4215
Sök

Låna till ny bruksbil?

3 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Har läst många trådar om att ta lån till en häftig busbil osv och folk tycker det är dumt.
Hur ser ni på att låna 200 000 till en ny bruksbil?

345 Inlägg
2 maj 2011
200 000 till en bruksbil? vad ska det vara för bruksbil?

Supra Club Sweden

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
2 maj 2011
Ett sånt beslut ska du ta helt i enighet med din inkomst. Det är absolut inget fel att låna 200000 till en bruksbil förutsatt att du har en ekonomi som tillåter det, har du ens kollat upp vad det skulle kosta dig per månad? Tänk också på att en bil har fler kostnader per månad än bara lånet, så räkna aldrig en bilbudget med endast lånet per månad. Du måste ju räkna in helförsäkring, skatt, bensin och inte minst så vill du ha en buffert som täcker reparations- och underhållskostnader.

Om du är en medelinkomsttagare i ett singelhushåll så hade jag starkt avrått dig att ta på dig ett så pass stort lån för en bil. Om du tjänar bra och/eller ska dela lånet med en partner så är det en annan sak.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

162 Inlägg
2 maj 2011
niklas____ skrev:
folk tycker det är dumt

Tycker jag också:/  Spara ihop till en (billigare) bil istället.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
2 maj 2011
Plymouth_Plaza skrev:
niklas____ skrev:
folk tycker det är dumt

Tycker jag också:/  Spara ihop till en (billigare) bil istället.

Att låna behöver inte alls vara dumt, så länge som man lånar inom en rimlig gräns som passar ens ekonomi. Majoriteten av användarna på detta forum har troligtvis lån på sina bilar, så det vore en enorm dubbelmoral att förespråka något annat.

Däremot är det idiotiskt att låna en bil för 200 papp om man har en inkomst på 20 i månaden innan skatt, det säger ju sig självt. Avbetalningen skulle hamna på flera tusenlappar i månaden, plus försäkring, skatt, underhåll och bensin. Det blir vatten och bröd för hela slanten sen. wink

Ett hett tips är att prata med banken. Ja, jag vet, stora stygga banken, men deras huvudprioritet är att du ska kunna betala tillbaka det du lånar. De har väldigt god erfarenhet i bagaget och kan hjälpa dig med att få en rimlig bild av din budget.

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
2 maj 2011
allt är relativt tror du att du kommer spara pengar för att du köper en ny miljöbil som pendlar bil
så är du väldigt fel ute

då det kommer bli billigare att sitta och åka en betald cheva van 10mil om dagen
och endå är inte en ny miljöbil i närheten av samma total kostnad per månad på ett STORT antal år efter att du betalt klart bilen

Kör fort så hinner inget hända...

Saabifierad
2 031 Inlägg
2 maj 2011
Om du har en ekonomi som tillåter, visst. Men har du en ekonomi som gör att det kommer ta exempelvis 10 år för dig att betala av bilen, tänk igenom det noga noga. Om 10 år kommer du troligtvis gjort dig av med bilen för länge sedan.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
2 maj 2011
Slash skrev:
Om du har en ekonomi som tillåter, visst. Men har du en ekonomi som gör att det kommer ta exempelvis 10 år för dig att betala av bilen, tänk igenom det noga noga. Om 10 år kommer du troligtvis gjort dig av med bilen för länge sedan.

När han säljer bilen så betalar han förhoppningsvis tillbaka lånet, eller i alla fall en väldigt stor del av det. Avbetalningen får man lägga upp så att bilen betals av i ungefär den takt som den minskar i värde, annars lurar man sig själv.

Det är lite dumt att låna till en helt fabriksny bil eftersom värdet sjunker något enormt under den första tiden, vilket gör att du omöjligtvis kommer att få tillbaka det som återstår av lånet när du säljer den några år efteråt.

Avstängd
10 388 Inlägg
2 maj 2011
Sheba skrev:
Slash skrev:

När han säljer bilen så betalar han förhoppningsvis tillbaka lånet, eller i alla fall en väldigt stor del av det. Avbetalningen får man lägga upp så att bilen betals av i ungefär den takt som den minskar i värde, annars lurar man sig själv.

Det är lite dumt att låna till en helt fabriksny bil eftersom värdet sjunker något enormt under den första tiden, vilket gör att du omöjligtvis kommer att få tillbaka det som återstår av lånet när du säljer den några år efteråt.

Ja, att köpa HELT ny bil, som i "fabriksny", är väl ekonomiskt det sämsta man kan göra.

