2979
Sök

Solstad transportbygge? Behöver tips.

41 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#1
hejsan

någon som kan hjälpa mig med lite typs och info ang solsta"biltransport"
jag har precis fått en helt ny flak från en solstad bil ,flaket är komplet och har allting bara att montera på en bil och Nu undrar jag hur fixar man chassi till en person bil ?
är det mycket jobb och vad är lätaste vägen??

TACK FÖR SVAR


KHRacing
28 april 2011
#2

41 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#3
tack,snällt


41 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#4
någon som kan ge lite info?


3 292 Inlägg
13 juni 2011
#5
Alltså menar du att du vill veta hur du ska montera fast själva flaket med bilen.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juni 2011
#6
Är det ett flak som ska monteras på ram eller? Ta en bild och gärna en länk med en produktbeskrivning så blir det mycket lättare att ge bra svar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 292 Inlägg
13 juni 2011
#7
Jag hittade lite ritningar jag haft bortstoppade senaste 10åren... kan tro att det är nåt sånt här som denna tråden kan handla om.. !?

Jag har ritningar till både Saab och Audi, exakt samma som Soldstad använde sig av till deras biltransport.

https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75284/75284-595e34b5bfccce285149f34c30f30fcb.jpg

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juni 2011
#8
Aha, lurigt att få hållfasthet i den där.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 292 Inlägg
13 juni 2011
#9
RD_87 skrev:
Aha, lurigt att få hållfasthet i den där.

Hur menar du lurigt att få hållfasthet.. ?

Ritningarna är exakt dom samma som Solstad använde sig av.. när solstad klappat igen verksamheten så satsade ett företag som heter Freno på detta åxå... och dom använde sig av exakt samma ritningar dom åxå...

Det måste vara byggt på sånt sätt att brytpunkten inte kommer att ge fällknivsverkan.. tungden av lasten ska vila i största del på boggien för flaket.. på så sätt belastas inte själva punkten för infästningen mellan kaross och flak speciellt mycket..

På insidan av bakväggen på karossen måste det sitta en rejäl stålbalk som är fastankrad i karossen och som sen flaket kan sitta fast i på utsidan...

har lurat lite på det där i några år.. man vet ju inte helt hur det funkar förrens man testar det själv i praktiken.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
13 juni 2011
#10
Såhär byggs det utifrån ritningarna som jag har.

http://www.e21.se/upload/Saab9000/saab2.jpg

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juni 2011
#11
Självklart är det möjligt, jag sa inget annat. Men det är ju helt givet att man måste förstärka & lägga en massa arbete i hyttens bakkant.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

3 292 Inlägg
13 juni 2011
#12
RD_87 skrev:
Självklart är det möjligt, jag sa inget annat. Men det är ju helt givet att man måste förstärka & lägga en massa arbete i hyttens bakkant.

Japp.. helt klart.. jag har dock haft fundering över hur pass mycket man måste förstärka för att det ska vara möjligt.. jag menar en bakvägg är ju ganska svår att förstärka upp så det blir nån hållfasthet i hela karossen + flaket...

Men finns ju många som bygger sånnahär så jag antar att när man väl börjar så kommer man på hur man ska göra med olika saker.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Hamster
817 Inlägg
13 juni 2011
#13
Detta var en intressant tråd smile
Har lite prylar som jag plockat på mig på diverse skrotar. Jag har dock inte haft turen att få
tag i ett helt chassi.


3 292 Inlägg
13 juni 2011
#14
Ja jag tycker denna tråden är av stort intresse åxå då jag under ca 10år haft funderingar på att bygga nåt liknande.. dels för att få lasta mycket på flaket och dels för att få personbilskänsla när man är ute och åker på vägarna.

Det jag tror kommer att kosta är om man ska ha luftfjädring.. den kostar bra mycket och är rätt så avancerad har jag fått för mig, luftfjädring är ju bra på det sättet åxå att det blir lätt att lasta om man bygger utifrån mina ritningar... hissa ner på lägsta och sen är bilen bara att köra upp på flaket.

Bygger man på tex vanliga breda släpvagnsaxlar modell kraftig så måste man ha ramper för att kunna lasta bil på flaket... men ack så mycket billigare det skulle bli.

Det kan säkert vara fullt möjligt att bygga av tex ett kraftigt släpvagnschassie.. eller husvagnschassie.. självklart måste man förstärka, men grunden har man ju i alla fall...

Nån annan som har några andra funderingar.. skriv gärna.. detta är skitintressant ämne.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

172 Inlägg
17 juli 2011
#15
angånde fast hålningen i bak kant så styvas insidan upp av u balk som sitter från sida till sida lika så den sitter vast i golvet med 2 eller 3 längds gående balkar som sitter i golvet. bulltad eller svetsad. jag har mera funderingarna på vilka axlar som kan vara lämpligast. kollat runt på nätet men vet i tusan vad man skall ge sej på. funderar själv på att bygga en sådan men av en 850 / v70. skulle vara skoj att bygga en sådan fast med bakhjuls drift men då vart genast problemet med bakaxel och bredd. såg att du la upp en bild på ritningen. finns det en möjlighet att kunna få komplett ritning på mail.

bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!

109 Inlägg
13 september 2011
#16
panzerknackers skrev:
såg att du la upp en bild på ritningen. finns det en möjlighet att kunna få komplett ritning på mail.

samma fråga här...har annars tusentals bilder på solstads transporter

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
14 september 2011
#17
Länk till axlar http://www.bengtsbilmaskiner.se/produkter.aspx?ID=20
Han har även axlar som passar till de här senaste låga 10´´ släpvagnshjulen som är 205 bred.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

41 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
#18
tack för allas svar!!
smile


8 Inlägg
13 december 2011
#19
Har du foto på hur mycket du fått, är det både ram axlar och körramper/lastyta?
Framme i bilen får man väl lägga ett par balkar under golvet fram till bakkant av framvagnsinfästningen, och vid B-stolpen får man väl gå upp i taket med en balk så man lastar lite längs taket också. Har du möjlighet så kolla på en Solstadsbil.
Det är väl lite pyssel med handbromsvajrar, soppatank bromskraftsfördelning mm.

Jag har letat info på nätet om hur man skulle bygga framme i bilen, men de flesta som bygger verkar inte dela med sig av hur dom gjort... (även jag har funderat på bygge...)

8 Inlägg
13 december 2011
#20
Dom axlarna hotrodder nämner verkar ju vettiga, kan man köra med 10" hjul så kan man ha hjulen under körramperna utan att det blir för högt, och då slipper bilen bli så bred.


Sök