Ah, så funkar den - tack, en video säger mer än tusen ord
PRELIMINÄRT TILLVÄGAGÅNGSSÄTT (typ ):Tänkte gå tillväga nåt sånt här:
1. Tömma oljan.
2. Tömma kylarvätskan.
3. Skruva bort ventilkåpan (toppkåpan).
4. [på nåt sätt lossa kamaxeln - vet ej riktigt hur, se bild nedan]
5. Skruva bort topplocket.
Här är en bild på motorn utan ventilkåpan:
http://img20.imageshack.us/i/20110501029.jpgKAMAXELN:Som synes ligger kamaxeln ovanpå topplocket (brukar den inte ligga vid sidan av den?), så den måste ju lossas först.
Hur bär jag mig åt bäst? De gula fästena måste ju bort gissar jag, och även de blå, och sedan lyfter man bort kamaxeln?
Som Mats säger så får jag väl felsöka den innan jag går vidare eftersom det är vanligt att de är de som skär.
TOPPLOCKET:Och sedan är bara topplocket kvar där man lossar de röda muttrarna?
Har också för mig att man för topplocket måste använda en momentnyckel med ett vist vridmoment åtminstone när man drar åt igen. Stämmer det, eller är det bara sportbilar och så som det är aktuellt i?