3241
Sök

Volvo 940-98 startar ej ((startspärr?

2 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej!

har blivit ett mysko fel på min bil

är då en volvo 940 turbo -98 har volvo guard 2

det började med att bilen funkade klockrrent va ute och åkte,
sen 2 dagar senare när jag ska starta bilen och åka är den tvär död

kan skriva lite kort vad ja kollat änsålänge

vrider på tändningen och det surrar till(soppa pumpen) sen ett klick i  reläet sen är det tvärdött inte en tendens till att startmotorn rör sig

nu till det jag gjort:

vred på tändningen och tog sedan skruvmejseln på startmotorn. bilen startade då direkt

har även kollat strömmen till den kabeln som ska få igång startmotorn den har inge ström alls.

larmet värkar funka som det ska utlöste det och det tjuter på..

även provat tjuvkoppla bilen utan nyckeln funkar inte heller då det är kodad nyckel?

har då fått för mig att det lä ha nånting med en startspärr att göra? 

är ju så skummt när den funkade för 2dagar sen men är nu helt död

mvh

602 Inlägg
7 maj 2011
#2
Kabelbrott eller mindre glapp i tändningslåset skulle jag gissa mer på... Pumpen ska väl inte gå om startspärren är aktiverad?


1 319 Inlägg
7 maj 2011
#3
Precis, knas bakom tändningslåset! Jag körde med startknapp innan jag fixade min, var bara startmotorn som inte drog! På en volvo dog hela tändninglåset, svetsade 6skruvar på en metallplatta, tog ut stiften ur tändningslåset och hakade på alla förutom strömmen, drog på den och körde startknapp för all el och enbart nyckel för rattlåset.. Sitter ju en plastgrej med massa stift i bakom tändningslåset, kolla upp den.

_----------'

1 008 Inlägg
7 maj 2011
#4
Som föregående skrivit, startkontakten bakom tändningslåset brukar kunna kasta in.
Om du har automatlåda så kan det även vara startspärrkontakten vid växelväljaren som är glapp/nött.

startmotorspärren i vga2 brukar inte strula men visst är det möjligt.
Nyckeln måste sitta i tändningslåset för att stöldskyddet (immobilisern) skall ge klartecken till bränslestyrdonet.


Performance meck
342 Inlägg
8 maj 2011
#5
larmet som spärrar det testa att hänga av - polen ett tag så funkar det ett tag igen.

för att montera bort start spärren ta loss mätarhuset så ser du kablar som kommer från tändlåset där ifrån kommer en relatift liten rosa kabel klipp av den och skarva ihopp med en kabel som du sätter på tillslaget på start motorn så kommer det aldrig strula igen.

lycka till

Mvh wistfors

2 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#6
Hej!

tack för era svar!

inte hunnit kolla så mycket mer men ska ut i garaget i morgon och kolla vad man kan komma fram till
lät ju nästan som det lättaste att ta bort startspärren

kör nu med bara en startknapp

provat haft batteriet av 1dag men klickar fortfarande vid start

mvh

1 008 Inlägg
9 maj 2011
#7
Det framgick inte om du har automatlåda eller inte, om du har det så kan du Inte koppla förbi växelväljarens startspärrkontakt.

Om det är larmets startspärr som mot förmodan inte fungerar korrekt så görs förbikopplingen av startspärren under larmrelät bakom/till höger om handskfacket, de två stift märkta "50" skall kapas och kopplas ihop.

Du får mäta dig fram var 50-matningen tar stopp, är det startkontakten/tändningslåset så är startknapp en tillfällig lösning- tills startkontakten börjar bli dålig på de andra lägena.



Sök