I det stora hela är det bara funderingar. Kan redogöra lite,
Har fast anställning och lönen är på 16 000 efter skatt. Har ingen att dela kostnaderna med.
Tanken var att sätta lånet på runt 5 år och då blir det runt 3000 kr i amortering i månaden.
Jag har inte räknat så mycket på det ännu men det är väl kanske dumt med ett sådant billån.
Om jag nu har råd, det beror på hur mycket jag hinner spara ihop till kontantinsats.
Med en ny miljöbil så åker man riktigt billigt. Visst man har lån istället varje månad men jag betalar hellre amorteringen och mindre i bränsle.
Reperationer minskar drastiskt jämfört med en gammal bil. Man har väl även nybilsgaranti?
Jag är en person som älskar att köra bil. Inte en sådan som älskar att köra bil för att det går snabbt eller för att det är en rolig bil, utan för att bara köra bil. Detta är väldigt begränsat med min Volvo 740 då den dricker hutlöst i jämförelse.
Visst, om jag tar denna amorteringen och lägger på bränsle till 740in så kan jag åka mycket. Men det blir ju aldrig riktigt kul då den dricker så mycket så känns det hårt ändå.
Den nya bilen är tänkt att behållas mycket länge. Då har jag all utrustning man kan tänka sig vilja ha och då behöver jag nog inte byta bil så länge den håller och går bra

Vet inte hur långt dagens Volvo kommer att gå men om man köper den ny och är enda ägaren och sköter den som sin bebis så borde man kunna ha den ett tag.
Är inte personen med argumenten direkt och detta är bara lite tankar. Men är den inte tänkt att säljas inom den närmsta tiden så är kanske inte värdeminskningen så hemsk? Eller den kanske är ännu värre om man har en bil länge. Jag vet inte.