4382
Sök

Låna till ny bruksbil?

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
2 maj 2011
it_mutt skrev:
niklas____ skrev:
Kanonbra med lite kostnadsförslag på olika saker så man har det i beräkning.

Kikade lite mer och försäkringen kostar mig 3500 om året i halvförsäkring (291 kr/mån) vilket man kunde ha några år?
Om jag inte minns fel är bilen skattefri de 5 första åren och det är ju kanon.
Service är ungefär 1500 eller bör man sätta högre?

Kommer börja med att lägga undan så mycket som behövs varje månad för att prova på ett "lån" så att säga och se hur det funkar.
Så även om det inte blir en ny bil så är det toppen med lite kostnadsförslag!

Inte för att vara sån, men jag skulle personligen inte drömma om att köra runt med en NY kärra halvförsäkrad, men, det är ju jag det.

det gör han inte heller..eftersom vagnskada ingår på en ny bil..

problemet som jag ser är att det aldrig lönar sig att köpa en ny bil tyvärr
om man ser det i pengar

jag kör nog 300mil i månaden och jag skulle endå inte tjäna på att åka en snål diesel som är ny på avbetalning

men sen finns det andra anledningar att välja en ny bil
men det lönar sig aldrig om man har lite mekkunskaper

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
2 maj 2011
Använd den summan som du skulle lagt in som kontantinsats och köp en bil för istället.

4 005 Inlägg
2 maj 2011
Jag tycker det är en märklig fråga.

1. Kolla hur mkt du tjänar.
2. Gör en budget och kolla vilka utgifter du har ungefär.
3. Lägg undan ett sparande.
4. Hur mkt pengar återståd? Hur mkt kan du tänka dig att betala varje månad?

Avstängd
10 388 Inlägg
2 maj 2011
Growe skrev:
it_mutt skrev:
niklas____ skrev:

Kikade lite mer och försäkringen kostar mig 3500 om året i halvförsäkring (291 kr/mån) vilket man kunde ha några år?

Kommer börja med att lägga undan så mycket som behövs varje månad för att prova på ett "lån" så att säga och se hur det funkar.

Inte för att vara sån, men jag skulle personligen inte drömma om att köra runt med en NY kärra halvförsäkrad, men, det är ju jag det.

det gör han inte heller..eftersom vagnskada ingår på en ny bil..

problemet som jag ser är att det aldrig lönar sig att köpa en ny bil tyvärr
om man ser det i pengar

jag kör nog 300mil i månaden och jag skulle endå inte tjäna på att åka en snål diesel som är ny på avbetalning

men sen finns det andra anledningar att välja en ny bil
men det lönar sig aldrig om man har lite mekkunskaper

Ja, just det...givetvis, skyller på taskigt med sömn inatt wink

Men, då håller jag fast vid något annat; ett par år gammal kärra o slippa den värsta värdeminskningen.
För som någon sa tidigare; ska man behålla bilen "för gott" (eller åtminstone väldigt länge) så fine, men som jag tidigare sa, skulle jag själv aldrig ta den ekonomiska förlusten själv

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 662 Inlägg
2 maj 2011
Andromeda skrev:
it_mutt skrev:
niklas____ skrev:

Du har ju gratis vagnskadeförsäkring på en ny kärra roll

..Förutsatt att den servas på auktoriserad verkstad, billigt tongue

Jag har bara kört med "skrot" tidigare men kändes jobbigt med allt fix. Tog ett lån och köpte en MYCKET nyare bil och är ända hittills som jag lyckas kört med snart 300 mil och ändra som pajat är en p-ljus lampa

Har ungefär samma som lönen som drogs upp men ja..lånet för sig är inga problem dock valde jag två års avbetalning. Sen försäkring, skatt, bensin, service kostnader m.m.

Ibland vill man göra mer så tror nog en bil mellan 40-70k är lite rimligare än sprillans ny bil..dock vet vi ju inte hur gammal du är?

De/Dem

Smålänning
7 887 Inlägg
2 maj 2011
1500 är väl lite att avsätta för service. Bara en oljeservice på en ny bil hamnar sällan under 1500-2000 kr... Och detta varje 1500:e mil som senast om du är rädd om bilen.

Så jag skulle verkligen räkna noga...

Dessutom, OM en ny bil pajar, för det kan den göra, då blir det genast väldigt dyrt... Så det är nog en hyfsad idé att ha iaf 10k undanlagt om bilen skulle gå sönder...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Cupra_
2 maj 2011
twin_cam skrev:
Dessutom, OM en ny bil pajar, för det kan den göra, då blir det genast väldigt dyrt... Så det är nog en hyfsad idé att ha iaf 10k undanlagt om bilen skulle gå sönder...

Men då har du oftast nybilsgaranti istället.. Så det blir inte dyrt alls..

Men du har rätt i oljebytet, bara på min seat kostade första servicen som bara är olja och filter, 1640kr..

227 Inlägg
2 maj 2011
twin_cam skrev:
1500 är väl lite att avsätta för service. Bara en oljeservice på en ny bil hamnar sällan under 1500-2000 kr... Och detta varje 1500:e mil som senast om du är rädd om bilen.

Känner platschefen där jag köpte bilen, dessutom rekondar farsan deras bilar... Vilket betyder Lucky ME ;P
Jag byter olja och olje filter vart 500mil kostar ca 1500 med delar o jobb big_smile

Cupra_
2 maj 2011
Jojo, men så är det ju inte för alla..

Smålänning
7 887 Inlägg
3 maj 2011
DavidSan skrev:
twin_cam skrev:

Känner platschefen där jag köpte bilen, dessutom rekondar farsan deras bilar... Vilket betyder Lucky ME ;P
Jag byter olja och olje filter vart 500mil kostar ca 1500 med delar o jobb big_smile

PÅ min bil kostar det 100 kr wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

162 Inlägg
3 maj 2011
twin_cam skrev:
DavidSan skrev:
twin_cam skrev:

Dyrt.
Kostade 76 kr senast jag bytte olja och filter.

Och ja, oljan fick jag gratis...

Smålänning
7 887 Inlägg
3 maj 2011
Plymouth_Plaza skrev:
twin_cam skrev:
DavidSan skrev:

Dyrt.
Kostade 76 kr senast jag bytte olja och filter.

Och ja, oljan fick jag gratis...

Jojo, men 62 kr för filtret, sen en tvåliters cola och en bulle också smile

Sök