2439
Sök

Ang dubbla batterier?

Volvo ägare
253 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#1
Hej
Tänkte köra dubbla batterier i min bil.Skall köpa Banner Running Bull.Nu funderar jag på om man kan ha ett 70ah fram å ett 95ah bak.Eller måste dom vara lika stora?

//Johnny

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
30 april 2011
#2
elitemodd skrev:
Hej
Tänkte köra dubbla batterier i min bil.Skall köpa Banner Running Bull.Nu funderar jag på om man kan ha ett 70ah fram å ett 95ah bak.Eller måste dom vara lika stora?

//Johnny
Detta har varit uppe tidigare och jag kommer inte ihåg riktigt men tror mig minnas att det går att ha olika Ah men att det kanske inte är bra för batterierna. Hoppas att nån kunning flikar in här.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Volvo ägare
253 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#3
Äh jag beställde 2st 95 ah.Visst måste jag ha säkring både fram å 30cm från batteriet bak.

Drifttekniker/Epelektriker
29 Inlägg
30 april 2011
#4
Det gör inget om det är olika amp styrkor på batterierna, men dock är det väldigt viktigt som du sa att säkra av batterierna både fram och bak...


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 april 2011
#5
Det är helt klart en fördel att ha samma kapacitet och skick på batterierna så slipper det ena ta ut det andra, men det fungerar med olika också om man metsadels spelar med motorn igång eller om man har ett skiljerelä mellan batterierna. Men i ditt fall nu så är det bara att köra på med en säkring i vardera ände på kabeln max 30cm från anslutningen på batterierna. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

98 Inlägg
30 april 2011
#6
Ska själv ha två olika batterier i bilen(Kanske 3). Men jag har alla batterier bak, då räcker det väl med en säkring för hela paketet?

1 380 Inlägg
30 april 2011
#7
själv kör jag ett 75 ah fram avsäkrat med 300 A och sen 4 st 100 ah batterier bak och det funkar kanoners wink


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
30 april 2011
#8
joelimmo skrev:
själv kör jag ett 75 ah fram avsäkrat med 300 A och sen 4 st 100 ah batterier bak och det funkar kanoners wink
Du kör utan säkringar på dom 4 bak?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 380 Inlägg
30 april 2011
#9
Vettemannen skrev:
joelimmo skrev:
själv kör jag ett 75 ah fram avsäkrat med 300 A och sen 4 st 100 ah batterier bak och det funkar kanoners wink
Du kör utan säkringar på dom 4 bak?

/Benny
japp ! dem sitter brevid varandra och kablarna imellan är kanske  10 cm tongue . . så dem skulle inte ens nå ner till golvet från batterierna om dem skulle lossna tongue


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 april 2011
#10
djstiv skrev:
Ska själv ha två olika batterier i bilen(Kanske 3). Men jag har alla batterier bak, då räcker det väl med en säkring för hela paketet?
Om det är max 30cm kabel mellan batterierna där bak så räcker det med en säkring ut från det "paketet" ja.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Volvo ägare
253 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#11
Beställde ju 2st 95ah tänkte först ha ett framme och ett bak.Nu är frågan om jag kan ha bägge bak.Har en 100 AMP generator som har kollats upp på en elfirma så den är i fint skick.Men klar den av att ladda dessa även bak?

/Johnny
Senast redigerat av elitemodd (30 april 2011)

21 761 Inlägg
30 april 2011
#12
Ja, den klarar av att ladda batterierna. smile

Volvo ägare
253 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Ja, den klarar av att ladda batterierna. smile
Låter ju bra:D med det räcker väl att avsäkre ett av batterierna[om dom sitter nära varandra] med dom vanliga 30cm.

21 761 Inlägg
30 april 2011
#14
Om båda batterierna sitter inom 30 cm ifrån varandra så behövs ingen säkring mellan dem, det stämmer.

Volvo ägare
253 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#15
Bra då väntar jag med spänning på paketet.Skall bli riktigt kul

2 665 Inlägg
30 april 2011
#16
elitemodd skrev:
Beställde ju 2st 95ah tänkte först ha ett framme och ett bak.Nu är frågan om jag kan ha bägge bak.Har en 100 AMP generator som har kollats upp på en elfirma så den är i fint skick.Men klar den av att ladda dessa även bak?

/Johnny
Beror på.

Om du inte spelar så visst går det bra!

Men om du kör så drar ju bilen en massa ström med all utrustning, o har du sen värsta stereon som drar massor med ampere så är det inte säkert att den räcker till. Men troligen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

3 187 Inlägg
30 april 2011
#17
Rickard-v skrev:
elitemodd skrev:
Beställde ju 2st 95ah tänkte först ha ett framme och ett bak.Nu är frågan om jag kan ha bägge bak.Har en 100 AMP generator som har kollats upp på en elfirma så den är i fint skick.Men klar den av att ladda dessa även bak?

/Johnny
Beror på.

Om du inte spelar så visst går det bra!

Men om du kör så drar ju bilen en massa ström med all utrustning, o har du sen värsta stereon som drar massor med ampere så är det inte säkert att den räcker till. Men troligen.
det kommer gå alla tiders..
finns många som har kört med en hel del fler batterier med mindre generator. så inga problem.


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
1 maj 2011
#18
joelimmo skrev:
själv kör jag ett 75 ah fram avsäkrat med 300 A och sen 4 st 100 ah batterier bak och det funkar kanoners wink
Hur många säkringar har du? Du måste säkra av den kabeln som går mellan det främre och de bakre batterierna på TVÅ ställen, först framme vid det främre batteriet och sen precis innan de bakre batterierna!

Drönirettab skrev:
Om båda batterierna sitter inom 30 cm ifrån varandra så behövs ingen säkring mellan dem, det stämmer.
Han måste ändå säkra av laddningkabeln precis innan batterierna som sitter bak i.o.m att det är en kabel som inte är monterad från fabrik. Detta innebär en risk att elda generatorn, för går säkringen sönder så kan generatorn paja. Men om du inte säkrar av och du får kortis i laddningskabeln så riskerar hela bilen att brinna upp och då får du inte ut ett öre på försäkringen om du har dragit en kabel som inte är avsäkrad.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

21 761 Inlägg
1 maj 2011
#19
Jo, om man har otur så kan det bli "fel" hur man än gör i detta fall. smile

CREW FTR
435 Inlägg
1 maj 2011
#20
Min 100a generator palla inte 2xtra batterier, dock vet ja inte hur bra skick den är i.

FUCKTARD RACING CREW


Sök