2598
Sök

Kamremsbyte e30, 127 eller 128 kugg?

5 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, Jag har precis införskaffat mig en e30 320-85  som jag måste göra ett kamremsbyte på.
När jag kom till mekonomen så fanns det en rem som det stod "128 kugg kan förekomma". Hur vet man om man ska ha 127 eller 128 kugg? 127 är ju det vanligaste tydligen men jag skulle gärna vilja få det klart för mig. Jag har letat igenom verkstadshandböcker och googlat det. Inga svar. Hoppas att det finns någon som vet svaret, Jag orkar inte sitta och räkna kuggarna sad

/Johan

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 april 2011
#2
Nu minns jag inte 100%...Båda passar, men man MÅSTE ha rätt kamremsspännare till resp rem. Har för mig 127-kuggaren är den "nyare" varianten.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#3
Okej, från vilket årtal räknas "nyare" varianten då? smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 april 2011
#4
Båda remmarna passar, vilken du skall ha beror på kamremspännaren. Men man byter ju kamremsspännaren med, o då köper man en som passar den nya remmen så klart...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#5
Okej, Jag var inne på mekonomen och beställde kamremsats 127kugg och vattenpump idag. Det kommer alltså passa för att det är 127kuggarens remspännare med?

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 april 2011
#6
Ja. Hur många "kugg" remmen har är egentligen "ointressant", kunde du skulle du kunna sätta dit en rem med 1000 kuggar, problemet är bara hur du skall lyckas få den att "slingra sig" så den får rätt spänning. Det som styr "timingen" är förhållande mellan vevaxeldrev samt kamdrev (samt ev fördelar drevet om det är en M20 före -87 om jag ej minns fel), detta förhållande påverkas INTE av hur många kuggar remmen har. 127-kuggars remmen med den nya passande spännaren passar perfekt.

http://www.zatzy.com/teknik/336611-kamr … l?langid=1
Senast redigerat av dawwe (30 april 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök