2530
Sök

940 Turbo -98, ny koppling men gnissel och slir!

7 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#1
940 Turbo 1998, M90, dbmassa.
Har monterat på en sachs orginallamell med nu orginal tryckplatta och nytt urtrampningslager.
Har fått efter 1500 mils körning ett gnisslande/visslande ljud när pedalen inte är under belastning. Lägger du ett litet tryck på pedalen så tystnar det. Har även sett att kopplingsarmen rör sig när man står på tomgång och pedalen är uppe, utan tryck.
Har även märkt nångång att den slirar väldigt lite på kopplingen, knappt märkbart, som om den spann till lite, om du typ drar fullt från 80/90 på femman.

Bilen är chippad på bränsle och tändning, hårdare wastegate, ej på-ställd pysventil och 3" med racecat inkl dp.

Vad kan detta bero på?


MolnbyPerformance
365 Inlägg
3 maj 2011
#2
Har likadant på min 945 diesel, gnisslar när pedal uppe och tystnar när man trycker ner ca 2cm. Har inte rört något med kopplingen sen ja köpte bilen..   har märkt ibland att gnisslet är borta när det är fuktigt ute och kmr tillbaka när det är torrt. Borde då väll vara urtrampningslagret?

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

7 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#3
ADiKO skrev:
Har likadant på min 945 diesel, gnisslar när pedal uppe och tystnar när man trycker ner ca 2cm. Har inte rört något med kopplingen sen ja köpte bilen..   har märkt ibland att gnisslet är borta när det är fuktigt ute och kmr tillbaka när det är torrt. Borde då väll vara urtrampningslagret?

Mjo, men det är ju nytt på min


Tvivlare
2 266 Inlägg
3 maj 2011
#4
Oljud när pedalen är uppsläppt tyder på något som gett med sig/på väg att ge med sig i lådan. Urtrampningslagret "används" ju inte då.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

7 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#5
MantaRobin skrev:
Oljud när pedalen är uppsläppt tyder på något som gett med sig/på väg att ge med sig i lådan. Urtrampningslagret "används" ju inte då.

Kan vara, men ligger du i typ 90 och lyssnar på "kvittret" och lägger i friläge och släpper upp kopplingspedalen så minskar kvittret till samma som på tomgång.


Tvivlare
2 266 Inlägg
3 maj 2011
#6
bonnlurk skrev:
MantaRobin skrev:
Oljud när pedalen är uppsläppt tyder på något som gett med sig/på väg att ge med sig i lådan. Urtrampningslagret "används" ju inte då.

Kan vara, men ligger du i typ 90 och lyssnar på "kvittret" och lägger i friläge och släpper upp kopplingspedalen så minskar kvittret till samma som på tomgång.

Ingående axel i växellådan snurrar då med samma varvtal som motorn, och där sitter ju ett lager som kanske är dåligt.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

7 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#7
Tror du?....hmm
Men då skulle det väl aldrig tystna när du lägger stortån på kopplingspedalen?

Det skumma i kråksången är ju som sagt att kopplingen är ny, och att ljudet uppkom efter den stått några dygn utomhus på jobbet. Innan jag ställde den så hade jag kört i mycket vatten/blötsnö på motorväg med kraftig sidvind från vänster så min första teori var att det kommit in vatten genom damasken vid kopplingsarmen.



Sök