3424
Sök

Volvo S40 T4 -00 Tappar lufttryck vid turboladdning

11 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#1
Jag har en Volvo S40 T4 -00 som tappar lufttryck till turbon vid gaspådrag, även på tomgång.
Nästan ingenting på bilen är original, utan är utbytt till sport.
Bilen är chippad i 2a steget.
Jag har själv inte bytt ut något på bilen.

Jag tror att det bara handlar om en spricka eller liknande i slangen till turbon eftersom turbo-mätaren visar tryck på alla växlar (även tomgång) så fort jag rör gaspedalen.

Jag lät bilen gå på tomgång och sprutade på lite vatten som jag blandade med diskmedel, på slangar som jag tror kan ha med lufttryck att göra, för att se om det pyser ut luft någonstans. Hittade dock inget hål/spricka i någon slang.
Jag har förmodligen letat på fel ställen.

Felet är att turbon tappar tryck efter bara en 1/4-del av vad turbon ska klara.
Utöver att turbon tappar laddtryck går bilen rent och bra.

Frågor:
1. Är det, som jag tror, att slangen till turbon har spruckit?
2. Vilken slang bör jag leta efter, hur ser den ut?
3. Vart i motorn sitter/går slangen?
4. Från vad till vad går slangen i motorn?
5. Är det möjligt att det är något annat fel än en spricka i slangen?

Bilder på bil, motor, turbo/turbo-mätare laddas upp på efterfrågan.

Notera att jag inte kan någonting överhuvudtaget om bilar.
Jag är väldigt tacksam för utförliga svar. smile

63 Inlägg
1 maj 2011
#2
Jag hade samma problem!

Tog loss luftburken/sportfiltret.
Satte en plastpåse/kondom med slangklämma framför lmm (huset).
Tog loss vakuumslangen som går från magnetventilen till insuget.
Tog luftkompressorn och skruvade ner trycket till 1bar för utgående luft.
Satte luftpistolen i vakuumslangen som var lös från magnetventilen och gick in till insuget.
Trycksatte och lyssnade efter läckor!
Håll ett finger för drängeringshålet på intercoolern om det pyser mycket där för att lättare höra läckor!

På min var det en spricka i en tryckslang som gick till gasspjället och var väldigt lätt att lyssna sig till men omöjlig att se utan att plocka ner tryckslangen!

Lycka till! big_smile

11 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#3
Tack för hjälpen, är grymt tacksam att du svarade!

Jag ska göra så gott jag kan. Ska kolla alla slangklämmor till att börja med, tänkte blåsa ur luftfiltret också.
Jag ska skruva isär så mycket jag kan, så fort jag får tid. Förhoppningsvis har jag en timme eller två över imorgon. Det jag inte kan ordna med din/eran hjälp kan nog en polare fixa.

Turbon, den laddar normalt ut till 1,5 bar, va?
Eller gäller det från turbo till turbo?

I veckan kommer säkert fler frågor att dyka upp på den här tråden.
Håll gärna lite koll om du är intresserad av att hjälpa mig ännu mer. smile

63 Inlägg
3 maj 2011
#4
Om din bil laddar 1,5 bar är det på tok för mycket!

Steg 2 ska ladda mellan 1.2-1.3 bar!
Att blåsa ur luftfiltret hjälper dig nog inte tyvärr men skadar inte.

Laddar bilen upp mot 1.5 så är det nog en spricka i vakuumslangen till wastegaten, alternativt kass wastegate, och bör åtgärdas omgående! Såvida din bil inte har andra stakar som klarar det momentet dvs. Vad har du för spec på bilen?

Lycka till!

63 Inlägg
3 maj 2011
#5
Detta är på en Volvo T5! Såg att du hade en T4 och där vet jag inte vad laddet ska vara på faktiskt!

1 353 Inlägg
3 maj 2011
#6
ja tror att ts har missuppfattat lite gällande laddtrycksmätaren, du ska inte bottna den om det är det du tror, bara för att du sätter in en laddtrycksmätare som är graderad till 2,2bar så ska du inte ladda så mycket.(och jag har redan läst att din mätare gick till 1,5 så detta var ett exempel...)
kolla först upp vad som verkligen är  gjort med bilen..
förra ägarenbytta grejor går aldrig lita på..

dessutom ska du inte ha nåt laddtryck på tomgång, inte heller när du står stilla o varvar, max att du kommer upp i 0,1bar. mätaren ska istället röra sig mellan vacum.. -0,8 och 0 på mätaren.
Senast redigerat av Crille88 (3 maj 2011)


11 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
#7
Chrille: Bilen har laddtryck på tomgång men den går inte över 0.
Stoneman: Vad innebär wastegate och spec på bilen? tongue

Ledsen att jag inte har svarat på länge, btw.
Jag har haft fullt upp hemma. Renovering av kök och jag har jobbat sent varje dag.


Jag köpte bilen förra sommaren, under den sommaren så slutade turbon gå som den ska och han som jag köpte bilen av sa att det var nog bara en spricka i någon av slangarna eftersom turbo-mätaren fortfarande indikerar att turbon laddar.
Därefter lät jag den stå i kall-garage över vintern och nu på våren när jag skulle ta fram bilen och göra i ordning den till sommaren så var bilen helt död men det var bara batteriet som var slut. Jag laddade batteriet och använde startkablar för att kunna starta bilen, det luktade dock lite konstigt och rykte om motorn men det är jag nästan 100 på att det bara var gammal ojla som dunstade när motorn blir varm.
Turbon tappar fortfarande laddtryck, jag har inte hunnit gjort något på bilen.

Så min fråga är: Går det att köra bilen ändå eller förstör jag ännu mer om turbon inte går som den ska?

63 Inlägg
7 maj 2011
#8
Chrille: Bilen har laddtryck på tomgång men den går inte över 0.

Går mätare inte över noll så har den inget laddtryck! Går mätaren under noll så är det vakuumtryck, vilket den ska ha på tomgång! Min har 0,4-0,5 bar i vakuumtryck (man mäter vakuum i någon annan skala men kommer inte ihåg vilken)

Stoneman: Vad innebär wastegate och spec på bilen? tongue

Wastegate släpper förbi avgaserna från turbon så dom by-passas och inte bygger upp något tryck. Skulle du inte ha en wastegate skulle laddtrycket öka proportionellt med varvtalet på bilen tills något går sönder. Därför sitter en wastegate där som reglerar laddtrycket. Det styrs av vakuumtryck, som i sin tur styrs av en magnetventil, som i sin tur styrs av ECU:n (bilens styrssystem) Styrsystemet säger till magnetventilen att släppa på eller av tryck till wastegaten för att reglera laddtrycket vid olika växlar och varvtal.
Skulle slangen vara sprucken så får wastegaten inget tryck på sig och kan därmed inte öppna, dvs den bygger upp en för högt laddtryck och därav så laddar du 1,5 bar (om det nu stämmer).


Jag köpte bilen förra sommaren, under den sommaren så slutade turbon gå som den ska och han som jag köpte bilen av sa att det var nog bara en spricka i någon av slangarna eftersom turbo-mätaren fortfarande indikerar att turbon laddar.

Om mätaren indikerar att den laddar så har du ett övertryck i systemet som i sin tur turbon skapar. Alltså fungerar den! Sen att du har ett för lågt tryck är en annan sak! Det är mycket troligt en spricka i så fall så felsök genom att följa anvisningarna jag gav dig!


Därefter lät jag den stå i kall-garage över vintern och nu på våren när jag skulle ta fram bilen och göra i ordning den till sommaren så var bilen helt död men det var bara batteriet som var slut. Jag laddade batteriet och använde startkablar för att kunna starta bilen, det luktade dock lite konstigt och rykte om motorn men det är jag nästan 100 på att det bara var gammal ojla som dunstade när motorn blir varm.
Turbon tappar fortfarande laddtryck, jag har inte hunnit gjort något på bilen.

Felet lagar sig inte av sig själv. Har den stått över vintern så är sprickan lika stor eller större.

Så min fråga är: Går det att köra bilen ändå eller förstör jag ännu mer om turbon inte går som den ska?

Det går men är inte så kul att köra! Helst ska du inte pressa bilen då den kan gå fett då databoxen räknar med en högre mängd luft att blanda bränsle med (jag kan ha fel här för jag är ingen expert. Någon får gärna rätta mig om jag har fel!) Styrsystemet kompenserar dock för detta men är inställt på ett högre luftflöde på vissa varvtal (som du inte får om du har lågt laddtryck)

Ut i garaget med dig och fixa det nu! Köket står kvar när du kommer tillbaka! big_smile

11 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#9
Tack för hjälpen, är grymt tacksam!
Tänkte dra ut och kika på S40'n idag. Hoppas att det bara är en spricka i någon av slangarna som man kan se ganska lätt, så kan jag bara byta ut den och sen är det klart. tongue

11 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#10
Till en början hade jag inget laddtryck i den alls, det visade sig vara en säkring till vakumpumpen som åkt ur. Efter det så laddar cirka 1 bar och går i alla fall, men den går inte alls som förut, turbon laddar enbart vid maximalt gaspådrag och motorn måste upp i ca 3000 varv innan turbon börjar ge effekt. Sen blir den lite halvt slö igen och är slö upp till ca 5000 varv då den skjuter i ordentligt igen.
Bilen ska ha en del grejer utbytta , bland annat steg 2 chip ifrån BSR mm,mm dock inget jag vet säkert då förra ägaren ska ha gjort detta.

