Allt som har med Bmw bilar att göra.

WANTED
3 maj 2011 · 613 Inlägg

Tjoo tänkte göra en tråd med allt som har med Bmw bilar att göra. Här kan vi prata om allt som har med Bmw att göra.

Ni som undrar om någonting om Bmw kan ju skriva och så får vi hoppas på att någon som har svaret på frågorna kan svara så blir vi alla glada. Kan ju vara bra att lära sig någonting som man inte vet.

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Fransjeager
3 maj 2011 · 23 Inlägg

Vad står BMW för Pjot? smile

BMW 635 Csi "M6" (1985)
joQue Game On!
3 maj 2011 · 244 Inlägg

Bayerische Motoren Werke står det för smile

NI som är intresserade av BMW lär hitta allt ni vill veta och ganska mycket till på http://autopower.se/

Mvh

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
Fransjeager
3 maj 2011 · 23 Inlägg

Inte du som skulle svara jueEE hmm/ smile

Låt nu Pjot "wanted" ha sin tråd här.. jo ni vet det regnar i hbg så han kan inte köra!

BMW 635 Csi "M6" (1985)
WANTED
3 maj 2011 · 613 Inlägg

Fransjeager skrev:
Inte du som skulle svara jueEE hmm/ smile

Låt nu Pjot "wanted" ha sin tråd här.. jo ni vet det regnar i hbg så han kan inte köra!

Ha ha så är det när man har sport filter i fronten då kan man inte köra när det regnar lol

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
WANTED
3 maj 2011 · 613 Inlägg

joQue skrev:
Bayerische Motoren Werke står det för smile

NI som är intresserade av BMW lär hitta allt ni vill veta och ganska mycket till på http://autopower.se/

Mvh

Jo det är sant man hittar mycket på autopower men nu är det kanske inte alla som kan den sidan och det kan ju vara nice med en sida här med.

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Tynnerstroem
3 maj 2011 · 345 Inlägg

Äldre BMW som 3,0, E23, E28 och tidiga E30 med smala stötfångare är förbaskat trevliga, det kan tillochmed jag som USA-bilsentusiast tycka, dock med stora motorerna och automat. Dom modernare katastroferna som E39 och E36 är ju bra mycket tråkigare att se på.

Den enda snygga BMW som byggs idag är E92, alltså 3-serie Coupé. Riktigt fina linjer.

M7an oo=00=oo
3 maj 2011 · 374 Inlägg

BMW är fortfarande det enda bilmärke som har fyrtaktsmotorer som inte släpper ut några miljöfarliga ämnen.
Dock finns dessa motorer i väldigt liten upplaga, och så får man räkna bort de sekunder som bilen går på bensin innan vätgassystemet kopplar in. 
Bilarna i fråga är alltså Vätgas-sjuorna smile

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
CarpeDiem German Engineering
3 maj 2011 · 9 083 Inlägg

Kan nån förklara för mig hur det funkar med Vanos?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
WANTED
3 maj 2011 · 613 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Kan nån förklara för mig hur det funkar med Vanos?

VANOS är förkortning för "Variabeler Nockenwellen Steuerung" och betyder variabel styrning av kamaxeln.

Systemet fungerar så att motorelektroniken på hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln (för insugsventilerna), vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader.

I praktiken innebär det att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret, för att ge förbättrade tomgångsegenskaper.

I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än normalt, för ett högre vridmoment och återföring av avgaserna till motorn, vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena.

I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter sent för att få ut så mycket effekt som möjligt.

När man pratar om VANOS menas oftast enkel VANOS, d.v.s. VANOS på insugskamaxeln. Medan modernare bilar som t.ex. din 330 har dubbel VANOS, vilket innebär att motsvarande system även finns på utblåskamaxeln.

Kort och gott ger VANOS, högre vridmoment (framför allt på lågvarv) och lägre förbrukning och avgasvärden.

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Germax
3 maj 2011 · 12 086 Inlägg

Min 540 är grymt fet, alla killarna blir avsundsjuk och alla tjejer kåta.

Vad ska jag göra för att slippa all uppmärksamhet?

DeMpA9
3 maj 2011 · 69 Inlägg

nån som vet vad de kan vara för fel på min e36? den går ojämnt som satan när den är kall men så fort man kört en bit åh tempen stigit lite så går den hur fint som hellst! en polare tror att det kan va lmm så börjar ge upp! nån som har nåt förslag?

BMW E39 M5 (1999)
Batta
3 maj 2011 · 1 353 Inlägg

JapMax skrev:
Min 540 är grymt fet, alla killarna blir avsundsjuk och alla tjejer kåta.

Vad ska jag göra för att slippa all uppmärksamhet?

finns bara en lösning, du får helt enkelt ge bort bilen till mig roll

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Batta
3 maj 2011 · 1 353 Inlägg

DeMpA9 skrev:
nån som vet vad de kan vara för fel på min e36? den går ojämnt som satan när den är kall men så fort man kört en bit åh tempen stigit lite så går den hur fint som hellst! en polare tror att det kan va lmm så börjar ge upp! nån som har nåt förslag?

Skulle börja med att kika på temperaturgivare, så att dom fungerar som dom skall.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
CarpeDiem German Engineering
3 maj 2011 · 9 083 Inlägg

WANTED skrev:

CarpeDiem skrev:
Kan nån förklara för mig hur det funkar med Vanos?

VANOS är förkortning för "Variabeler Nockenwellen Steuerung" och betyder variabel styrning av kamaxeln.

Systemet fungerar så att motorelektroniken på hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln (för insugsventilerna), vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader.

I praktiken innebär det att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret, för att ge förbättrade tomgångsegenskaper.

I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än normalt, för ett högre vridmoment och återföring av avgaserna till motorn, vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena.

I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter sent för att få ut så mycket effekt som möjligt.

När man pratar om VANOS menas oftast enkel VANOS, d.v.s. VANOS på insugskamaxeln. Medan modernare bilar som t.ex. din 330 har dubbel VANOS, vilket innebär att motsvarande system även finns på utblåskamaxeln.

Kort och gott ger VANOS, högre vridmoment (framför allt på lågvarv) och lägre förbrukning och avgasvärden.

Stort tack för svaret smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Mr_Larssa
3 maj 2011 · 19 Inlägg

Någon som vet något om E38 o sänkning ?
Har 255/35-20 på den nu, och det rullar utan problev oavsätt hur man svänger, lastar, väglaget osv. Men funderar på sänkningsfjädrar för 35mmbak / 45mm framm.

Någon med koll som vet om det kommer ta i eller kommer det gå bra ? smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
3 maj 2011 · 10 427 Inlägg

Nästan lite OT men lite historienörderi har ni nog inte dött av.. .. wink

BMW gjorde motorer till Focke Wulf Fw 190 Vürger (ensitsigt ~jakt/attack-flygplan) under andra världskriget:


Rak 14-cylindrig motor med kompressor och bränsleinsprutning (medan britterna/amerikanarna
körde med V12, kompressor & förgasare, i tex Supermarine Spitfire & North American Aviation P-51 Mustang,
vilket inte var lika praktiskt i luften). Dock hade de problem med att motorn överhettade i Focke Wulf Fw 190 Vürger.... wink

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
victorino
3 maj 2011 · 16 Inlägg

DeMpA9 skrev:
nån som vet vad de kan vara för fel på min e36? den går ojämnt som satan när den är kall men så fort man kört en bit åh tempen stigit lite så går den hur fint som hellst! en polare tror att det kan va lmm så börjar ge upp! nån som har nåt förslag?

Min E46 hade det problemet det var fel på vanos, rätt så lätt att åtgärda om man är villig att pilla på sysstemet

WANTED
3 maj 2011 · 613 Inlägg

steifan skrev:
Nästan lite OT men lite historienörderi har ni nog inte dött av.. .. wink

BMW gjorde motorer till Focke Wulf Fw 190 Vürger (ensitsigt ~jakt/attack-flygplan) under andra världskriget:


Rak 14-cylindrig motor med kompressor och bränsleinsprutning (medan britterna/amerikanarna
körde med V12, kompressor & förgasare, i tex Supermarine Spitfire & North American Aviation P-51 Mustang,
vilket inte var lika praktiskt i luften). Dock hade de problem med att motorn överhettade i Focke Wulf Fw 190 Vürger.... wink

hehe coolt

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
WANTED
3 maj 2011 · 613 Inlägg

Fan min bil är mysko. Ibland så startar den inte på första försök det är typ som att start motorn snurrar runt bara sad Någon som vet vad det kan vara???

BMW E90 330ia "WANTED" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang