3390
Sök

Tråden ang. kablar, batterier & effekt: Inkoppling, val av produkter, jordpunkter o.s.v

409 Inlägg
10 september 2012
#121
Nej, det är inte okej.. Speciellt inte på en bil med canbus. Dra en ordentlig remote från stereon eller tändningslåset.


154 Inlägg
15 mars 2013
#122
hej har köpt lite nytt ljud  det är ett dls a10 steg (mono) som driver 2 st 12" gas alpha och sedan har jag ett 4 kanals dls steg (x a40) som driver minna dls högtalare 2 st x-sb52 som drar 100watt rms och 400watt peak nu till min fråg jag har dåligt med ström nu har jag ett 62ah batteri som vart med ett tag så tänkte fixa mera ström har 50mm2 kablar från batteri till steg så fundera på om jag klarar mig på ett sånt hära batteri http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -cell.html ? tanken är att så småning om gå ner till dubbla dls rw 10i basar vad tror ni om detta han på brl tyckte att jag skulle köpa ett sånt litet batteri men han viste inte att jag behövde ett nytt bil batteri så detta kanske är ett bättre alternativ tack på förhand

Volvo 940 Jag rullar

5 Inlägg
17 mars 2013
#123
Tänkte försöka koppla in en bilstereo i min gamla Ford Sierra från 1990, undrar om det är bara att koppla in vilken modern bilstereo som helst?

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191175/191175-8c07d2593ec39ab5215ca28de0cddca7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191175/191175-fa3f4a2db5e65a29560f878ada115f41.jpg

Funderade på denna: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 1751.4686/

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#124
Det sitter ISO-kontakter så det bör bara att vara att trycka i valfri spelare. MEN det kräver ju givetvis att de som satt dit ISO-kontakterna har gjort rätt.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

5 Inlägg
17 mars 2013
#125
Förresten, den där andra roliga kontakten, är det för antennen eller vad används den för?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#126
Japp antenn.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

5 Inlägg
17 mars 2013
#127
Vad är det "värsta" som kan hända om man kopplar in den själv?
Eller finns det något man kan kontrollera eller så innan för att det inte ska bli någon dyr nota för att testa koppla in en bilstereo?

143 Inlägg
29 mars 2013
#128
Visst borde dessa batterier duga till att ha där bak i bilen som "förbruknings batterier".
Har ett SPL Dynamics ICE 3500 som jag ska köra i 1ohm ~ 2.2kw

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … i-8021051/

Startströmmen är ju i princip samma som på dyrare batterier men man får 2st batterier till priset utav ett och man får dubbelt så mycket Ah samt 4års garanti.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#129
Om du kollar de test som t.ex testfakta har gjort så har Biltemas batterier inte fått direkt lysande resultat.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

143 Inlägg
29 mars 2013
#130
Fast då testade de väll inte dessa "smf" batterierna?
På pappret ser de ju bra ut men kan ju mycket väl stämma det du säger.
Nu var det o andra sidan ingen monster anläggning jag hade heller men kanske bättre o leta begagnade batterier av bättre märke då..?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#131
Jag har bra erfarenhet av Tudor Ta 640, hade fem st till ca 7000wrms.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

21 761 Inlägg
29 mars 2013
#132
När det gäller det där batteritestet som testfakta gjorde så blev första testet inte riktigt rättvisande eftersom man jämförde olika kapaciteter, därför gjordes ett andra test med likvärdiga kapaciteter och då blev inte Biltemas batteri så "dåligt" helt plötsligt. Observera att man tog resultatet från första testet när det andra testet redovisades. smile

Batterierna som Ovesund länkar till verkar inte vara den kraftigaste varianten och är väl inte helt "optimalt" för bilstereo när man vill ha ut mesta möjliga från anläggningen, men de funkar nog ändå. Jag har inte provat dessa batterier själv ska sägas.

143 Inlägg
29 mars 2013
#133
Har inte speciellt mycket koll på batterier men vad är det som gör tex. Agm batterierna mycket bättre än typ de som jag länkade till ovan?

Förstår att man bör ha en viss startström för att basen ska orka göra ordentliga slag men vad mer bör man titta efter?

Jättespännande med batterier och sånt här så om någon känner för att förklara vore det kul!

21 761 Inlägg
30 mars 2013
#134
AGM verkar generellt ha lägre inre motstånd jämfört med "vanliga" ("våta" eller "fritt ventilerade") batterier, vilket brukar ge högre startström för samma kapacitet. De tål mer vibrationer och kan monteras liggande, i vissa fall tillåts även montering upp-och-ner.

De tål normalt sett betydligt fler djupurladdningar också, men här kan det hos en del tillverkare (tex Optima) även finnas renodlade startbatterimodeller och då tål de bara kanske mariginellt fler djupurladdningar. smile

143 Inlägg
20 april 2013
#135
Hade tänkt att koppla in en voltmätare i bilen ungefär framme vid stereon, tanken är att dra kablarna till steget för att få korrekta värden.
Frågan är då hur tjock kabel jag måste ha? Om man nu kan få spänningsfall på något sådant. .
Det rör sig om ca 4-5m max.

21 761 Inlägg
20 april 2013
#136
Eftersom det inte kommer att gå någon märkbar ström genom kablarna så är spänningsfallet försumbart, det funkar med tex 0,75 mm2 kabel utan problem. smile

143 Inlägg
23 april 2013
#137
Blev kanon med voltmätaren! smile
En annan fundering, är det okej att ha en batteriladdare påkopplad på batterierna hela tiden?
Hade varit smidigt och ha allt ihopkopplat och bara sätta i sladden i vägguttaget på natten för att ladda.
Det är en "smartladdare"

2 024 Inlägg
23 april 2013
#138
Ovesund skrev:
Blev kanon med voltmätaren! smile
En annan fundering, är det okej att ha en batteriladdare påkopplad på batterierna hela tiden?
Hade varit smidigt och ha allt ihopkopplat och bara sätta i sladden i vägguttaget på natten för att ladda.
Det är en "smartladdare"

Det får du läsa i instruktionsboken för just den laddaren du har tänkt använda. En Ctek tex ska man kunna ha ansluten hela tiden.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

143 Inlägg
23 april 2013
#139
Expoze skrev:
Ovesund skrev:
Blev kanon med voltmätaren! smile
En annan fundering, är det okej att ha en batteriladdare påkopplad på batterierna hela tiden?
Hade varit smidigt och ha allt ihopkopplat och bara sätta i sladden i vägguttaget på natten för att ladda.
Det är en "smartladdare"

Det får du läsa i instruktionsboken för just den laddaren du har tänkt använda. En Ctek tex ska man kunna ha ansluten hela tiden.

Okej tack! Ska kolla upp vad det står i boken då smile

230 Inlägg
23 april 2013
#140
Finns det någon elgrunka som fungerar som en backventil? och vad heter denna isåfall? alltså "öppen" åt ena hållet men "stängd" åt andra. Kan inte förklara bättre, hehe.. Vill koppla in ett extra batteri på flaket, alltså dra från generatorn till batteriet i bak men vill inte att det i flaket skall kunna urladda batteriet i fram "startbatteriet". nån som är med på hur jag menar?
Senast redigerat av henkaae (23 april 2013)



Sök