över hur vissa kan ha det.

@muttley, ja det är väl egentligen närmare 8% när jag räknar men jag har mig själv att skylla. För det första drar de tre bilar jag vardagligen kör mellan 0.85-1.1 l/mil och sedan tillhör jag de där hemska som gärna tar bilen en vända längs någon fin asfalterad krokig Uppländsk landsväg som avkoppling.

Prisdebatten är skev. Soppan kostar lika mycket nu som förr, give or take... Folk är fan dumma i huvudet som bara tittar på siffrorna utan att begripa värdet av dem. Sedan kan man dryfta om skatter generellt i oändlighet. Jag tycker det är vettigt med höga skatter på tobak, alkohol, drivmedel och annat som egentligen inte är så jäkla bra. Ja, skatterna drabbar mig också och jag är varken rik eller röd. Jag skulle inte ha något emot en skatt på socker också. Oavsett vilka partier som skulle besluta i dylik fråga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök