2477
Sök

Batteri stendött,bilen laddar 11v över polerna på tomgång,vad ska jag byta?

OUTLAW1
3 maj 2011
Trådstartare
#1
Volvo s80 t6:a 99:a

Batteritorsk på den..kändes lite trög imorse när jag skulle till jobbet alltså när jag vred om startnyckeln.
Sedan till jobbet ca 2mil..stod sedan still i ca 9 timmar...sedan startade igen något trög tyckte jag...tilldagis ca 1,8mil...kom ut från dagis..död..bara tickar i den men inget liv och svag innerbelysning...hem och hämtade frugans bil och startkablade den utan problem..startade direkt och gick som en dröm ca 5 kilometer.
Upp och slänga i sig middagen sedan ner til bilen..död givetvis..startkablade igen och körde ca 3 mil lät den sedan stå med släckta lampor i ca 20 minuter och plockade fram en multimeter och mätte direkt över polerna på batteriet...11volt fick jag på mätaren.

Ska jag byta generator eller batteriet??
Den har varnat för låg batterispänning iblánd när man har haft stereo och öppna dörrar i ca 10minuter..

Denna gång lyser heller ingen batterilampa vilket det borde gjort om generatorn var fuckad eller??

Kan det vara så att mitt batteri är så dåligt att det inte tar emot laddning och därav att jag inte kan mäta upp mer än 11v trots att bilen är igång..eller ska man få 13-14v när bilen går även om batteriet är kasst...

Ganska dyr historia att byta generator på t6:a ca 6000:- på volvo och ett nytt batteri kostar ju bara 2000:-

Så alla experter..vad skall bytas???

Drifttekniker/Epelektriker
29 Inlägg
3 maj 2011
#2
tyvärr så är de nog laddningen som gett upp för dig då, men du behöver ju inte promt köpa en ny, det finns ju dom som repar generatorer för en betydligt mkt billigare peng... sen kan de va värt att kolla upp om de verkligen är själva generatorn, kan ju va nå annat som glapp i nån kabel eller var som helst,
sitter laddrelä o sånt inbyggt i generatorn på den så kolla även om det är de som gett upp, kan gå att repa för nån hundring då...


...has left the building...
4 474 Inlägg
3 maj 2011
#3
1: Starta bilen o mät spänningen över batteriet med bilen igång. Över 14V skall det vara (14-14.5, vissa bilar kan ha ännu högre). Dra gärna igång massa strömförbrukare (helljus,stereo osv) för att kolla hur laddströmmen beter sig.
2: Om spänningen är en bra bit under 14 så byter du laddregulatorn, brukar inte vara så dyr (max 1000kr).
3: www.frejbildelar.se har bra priser på saker du kanske behöver.
Senast redigerat av dawwe (3 maj 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
18 038 Inlägg
4 maj 2011
#4
Mät laddningen generatorn. Mät eller dra en extra jordkabel till generatorn från kaross. En startkabel brukar gå bra om du kommer åt. Prova ett annat batteri. Vad som helst bara du vet att det är ok. Sitter batteriet i skuffen? Och som ovan påpekats: Kolla alla anslutningar du ser. Dra åt de du kommer åt. Värt ett försök.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

OUTLAW1
4 maj 2011
Trådstartare
#5
jo batteriet sitter i skuffen..allt åtdraget och rengjorda poler.
inget mer än 11v med allt påslaget..

Har en teori om att batteriet är kasst...

Om man mäter över batteriet med bilen är igång så ser man vad generator laddar..OK!DET KÖPER JAG..
MEN om batteriet har en kass cell så kommer det ju inte att visa vad generatorn laddar eller??
Bara såååå insnöad på att det är batteriet då inte laddningslampan har lyst nånting i bilen..vilket den borde gjort OM generatorn laddar dåligt...

Men visst rätta mig om jag har fel angående batteriet...
Bara så surt att stå hemma och gissa när man inte har ett riktigt garage att tillgå.

772 Inlägg
4 maj 2011
#6
rallykid skrev:
jo batteriet sitter i skuffen..allt åtdraget och rengjorda poler.
inget mer än 11v med allt påslaget..

Har en teori om att batteriet är kasst...

Om man mäter över batteriet med bilen är igång så ser man vad generator laddar..OK!DET KÖPER JAG..
MEN om batteriet har en kass cell så kommer det ju inte att visa vad generatorn laddar eller??
Bara såååå insnöad på att det är batteriet då inte laddningslampan har lyst nånting i bilen..vilket den borde gjort OM generatorn laddar dåligt...

Men visst rätta mig om jag har fel angående batteriet...
Bara så surt att stå hemma och gissa när man inte har ett riktigt garage att tillgå.

Får du ut 11v när bilen är igång när du mäter polerna på batteriet? Isf så är generatorn slut. Får du ut 14-14.5v när bilen är igång så är batteriet slut. Så enkelt är det faktiskt att kolla. smile

Och även om batteriet har en kass cell så får du ändå fram 14-14.5v om generatorn är okej, då tar bara batteriet inte emot laddningen, och kan inte hålla kvar den.

OUTLAW1
4 maj 2011
Trådstartare
#7
PoulZen skrev:
rallykid skrev:
jo batteriet sitter i skuffen..allt åtdraget och rengjorda poler.
inget mer än 11v med allt påslaget..

Har en teori om att batteriet är kasst...

Om man mäter över batteriet med bilen är igång så ser man vad generator laddar..OK!DET KÖPER JAG..
MEN om batteriet har en kass cell så kommer det ju inte att visa vad generatorn laddar eller??
Bara såååå insnöad på att det är batteriet då inte laddningslampan har lyst nånting i bilen..vilket den borde gjort OM generatorn laddar dåligt...

Men visst rätta mig om jag har fel angående batteriet...
Bara så surt att stå hemma och gissa när man inte har ett riktigt garage att tillgå.

Får du ut 11v när bilen är igång när du mäter polerna på batteriet? Isf så är generatorn slut. Får du ut 14-14.5v när bilen är igång så är batteriet slut. Så enkelt är det faktiskt att kolla. smile

Och även om batteriet har en kass cell så får du ändå fram 14-14.5v om generatorn är okej, då tar bara batteriet inte emot laddningen, och kan inte hålla kvar den.

Sant eller Inte??

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 maj 2011
#8
rallykid skrev:
PoulZen skrev:
rallykid skrev:
jo batteriet sitter i skuffen..allt åtdraget och rengjorda poler.
inget mer än 11v med allt påslaget..

Har en teori om att batteriet är kasst...

Om man mäter över batteriet med bilen är igång så ser man vad generator laddar..OK!DET KÖPER JAG..
MEN om batteriet har en kass cell så kommer det ju inte att visa vad generatorn laddar eller??
Bara såååå insnöad på att det är batteriet då inte laddningslampan har lyst nånting i bilen..vilket den borde gjort OM generatorn laddar dåligt...

Men visst rätta mig om jag har fel angående batteriet...
Bara så surt att stå hemma och gissa när man inte har ett riktigt garage att tillgå.

Får du ut 11v när bilen är igång när du mäter polerna på batteriet? Isf så är generatorn slut. Får du ut 14-14.5v när bilen är igång så är batteriet slut. Så enkelt är det faktiskt att kolla. smile

Och även om batteriet har en kass cell så får du ändå fram 14-14.5v om generatorn är okej, då tar bara batteriet inte emot laddningen, och kan inte hålla kvar den.

Sant eller Inte??

Mät på generatorn så får du fram exakt vad den laddar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

OUTLAW1
4 maj 2011
Trådstartare
#9
discokapten skrev:
rallykid skrev:
PoulZen skrev:

Får du ut 11v när bilen är igång när du mäter polerna på batteriet? Isf så är generatorn slut. Får du ut 14-14.5v när bilen är igång så är batteriet slut. Så enkelt är det faktiskt att kolla. smile

Och även om batteriet har en kass cell så får du ändå fram 14-14.5v om generatorn är okej, då tar bara batteriet inte emot laddningen, och kan inte hålla kvar den.

Sant eller Inte??

Mät på generatorn så får du fram exakt vad den laddar.

mmmm du har aldrig tittat under huven på en t6 förstår jag(humor inte gnäll)
kommer inte åt att mäta där annars hade det givetvis vart det bästa.....

funderar på att ta ett nytt batteri och starta bilen och sedan mäta så borde jag ju se om den laddar eller inte...

MEN VARFÖR lyser inte lampan för laddningsfel??

Motborgare
1 099 Inlägg
4 maj 2011
#10
rallykid skrev:
discokapten skrev:
rallykid skrev:

Sant eller Inte??

Mät på generatorn så får du fram exakt vad den laddar.

mmmm du har aldrig tittat under huven på en t6 förstår jag(humor inte gnäll)
kommer inte åt att mäta där annars hade det givetvis vart det bästa.....

funderar på att ta ett nytt batteri och starta bilen och sedan mäta så borde jag ju se om den laddar eller inte...

MEN VARFÖR lyser inte lampan för laddningsfel??

Lyser laddningslampan när du slår på tänningen då, och slocknar när motorn har startat?

-- K

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 maj 2011
#11
Det räcker ju med att glödlampan till laddningen gårr så laddar den inte rätt. Vad snackar vi för mil på bilen? Jag har nämligen aldrig varit med om att en generator packat före 20K mil, då kan man börja leta på andra ställen först.
Det låter inte som att det är batteriet, som de andra säger generatorn ska ge ström ändå. Jordning mellan generator & kaross? Kabelbrott? Säkringen till laddlampan? Det finns många möjligheter, men som andra redan sagt, funkar laddlampan normalt?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

OUTLAW1
4 maj 2011
Trådstartare
#12
RD_87 skrev:
Det räcker ju med att glödlampan till laddningen gårr så laddar den inte rätt. Vad snackar vi för mil på bilen? Jag har nämligen aldrig varit med om att en generator packat före 20K mil, då kan man börja leta på andra ställen först.
Det låter inte som att det är batteriet, som de andra säger generatorn ska ge ström ändå. Jordning mellan generator & kaross? Kabelbrott? Säkringen till laddlampan? Det finns många möjligheter, men som andra redan sagt, funkar laddlampan normalt?

ja då lampan tänder sig i läge 1 och slocknar när motorn är igång..

miltal 22800mil

jordpunkter ser fina ut och kontrolldragna,likaså polerna på batteriet.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 maj 2011
#13
Om lampan slocknar så måste du ju nästan mäta på generatorn för att se vart det felar. Om du är så nervös på batteriet så är det väl bara att låna in ett av en kompis? Jag gissar på kabelfel alternativt kass regulator.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

772 Inlägg
4 maj 2011
#14
rallykid skrev:
discokapten skrev:
rallykid skrev:

Sant eller Inte??

Mät på generatorn så får du fram exakt vad den laddar.

mmmm du har aldrig tittat under huven på en t6 förstår jag(humor inte gnäll)
kommer inte åt att mäta där annars hade det givetvis vart det bästa.....

funderar på att ta ett nytt batteri och starta bilen och sedan mäta så borde jag ju se om den laddar eller inte...

MEN VARFÖR lyser inte lampan för laddningsfel??

Vad är det som är så svårt då? Om du är så säker på att det är batteriet trots att så många säger att det kan vara generatorn, så byt batteriet. Får du 14v efter det (vilket jag betvivlar) så är ju problemet löst.
Får du inte 14v när bilen är igång så är med största sannolikhet generatorn kass.
Det är väldigt sällan att det blir kabelbrott och liknande på en bil som används dagligen.

Laddningslampan lyser endast om generatorn inte laddar alls, exempelvis om remmen går av, (tror jag).
Så var det iaf på min BMW, remmen gick av helt, och då tändes laddningslampan.
Laddar generatorn lite så behöver inte lampan tändas.

5 198 Inlägg
4 maj 2011
#15
Jag har varit med om att en laddlampa EJ lyst vid laddfel,,, vi prova allt... sista vi gjorde va bytte bakstycket,, den delen med dioderna på generatorn,, DÅ börja den ladda...

OUTLAW1
4 maj 2011
Trådstartare
#16
fan..inget är svårt att förstå men det handlar om ekonomi i detta fallet..vill ju inte okynnes byte genratorn då den kostar 6000:- på volvo eller 5300:- på mekonomen eller 2500:- på skroten om det kan vara batteriet som i lägsta fall kostar 1000:- på biltema eller 3400:- på volvo.
Nu har jag ett nytt batteri så nu blir det att prova ikväll annars blir det inlämning och byte av generator imorgon...hade gärna plockat ner generatorn själv men ha ingen tid eller verktyg då man måste släppa multirem och plocka bort servopump för att komma åt...likaså för att byta laddregulatorn så måste man demontera generatorn först..enligt volvos instruktioner som jag har bredvid mig nu:-)

723 Inlägg
4 maj 2011
#17
rallykid skrev:
fan..inget är svårt att förstå men det handlar om ekonomi i detta fallet..vill ju inte okynnes byte genratorn då den kostar 6000:- på volvo eller 5300:- på mekonomen eller 2500:- på skroten om det kan vara batteriet som i lägsta fall kostar 1000:- på biltema eller 3400:- på volvo.
Nu har jag ett nytt batteri så nu blir det att prova ikväll annars blir det inlämning och byte av generator imorgon...hade gärna plockat ner generatorn själv men ha ingen tid eller verktyg då man måste släppa multirem och plocka bort servopump för att komma åt...likaså för att byta laddregulatorn så måste man demontera generatorn först..enligt volvos instruktioner som jag har bredvid mig nu:-)

krävs inga special verktyg lite standard nycklar så går det jättebra smile

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

Forummoderator
18 038 Inlägg
4 maj 2011
#18
PoulZen skrev:
Laddningslampan lyser endast om generatorn inte laddar alls, exempelvis om remmen går av, (tror jag).
Så var det iaf på min BMW, remmen gick av helt, och då tändes laddningslampan.
Laddar generatorn lite så behöver inte lampan tändas.

Ja och nej. Några har säkert varit med om att laddlampan tänds om tomgången av någon anledning gått ner sig för långt och då slår laddrelä ifrån vilket kan göra att den blinkar lite, min gamla "Analoga" MB diesel gör så om jag glömmer glöda. Mina nyare bilar med elektronik som fixar allt gör dock inte detta så i fallet S80 så är det väl att antagligen tycker bilen att den laddar. Eller inte. Vilket gör att jag tycker det är konstigt rakt av! Lampan borde lysa!? En felsökning på verkstad kan i detta fall vara på sin plats. Om laddrelä spökar så bör väl det då visa sig?

Har du mätt laddning vid exempelvis 4000 RPM?

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

OUTLAW1
4 maj 2011
Trådstartare
#19
HAR IDAG/KVÄLL MEKAT S80...FY FASEN FÖR TRÅNGA BILAR ASSÅ...
Lånade ett helt nytt batteri som mättes upp till 13,8V innan jag satte in det i bilen....startade utan problem och mätte upp laddningen till 12,56V..knödde ner mätaren till generatorn och mätte samma siffror direkt på generatorn....hölla ca 3000varv och då lämnade den 12,78v...smidig som man är plockade jag med mig lite nycklar o mejsel till bilen och skred till verket..medans svordomarna flög åt höger flög delarna i bilen ut till vänster i en faslig hastighet...skrapsår på armar och händer..servo olja lite varstans på det gjorde svinont*ler*hursomhelst stod man där med en laddningsregulator i handen för att inspektera..
sliten ända in till markeringarna sånär som på ca 2 mm och väldigt fint slitna som halvmånar...tveklöst slutkörd....frågan är väl nu om det räcker att byta dena del eller om generatorn är kass...

kommer köpa en laddningsregulator imorgon och prova...

fasen det va ju riktigt lätt att plocka ner ändå...ca 1 timme tog det med verktygshämtning mm..

723 Inlägg
5 maj 2011
#20
rallykid skrev:
HAR IDAG/KVÄLL MEKAT S80...FY FASEN FÖR TRÅNGA BILAR ASSÅ...
Lånade ett helt nytt batteri som mättes upp till 13,8V innan jag satte in det i bilen....startade utan problem och mätte upp laddningen till 12,56V..knödde ner mätaren till generatorn och mätte samma siffror direkt på generatorn....hölla ca 3000varv och då lämnade den 12,78v...smidig som man är plockade jag med mig lite nycklar o mejsel till bilen och skred till verket..medans svordomarna flög åt höger flög delarna i bilen ut till vänster i en faslig hastighet...skrapsår på armar och händer..servo olja lite varstans på det gjorde svinont*ler*hursomhelst stod man där med en laddningsregulator i handen för att inspektera..
sliten ända in till markeringarna sånär som på ca 2 mm och väldigt fint slitna som halvmånar...tveklöst slutkörd....frågan är väl nu om det räcker att byta dena del eller om generatorn är kass...

kommer köpa en laddningsregulator imorgon och prova...

fasen det va ju riktigt lätt att plocka ner ändå...ca 1 timme tog det med verktygshämtning mm..

eftersom generatorn fortfarande laddade lite så fungerar den ju, ja jag tror det kommer räcka att byta.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98


Sök