Så tänkte kolla om ni kan tänkas ha någon aning om vad det kan vara för någonting. Bilen är ju som sagt inte slö om man jämför med en original bil. Men den går verkligen inte som den gjorde förut.

Väldigt tacksam för svar! smile

876 Inlägg
22 maj 2011
#11
kass magnetventil?


11 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#12
Hm, har inte kollat magnetventilen faktiskt. Själv kan jag inte speciellt mycket om motorer över lag. Har en polare som hjälper mig ganska mycket.

Är det svårt att byta magnetventilen?
Eller hur ordnar man till den i så fall?
Hur får jag turbon att ladda ur på lägre varv och 1,5 bar som förut istället för bara 0,9-1,0 bar?

63 Inlägg
22 maj 2011
#13
Jag kan också tänka mig att det är magnetventilen!

Jättelätt att byta och kostar inte mer än 500-600kr på volvo!
Se till att byta en vacuumslang i taget så du inte förväxlar dom!
Den har en elkontakt anslutning samt 3st vacuumslang anslutningar så du bör kunna hitta den ganska lätt i motorrummet! På min T5:a så sitter den vid luftburken men vet inte hur det är med T4?

Lycka till!

11 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
#14
Tack och bock!

Det där får göras när min polare har tid, har fått igång den hyfsat så jag vill inte lyckas sabba någonting nu precis innan den ska besiktas.
Jag fick däremot förslag om att koppla in ett relä tror jag att var, samt ta bort säkringen till vacuum-pumpen.
Vad tror ni om det?

Mvh,
John Axelsson

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 maj 2011
#15
John_Axelsson skrev:
Tack och bock!

Jag fick däremot förslag om att koppla in ett relä tror jag att var, samt ta bort säkringen till vacuum-pumpen.
Vad tror ni om det?

Mvh,
John Axelsson

Du skall sluta lyssna på kompisar som gissar. Skall du hitta en vaccumpump i din bil så får du leta länge...  det finns nämligen ingen sådan.

Börja med att kontrollera ditt grundladd, stämmer det så vet du att det inte läcker någon stans och att det är bilen som inte begär rätt laddtryck.  har du fel grundladd så kan det läcka, vara trasig wastegatemekanism eller fel på LMM.


och... fråga dig själv hur du mäter trycket, stämmer din mätare verkligen?  det är tokdumt att felsöka något som faktiskt fungerar ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

11 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#16
Men hur får jag till väga?
Hur vet jag grundladdet liksom, vad den borde ladda?

Det enda jag egentligen vet är ju hur bra den gick förra sommaren. tongue
Den laddar rätt skönt, men på för höga varv, har ju ingen aning hur jag får den att börja ladda på lägre varv och ladda mer än vad den gör nu. Dvs utan att chippa den till steg 3.
Du skulle egentligen behöva ta dig till Uppsala och undersöka saken. wink

Jag har precis varit och tränat så det kan hända att jag frågar saker som du/ni redan har svarat på, är körd i skallen för tillfället, men tack så mycket för hjälpen! smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 maj 2011
#17
Jag är av den skolan som vill att folk lär sig och hänvisar därför till sökmotorn. dina problem är jättevanliga och du kan lätt söka dig till hur du trycktestar, kollar wastegaten samt kontrollerar glt (grundladdtrycket)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

11 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
#18
Tack så jättemycket för hjälpen!
Nu återstår det att se imorgon hur mycket jag lyckas att göra. Förutsatt att det inte öser ner regn då. Har nämligen ingenstans att vara där jag har tak över huvudet när jag håller på med bilen. tongue

1 353 Inlägg
28 maj 2011
#19
för att kolla ditt GLT( grundladd) behöver du inget tak. öppna huven, och på luftfilterlådan så hittar du MV (magnetventil) den har 3 småslangar och 1 el-kontakt, dra ut elkontakten och vips, så ska din bil gå på grundladd,
HUR mycket du ska ladda får du söka dig fram till som torpis säger..


11 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
#20
Tack så mycket! smile


Sök