Kan ju ta ett exempel, just för att jag själv tittar på det nu, en 10år gammal kärra (Audi a4) har tappat ungefär 200.000:- i pris (den modellen jag tittar på låg på ett grundpris på 240.000:- och ligger nu på 35-40.000)

Fine, det är på 10 år, men gå upp till en 5-6-7 år gammal bil, den ligger på ca 70.000:-, det är trots allt en värdeminskning på en ca 150.000:-

Så, till trådskaparen skulle jag ju nog, rent ekonomiskt säga, att köpa en 4-5 år gammal kärra ist, just för att dels slippa det högre priset, och givetvis, som Sheba säger, slippa den absolut största ekonomiska förlusten.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Cupra_
2 maj 2011
Jag tycker som någon annan att det inte alls finns några problem med det så länge man har råd med det. Att ha en amortering på ett par tusen / månad kanske låter helt sjukt för vissa, men det beror ju alldeles på hur livssituationen ser ut. Om du har en bra lön, bor du i villa och bakar in det i bolånet eller bor du i hyresrätt, ensamstående eller sambo..  Det finns inget bra svar, du måste helt enkelt tänka över situationen och känna efter själv.

Jag kan säga att de gånger jag har tagit finansiering så har säljaren alltid velat lägga upp det så man har amorterat mer än värdeminskningen. Dessutom så verkar ni alla här ha glömt att man lägger en kontantinsats! När jag köpte en bil för ett par år sedan som kostade 218000 la jag 65 kontant, då har du betalat in en hel del på värdeminskningen så att säga så när du säljer bilen (efter kanske 2-3år) så har du mindre i lån än bilens värde.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
2 maj 2011
Det finns ju många aspekter i ett bilägande.
Ny (eller iaf nyare) bil innebär ju ofta en högre värdeminskning, men också en större trygghet med färre mil, nyare delar, garantier, mobilitetsgaranti osv.
Att ha vagnskadegaranti innebär att det räcker med halvförsäkring och nyare bilar tenderar att vara bränslesnålare och billigare i skatt (pga bränslesnålhet och lägre CO2-utsläpp) vilket kan kännas trevligt (även om det troligen äts upp av värdeminskningen).

En äldre bil kostar mindre att köpa men är servicen skött, mår bilen bra, håller delar, måste kamremmen bytas, kommer andra dyra reparationer att tunna ut plånboken osv?!

Rent ekonomiskt är nog en nybesiktigad och nyskattad 5000kr-bil bäst. Kostar en ca 5000kr om året att ha bil då. Men bekväm, tyst, modern, skön, varm på vintern, kall på sommaren och sådana bitar får man ju glömma då smile

/Mattias

Forummoderator
18 178 Inlägg
2 maj 2011
Jag köpte en helt ny bil 2009. Det är som påpekats ovan ett ekonomiskt vansinne att göra det... Planerar du att ha bilen till den tar slut så varför inte? Då kan man vårda den ordentligt och den kan fortfarande vara i mycket gott skick då. Min 300C ska hänga med i just 10 år. Då ska den förstfödda ta körkort och då har han en stor och säker bil. Så kan man också tänka...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
I det stora hela är det bara funderingar. Kan redogöra lite,
Har fast anställning och lönen är på 16 000 efter skatt. Har ingen att dela kostnaderna med.
Tanken var att sätta lånet på runt 5 år och då blir det runt 3000 kr i amortering i månaden.
Jag har inte räknat så mycket på det ännu men det är väl kanske dumt med ett sådant billån.
Om jag nu har råd, det beror på hur mycket jag hinner spara ihop till kontantinsats.

Med en ny miljöbil så åker man riktigt billigt. Visst man har lån istället varje månad men jag betalar hellre amorteringen och mindre i bränsle.
Reperationer minskar drastiskt jämfört med en gammal bil. Man har väl även nybilsgaranti?

Jag är en person som älskar att köra bil. Inte en sådan som älskar att köra bil för att det går snabbt eller för att det är en rolig bil, utan för att bara köra bil. Detta är väldigt begränsat med min Volvo 740 då den dricker hutlöst i jämförelse.
Visst, om jag tar denna amorteringen och lägger på bränsle till 740in så kan jag åka mycket. Men det blir ju aldrig riktigt kul då den dricker så mycket så känns det hårt ändå.

Den nya bilen är tänkt att behållas mycket länge. Då har jag all utrustning man kan tänka sig vilja ha och då behöver jag nog inte byta bil så länge den håller och går bra smile
Vet inte hur långt dagens Volvo kommer att gå men om man köper den ny och är enda ägaren och sköter den som sin bebis så borde man kunna ha den ett tag.

Är inte personen med argumenten direkt och detta är bara lite tankar. Men är den inte tänkt att säljas inom den närmsta tiden så är kanske inte värdeminskningen så hemsk? Eller den kanske är ännu värre om man har en bil länge. Jag vet inte.
Senast redigerat av niklas____ (2 maj 2011)

Cupra_
2 maj 2011
Ska du ha den skitlänge så visst..  Rent spontant kan jag känna att det är ett grymt stort lån i förhållande till din lön, som sagt det är ju ditt beslut. Jag har hälften av din lön TILL efter skatt och jag kunde tycka att det kändes surt att amortera 2800/månad.. Men, det beror ju såklart på hur man lever i övrigt som vi nämnt också..

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 maj 2011
Hur ser ditt liv ut om 5 år är ju frågan du behöver ställa dig då.

Vill du köpa bostadsrätt/hus kanske ditt billån ligger i vägen.
Du kanske träffar någon och blir far?
Man kan aldrig vara säker på att man inte blir arbetslös, och skulle det inträffa, kan du snabbt få nytt jobb då?

Men ligger du före amorteringarna går det alltid att köra tillbaka bilen till handlaren om säg 2 år och lämna in den så är problemet och lånet ur världen.

Som singel med en lön på 16k efter skatt ska det ju dock även med ett billån på på 3k/mån vara möjligt att spara undan ett par tusen t o m. Mina bilar har alltid kostat i just reparationer, och det slipper man ju med ny bil. Men situationen kan ju förändras.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
2 maj 2011
Ett lån på 200k på din lön skulle jag nog vilja säga är för mycket. 3000:- i amortering kommer att kännas. Vid nybilsköp så får du ofta med en vagnskadeförsäkring i några år, då kan du halvförsäkra bilen under den tiden som den gäller, men det kommer ändå att kännas. Efter den är över så vill du helförsäkra den för att inte bli av med hela bilens värde om något skulle hända. Räkna då med kanske tusen spänn ovanpå din amortering i månaden. Allt beror på din ålder, vad det är för bil och var du bor. Kan ju bli betydligt billigare. Sen ska du ju köra bilen med. Säg 1000:- i bensin i månaden. Då är du uppe i 5000:- i månaden i kostnader. Minst! Sen ska du bekosta underhåll av bilen, såsom service. Och sen har du skatten på den, visserligen bara några hundralappar i månaden, men ändå. En bil kostar, det handlar inte bara om amorteringen.

Du kommer troligtvis ångra dig om ett par år på vatten och bröd, eller hamnar du på Lyxfällan på TV3. Nu vet jag givetvis inte hur dina andra utgifter ser ut, men det blir svårt att bekosta resor, semestrar, prylar och annat som du definitivt kommer att sakna. Du kommer ju att bekosta bilen varje månad med nästan en tredjedel av din lön. Har du sen tänkt på att spara pengar för oförutsedda avgifter(alltid smart att lägga undan ett par tusen varje månad), pensionsspara och sånt? Det är mycket som din lön ska räcka till om det är så att du vill tänka på vad som händer imorgon också. wink

227 Inlägg
2 maj 2011
Min bil har jag en amortering på 200k betalar på 4,5år med amortering, ränta samt halvförsäkring så betalar jag ca 4500:-/månad dock så är jag bara 22 år och försäkringen är då dyr 840:-/mån (ha i tanke att det är en "sportbil"...) min lön är ca 18k efter skatt. å andra sidan har jag en sambo så det gör det hela enklare. bensin kosatr mig ca 2k varje månad och skatten ligger på ca 2700:-/år, service ca 1500:-/år så ta detta med i beräkningen oxå... Lycka till med bilköpet.

3 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
Kanonbra med lite kostnadsförslag på olika saker så man har det i beräkning.

Kikade lite mer och försäkringen kostar mig 3500 om året i halvförsäkring (291 kr/mån) vilket man kunde ha några år?
Om jag inte minns fel är bilen skattefri de 5 första åren och det är ju kanon.
Service är ungefär 1500 eller bör man sätta högre?

Kommer börja med att lägga undan så mycket som behövs varje månad för att prova på ett "lån" så att säga och se hur det funkar.
Så även om det inte blir en ny bil så är det toppen med lite kostnadsförslag!

Avstängd
10 388 Inlägg
2 maj 2011
niklas____ skrev:

Kikade lite mer och försäkringen kostar mig 3500 om året i halvförsäkring (291 kr/mån) vilket man kunde ha några år?

Kommer börja med att lägga undan så mycket som behövs varje månad för att prova på ett "lån" så att säga och se hur det funkar.

Inte för att vara sån, men jag skulle personligen inte drömma om att köra runt med en NY kärra halvförsäkrad, men, det är ju jag det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 maj 2011
it_mutt skrev:
niklas____ skrev:

Inte för att vara sån, men jag skulle personligen inte drömma om att köra runt med en NY kärra halvförsäkrad, men, det är ju jag det.

Du har ju gratis vagnskadeförsäkring på en ny kärra roll

Sök